کهگیلویه و بویراحمد رکورددار آغاز عملیات بازسازی منازل زلزله زده است

یاسوج- ایرنا- مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان رکورددار شروع عملیات بازسازی منازل زلزله زده در کشور است و بلافاصله تسهیلات بازسازی منازل خسارت دیده در زلزله سی سخت به بانک های عامل ابلاغ شد.

حسین جنتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حتی برای نخستین بار در کشور تشکیل پرونده های بازسازی با این سرعت انجام گرفته است.

وی افزود: پنج هزار و ۴۲۵فرم ارزیابی بازسازی منازل افراد در ستاد بازسازی آماده شد و از این تعداد ۳ هزار و ۳۰۰ فرد به ستاد های بازسازی مراجعه کرده اند و تشکیل پرونده انجام داده اند.

مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هم اینک ۳۵ نفر کارشناس کار ارزیابی و تایید نهایی فرم ها را بر عهده دارند و در شهرستان دنا مستقر هستند.

جنتی ابراز داشت: هم اکنون ۳۵ پروانه ساختمانی صادر شده و عملیات اجرایی ۱۵ واحد مسکونی هم شروع شده است.

وی تاکید کرد: یک هزار و ۲۰۰نفر برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی شده اند و قسط تعمیرات به حساب ۸۰۰ نفر واریز شده است.

جنتی اظهار امیدواری کرد: بازسازی کلیه مناطق زلزله زده کهگیلویه و بویراحمد  تا پایان تیرماه سال ۱۴۰۰ به اتمام برسد.

مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون ۷۰۰ تن میلگرد، ۱۲۰ تن سیمان رایگان، ۹۰ تن آجر به مقصد سی سخت بارگیری شده است.

وی ادامه داد: بیش از ۱۵۰ دستگاه انواع ماشین آلات سنگین و راه سازی از جمله بیل مکانیکی، لودر و کامیون کار آوربرداری واحدهای تخریب شده را انجام می دهند.

جنتی بیان کرد: تاکنون ۱۶۷ واحد مسکونی در سی سخت و روستاهای اطراف آن تخریب و آوار برداری شده است.

در پی وقوع زلزله ۵ و ۶ دهم ریشتری به سه هزار و ۷۰۰ واحد از منازل مسکونی خسارت وارد شد. ۸۰۰ واحد به علت خسارت ۶۰ تا ۱۰۰ درصد نیاز به بازسازی دارد و از مجموع ۳ هزار و ۷۰۰ واحد نیز ۲ هزار و ۹۰۰ واحد تعمیری هستند.

از مجموع ۸۰۰ واحد بازسازی ۴۲۰ واحد شهری و ۳۸۰ واحد روستایی و از ۲ هزار و ۹۰۰ واحد تعمیری هزار و ۵۰۰ واحد شهری و یک هزار و ۴۰۰ واحد روستایی است.

میزان خسارت زلزله به واحد های تعمیری بین ۲۰ تا ۴۰ درصد و بر اثر این زلزله به ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی خسارت معیتشی از جمله تخریب اسباب و وسایل منزل خسارت وارد شده است. ۶۴ نفر در این زلزله دچار مصدومیت شدند.

 ۱۲ فروردین سال ۹۷ نیز زمین لرزه ۵.۲ ریشتری در شهرهای سی سخت و یاسوج خساراتی به بار آورد. در سال ۶۸ هم زلزله ای با بزرگی بیش از ۵.۲ ریشتر سی سخت را لرزاند و به یک هزار واحد مسکونی تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد کرد.

شهرستان ۴۲ هزار نفری دنا در ۳۵ کیلومتری غرب یاسوج قرار دارد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha