خمین و لبه تیز تیغ کرونا

خمین - ایرنا - چندی پیش خمین نیز مانند بسیاری از شهرهای کشور در تقسیم بندی کرونا، رنگ آبی به خود گرفت اما این آرامش نسبی چندان دوام نیاورد و برخی سهل‌انگاری‌ها دوباره زمینه ساز حرکت خزنده این ویروس مهلک شد.

نزدیک به یک سال است که کوید ۱۹ همچنان می‌تازاند و قربانی می‌گیرد و بسیاری از خانواده‌ها را داغدار عزیزانشان کرده و زرد شدن رنگ خمین در این روزها هشداری دوباره است که کمترین غفلت می‌تواند روزهای دشوار نارنجی و قرمز را برای این شهر رقم بزند.

ابتلای شخصیت‌ه‍ای مهم سیاسی، هنری و ورزشی به کووید ۱۹ و مرگ برخی از چهره‌های هنری و ورزشی به دلیل این بیماری در هفته های اخیر، هر روز به مردم اخطار می‌دهد که کرونا با هیچکس تعارفی ندارد و هرگز سایه تهدیدش کوتاه نشده و اگر فرصتی دست دهد باز هم هجوم وحشیانه خواهد داشت.
مردم در روزهای نخست شیوع ویروس ناخوانده کرونا با ترسی که نسبت به این ویروس داشتند بسیاری از رفتارهای اجتماعی نظیر دست دادن، دیده‌بوسی و در آغوش گرفتن را تغییر دادند تا سلامتی خود و نزدیکان را حفظ کنند، بسیاری از خانواده ها از برپایی جشن ازدواج، تولد، دید و بازدید نوروز و آیین‌های عزاداری و دورهمی اجتناب کردند و حالا با گذشت یک‌سال از شیوع این بیماری باز هم تاکید مسئولان بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از عادی نگاری است چرا که هر قدم سهل انگارانه انتشار سریع این بیماری را دامن می‌زند.

با اعلام شرایط آبی کرونا برخی شهروندان ماسک از صورت برداشتند و کرونا را با جان و دل در آغوش گرفتند، حراج‌های فصلی آخر سال جان گرفت و دوباره دورهمی و جشن و مهمانی و تورهای سفر راه افتاد، غافل از اینکه مهر زرد رنگ بیماری بر پیشانی رفتارهای بی‌تفاوت می‌نشیند و ادامه این رفتارها به معنای شعله ور کردن دوباره بیماری و گل به خودی است.
و مردمی که هر روز عصر از این مغازه به آن مغازه می روند و بدون هدف پیاده روها را می پیمایند باید به یاد بیاورند که چندی پیش روزانه ۴۰۰ فوتی از هموطنان در صدر اخبار رسانه‌ها بود و اگر بر طبل عادی انگاری بکوبیم، روزهای قرمز و سیاه بیماری همین نزدیکی‌ها است و حتی مجال پشیمانی را نیز نمی‌دهد.


رنگ بندی زرد کرونا به معنای زنگ هشدار است
معاون سیاسی و امنیتی استانداری مرکزی از  به صدا درآمدن زنگ خطر شیوع مجدد بیماری کرونا در استان خبر داد و گفت: برگزاری هرگونه تجمع به‌صورت حضوری ممنوع است و در موارد خاص باید مجوز ستاد استانی کرونا را داشته باشد و با متخلفان با جدیت برخورد می‌شود.
« بهروز اکرمی » توضیح داد: عادی انگاری و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان نگران‌کننده است و باید بازرسی‌ها در تمامی مناطق استان تشدید شود و برای پیشگیری از اوج گرفتن کرونا و افزایش شمار بستریان و فوتی‌ها با متخلفان قاطع برخورد شود.

وی توضیح داد: کرونا با کسی شوخی ندارد و اگر آن را جدی نگیریم رکب می‌خوریم و مدیریت کار دشوار می‌شود و مجبور به اعمال مجدد محدودیت‌ها هستیم.

روند صعودی شهرستان‌های زرد کرونا در استان مرکزی مطلوب نیست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: مناطق زرد کرونا از هفته گذشته تاکنون در رنگ‌بندی وزارت بهداشت و، درمان و آموزش پزشکی به هفت شهرستان افزایش یافته که این موضوع نگران کننده است و نشان از اشکال در رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارد.

دکتر سید «محمد جمالیان»  افزود: بر اساس آخرین وضعیت اعلام شده پنج شهرستان دیگر استان مرکزی نیز در وضعیت آبی کرونا است اما این شرایط شکننده است و با کمترین غفلت ممکن است دوباره رنگ این مناطق نیز به نارنجی و زرد بگراید.

وی بیان کرد: تفرش، خمین، ساوه، شازند و محلات دوباره از وضعیت آبی به زرد رسیده‌اند و دلیجان و اراک نیز از قبل در لیست شهرهای زرد کرونا بودند و آشتیان، خنداب، زرندیه، فراهان و کمیجان نیز در موقعیت آبی هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: نگرانی‌ها در خصوص وقوع پیک چهارم کرونا در استان مرکزی زیاد است و کمترین غفلت ممکن است دوباره شرایط دشوار کرونا را حاکم کند.

جمالیان اظهار داشت: تلاش‌های کادر بهداشت و درمان برای مهار کرونا ادامه دارد و در این راه تمام توان به کار گرفته شده و انتظار است اقشار مختلف مردم و صنوف در رسیدن به این هدف با کارکنان بهداشت و درمان همگام و همسو شوند.

وی عنوان کرد: کرونا بی‌رحمانه و خزنده در جامعه  گسترش یافته و قربانی می‌گیرد و مردم باید خطر را همچنان جدی بگیرند و بدانند از این بیماری مصون نیستند و هر لحظه ممکن است خود و عزیزانشان طعمه آن شوند.

زمزمه‌های موج چهارم کرونا و نگرانی‌های آن

رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین با بیان اینکه زنگ خطر عادی انگاری مردم این شهرستان شنیده می شود، گفت: بیش از ۶۰ درصد مبتلایان به کووید ۱۹ در هفته نخست بهمن امسال در اثر حضور در عروسی و دورهمی های خانوادگی مبتلا شدند.
دکتر « مجتبی دیده دار» افزود: این آمار مبتلایان در دی ماه جاری ۴۴ درصد بود و افزایش آن نشان می دهد مردم حساسیت خود نسبت به این بیماری خطرناک را از دست داده‌اند و این بسترساز موج چهارم بیماری است.
وی بیان کرد: کرونا یک ویروس ناشناخته است و هر روز رفتارهای جدیدی را از خود نشان می دهد و تنها سلاح مقابله با آن دوری از اجتماعات و استفاده از ماسک است.
رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین گفت: هرچند این شهرستان براساس این رنگ‌بندی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در شرایط کم خطر قرار گرفته است اما هرگونه عادی سازی و سهل انگاری امکان بازگشت به شرایط بسیار پرخطر کرونایی را به دنبال دارد.
وی ادامه داد: با گذشت حدود یک‌سال از شیوع ویروس کرونا تاکنون ۱۱۱ نفر در شهرستان خمین بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند و در مجموع تا کنون چهار هزار و ۲۹۱ آزمایش تشخیص کرونا به ثبت رسیده است.
رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین با تاکید بر اینکه شرایط کرونایی کنونی شهرستان شکننده بوده و در صورت بی توجهی و غفلت از پروتکل‌های بهداشتی و عادی انگاری شرایط اوج بیماری را در ماه‌های بهمن و اسفند شاهد خواهیم بود، خاطرنشان کرد: بر این اساس از تمام مردم درخواست می‌شود همچنان نکات بهداشتی توصیه شده را رعایت کنند تا از وقوع پیک بعدی بیماری جلوگیری شود.

پایبندی به پروتکل‌های بهداشتی تنها سلاح در برابر کرونا
فرماندار خمین نیز که ابتلا به بیماری کرونا را تجربه کرده است از مردم این شهرستان در خواست کرد که مانند ماه‌های گذشته به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی پایبند باشند.
« احمد طهرانی » ادامه داد: قرار گرفتن خمین در رنگ آبی با سهل انگاری برخی شهروندان به زرد تغییر کرد و این یک هشدار است  که باید از سوی مردم جدی گرفته شود.
وی افزود: مردم تلاش مدافعان سلامت، پرستاران و پزشکانی که جان خود را از دست دادند، محدودیت‌های ترافیکی، شب های قدر در خانه بودن، محرم بدون هیات عزاداری ،دوری از یکدیگر در شب یلدا و نوروز بدون عید دیدنی را به یاد آورند چراکه بی توجهی و عادی انگاری آنها نسبت به بیماری کرونا این صحنه های تلخ را تکرار می‌کند.
فرماندار خمین تاکید کرد: حفظ ثبات وضعیت فعلی شهرستان و حتی بهبود این وضعیت به همت و همکاری شهروندان بستگی دارد، پس اجازه ندهیم با یک بی احتیاطی محدودیتهای گذشته بازهم تکرار شوند.

سرپرست معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی خمین گفت: ۸۸۶ آزمایش سریع تشخیص بیماری کرونا در قالب طرح شهید سلیمانی در این شهرستان انجام شده است.
دکتر « ابوذرصباغی» افزود: با انجام این آزمایش‌ها و غربالگری محله‌ای، ۱۳۷ بیمار مبتلا به کرونا در خمین شناسایی شدند.
وی با بیان این‌که اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی با همکاری بسیج و وزارت بهداشت از یکم آذرماه جاری در زادگاه امام راحل آغاز شد، اظهار داشت: بیماریابی، جداسازی بیماران و ناقلان کرونا و آموزش مردم و مبتلایان، تست گسترده، هدفمند و هوشمند، بیماریابی فعال، قرنطینه و رهگیری هوشمند و آموزش و اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی  از اهداف این طرح است.
سرپرست معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی خمین اضافه کرد: سه گروه در قالب حمایتی، رهگیری (مراقبتی) و نظارتی شامل  ۲۳ گروه حمایتی و ۲۴ نفر از بسیجیان در قالب ۸ گروه اقدامات رهگیری و مراقبتی در شهرستان را انجام می‌دهند.
صباغی گفت: در جریان این طرح که در محله‌ها و بر مبنای «هر خانه یک پایگاه سلامت» بیماریابی می‌شود، پایش سلامت بیماران کووید ۱۹ از سوی گروه‌های مراقبتی انجام می‌شود.
بدون تردید آنچه در ماه‌های پایانی سال خطر موج جدید کرونا را افزایش می دهد، خرید سال نو و حضور در مراکز خرید پر ازدحام است و نباید فراموش کنیم بیماری کرونا می تواند پوشیدن لباس نو در نوروز امسال را برایمان تبدیل به حسرت کند.

 
    
 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha