مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی: مدیریت آب نباید امنیتی باشد

مشهد- ایرنا- مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: مدیریت آب نباید پلیسی و امنیتی باشد بلکه باید مدیران به جای ارسال پرونده‌های این حوزه به شورای تامین استان با ادبیات منطقی و پیوست های اجتماعی، شخصیت‌های حقیقی و حقوقی را مجاب کنند.

محمد علایی روز دوشنبه در مراسم افتتاح رویداد ملی آب مشهد افزود: در خراسان رضوی انسجام مدیریتی بین تمام نهادهای استانی شکل گرفته است و به همین دلیل باید با زبان مشترک موضوعات مرتبط با مسئله آب را که چالش دیروز، امروز و فردای ما است مطرح و با مدیریت مشارکتی حل کنیم.

وی با اشاره به طرح همیاران آب و نقش دانشگاه فردوسی مشهد در پیگری مسائل مرتبط با آن، ادامه داد: این دانشگاه به عنوان داور، فعالیت‌های سال ۱۳۹۸ این شرکت را تایید کرد و بر همین اساس توانسته‌ایم کسری مخزن آب زیرزمینی استان را که مخاطره آمیز است از ۸۶۰ میلیون متر مکعب به ۱۸۳ میلیون متر مکعب برسانیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: این استان تنها استانی است که توانسته است برای تمام چاه‌های خود کنتور حجمی نصب کند، همچنین هزار و ۵۰۰ حلقه چاه غیر مجاز نیز بر این اساس پلمب شده تا مصرف برداشت غیر مجاز آب کنترل گردد.

وی افزود: باور داریم که بزرگترین رمز موفقیت نیاکان ما در گذشته برای زندگی در این سرزمین خشک و کم آب، سازگاری آنان با کم آبی بوده است و شرط بقای ما و فرزندان ما نیز در رعایت این اصل است و نمی‌توانیم به دلیل داشتن منابع مالی حاصل از فروش نفت، چاه های عمیق حفر کنیم یا سدهای مرتفع ایجاد نماییم.

علایی ادامه داد: با وجود همه خدمات برجسته‌ای که در این استان انجام شده است شهر مشهد نمونه‌ای از مدیریت ناپایدار است که شاخصه آن ناسازگاری با طبیعت و محیط زیست می‌باشد.

وی گفت: بیش از ۸۷ درصد منابع آب و آبخوان‌های زیرزمینی این استان برداشت شده است که باعث کسری مخزن با میانگین یک میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب در سال شده و درطول ۴۰ سال گذشته ۳۰ میلیارد متر مکعب از آب‌های زیرزمینی از بین رفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به سند طرح همیاران آب افزود: تا سال ۱۴۰۵ کسری مخزن استان باید صفر شود و در سال ۱۴۲۵ باید ۷۵ درصد حجم آب مخرن را بتوانیم به مخزن بازگردانیم.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد نیز در مراسم افتتاح رویداد ملی آب مشهد گفت: این دانشگاه به دلیل موقعیت جغرافیایی و سوابق تخصصی به طور ویژه به موضوع آب و محیط زیست می پردازد.

دکتر محمد کافی افزود: سیاست‌ها و مأموریت‌های خوبی در این راستا اجرا شده تا به طور ویژه به موضوع آب و سیاسیت‌های مدیریتی و بهره برداری آب در این دانشگاه بر اساس رسالت‌ و مسوولیت پذیری اجتماعی عمل شود.

وی ادامه داد: در حوزه‌های مختلف آب هرچه همگرایی بیشتر باشد نتیجه مطلوب تر خواهد بود و امید است با تلاش و پشتکار مسوولان و همراهی جامعه دانشگاهی بهتر و بیشتر از آب و منابع آب حفاظت و بهره برداری کنیم.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: باید امانتدار این نعمت بزرگ باشیم و در این راستا باید تمام سعی و تلاش خود را به کار ببریم تا با استفاده از تکنولوژی منابع آب، بازچرخانی و بهینه مصرف کردن آن به بهترین نحو این میراث گرانقدر را در اختیار نسل‌های آینده قرار دهیم.

وی افزود: استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین در صورتی که موجب بازگردانی آب به منابع و مخزن‌ها گردد مطلوب است و باید با استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری به سویی برویم که در عین مصرف بهینه آب بتوانیم به حداکثر عملکرد مطلوب دست پیدا کنیم زیرا در شهرها نیز از آب به نحو مطلوب استفاده نشده و باید بحران کم آبی را جدی بگیریم.

چهارمین همایش رویداد آب مشهد در دانشگاه فردوسی مشهد تا فردا ادامه دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha