۵ اسفند ۱۳۹۹، ۱۰:۱۸
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 84240423
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وزیر خارجه سوریه: کمیته بررسی قانون اساسی باید مستقل باشد

تهران - ایرنا - وزیر امور خارجه و مهاجران سوریه بر فعالیت «کمیته بررسی قانون اساسی» این کشور بدون دخالت خارجی و با استقلال رای با در نظر گرفتن منافع ملی، تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، رسانه‌های سوریه روز سه شنبه گزارش دادند که «فیصل المقداد» وزیر امور خارجه و مهاجران سوریه در دیدار با «گیر پدرسون» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه که در دمشق انجام شد، با بیان اینکه مردم سوریه حق تصمیم‌گیری در مورد آینده کشور خود را دارند، بر اهمیت نقش نماینده ویژه سازمان ملل به عنوان یک تسهیل کننده بی‌طرف و اینکه کمیته بررسی قانون اساسی نباید از خارج خط بگیرد و تحت تاثیر توصیه‌های آن‌ها قرار گیرد، تاکید کرد. 

بر اساس این گزارش، دو طرف بر اهمیت عدم دخالت خارجی در امور کمیته بررسی قانون اساسی سوریه و اطمینان از اینکه همه این فرایند تحت رهبری و مالکیت این کشور انجام می‌شود و هیچ جدول زمانی برای کارهای آن از خارج تحمیل نشود، تاکید کردند. 

دور پنجم نشست‌های کمیته بررسی قانون اساسی سوریه از ۶ تا ۱۰ بهمن با حضور هیات اعزامی از سوی دولت سوریه (هیات ملی) و سایر هیات‌ها در مقر سازمان ملل در ژنو برگزار شد، اما به دلیل طرح پیشنهادات خارج از دستور کار این کمیته توسط نمایندگان طرف مقابل و مخالفت نمایندگان دولت سوریه با این پیشنهادها، بدون نتیجه به کار خود پایان داد.  

بازنگری قانون اساسی در دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی به تصویب رسید و در قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت گنجانده شد. کمیته قانون اساسی سوریه در همان زمان تشکیل شد و وظیفه بازنگری قانون اساسی ۲۰۱۲ این کشور را برعهده دارد.  

در نشست دیروز نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه و وزیر امور خارجه و مهاجران این کشور همچنین درباره سایر موضوعات سیاسی و اقتصادی سوریه گفت و گو شد و دو طرف در دیدگاهی مشترک تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه مردم سوریه را بر بدتر شدن وضعیت انسانی این کشور به ویژه در شرایط شیوع «ویروس کرونا» تاثیرگذار دانستند.  

وزیر امور خارجه و مهاجران سوریه با اشاره به اشغال سرزمین‌های شمال شرقی این کشور توسط آمریکایی‌ها و ترکیه و حمایت آن‌ها از تروریست‌ها در سوریه تصریح کرد: این اقدام‌ها نقض حاکمیت کشور و قوانین بین‌المللی و کلیه قطعنامه‌های شورای امنیت در خصوص سوریه است.  

فیصل مقداد با اشاره به اقدامات جنایتکارانه و سرکوبگرانه شبه نظامیان «قسد» (کردهای مورد حمایت آمریکا) علیه مردم سوریه در استان‌های «حسکه، رقه و دیر الزور» همچنین تاثیرات منفی تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه مردم سوریه برای بهبود وضعیت بد معیشتی آن‌ها و مقابله با بیماری کرونا،  از سازمان ملل خواست که مطابق با منشور و قطعنامه‌های صادره از شورای امنیت سازمان ملل در مخالفت با همه این اقدامات موضع روشنی اتخاذ کند که با اصول و اهداف قانون بین‌المللی بشردوستانه سازگار باشد.  

پدرسون نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نیز پس از این نشست در گفت و گو با خبرنگاران، مذاکرات خود با وزیر امور خارجه این کشور را گسترده و جامع توصیف کرد و گفت: در این نشست درباره تمام موضوعات مربوط به قطعنامه ۲۲۵۴ تبادل نظر شد. 

وی افزود: مذاکرات بیشتری در این باره با مقامات سوریه انجام خواهد شد. 

گیر پدرسون نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه دیروز در سفری ۲ روزه به منظور گفت و گو با مقامات این کشور وارد دمشق شد.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha