۱۸ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۳۴
کد خبرنگار: 1245
کد خبر: 84256962
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

میدل ایست نیوز: آشتی دولت مستعفی یمن با قطر وابستگی آن را فاش کرد

تهران – ایرنا – پایگاه خبری میدل ایست نیوز در گزارشی با اشاره به از سرگیری روابط دیپلماتیک دولت فراری یمن با قطر ، نوشت : آشتی دولت مستعفی عبد ربه منصور هادی با قطر دو ماه بعد از نشست العلا،  وابستگی آن به سعودی‌ها را بیش از پیش فاش کرد.

میدل ایست نیوز نوشت که روابط یمن با قطر در سال های پیش از آغاز بحران شورای همکاری خلیج فارس در وضعیت خوبی بود و قطر در بسیاری از موارد در پروژه های خیرخواهانه و حمایت اقتصادی از یمن که یکی از فقیرترین کشورهای عربی محسوب می شود، حضور داشت، اما حضور دولت و رئیس جمهوری مورد حمایت عربستان در این کشور و وابستگی آن در تصمیم گیری هایش به ریاض، عبد ربه منصور را به سمت قطع روابط سیاسی با قطر کشاند.

رئیس جمهور فراری و مستعفی نیز متاثر از عربستان با نادیده گرفتن کمک های قطر به خود، روابطش را با قطر قطع کرد و همواره اتهام های مکرری مبنی بر حمایت این کشور از گروه انصار الله یمن متوجه آن ساخت، اتهام هایی که دوحه همواره آنها را رد کرد.

با گذشت دو ماه از آشتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در شهر العلای عربستان میان قطر و عربستان، امارات، بحرین و مصر، عبد ربه منصور اقدامات خود را برای بازگشت روابط دیپلماتیک با قطر آغاز کرد.

روز گذشته (یکشنبه)، «احمد بن عوض بن مبارک»، وزیر امور خارجه دولت مورد حمایت عربستان، در سفر به دوحه با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر امور خارجه قطر دیدار کرد و با وی بر سر بازگشت رسمی روابط دیپلماتیک بین دو طرف توافق کرد.

وزارت امور خارجه دولت مورد حمایت عربستان در یمن اعلام کرده بود که «عبد ربه منصور هادی»، رئیس جمهور مورد حمایت سعودی ها در یمن نامه ای به «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر نوشت و در آن از کوشش های قطر برای حمایت از این دولت قدردانی کرد.

این تغییر موضع دولت مورد حمایت عربستان در قبال دوحه در حالی است که پیش از این همواره اقدام به اتهام زنی مکرر علیه دوحه می کرد.

دولت حامی عربستان در یمن پس از تحریم دوحه به سرعت همراهی خود با کشورهای محاصره کننده قطر را اعلام کرد که این امر نشان دهنده عدم استقلال آن در تصمیم گیری هایش است چرا که به سرعت تصمیم های معکوسی اتخاذ می کند و در واقع اجرا کننده دستورات ریاض است.

می توان گفت که عربستان قصد داشت به همراه امارات کشورهای وابسته به خود را علیه قطر بسیج کند اما با شکست طرح های عربستان و آشتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، عبدربه منصور نیز مجوز بازگشت روابط دیپلماتیک خود با قطر را گرفت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha