۶ بهمن ۱۳۹۹، ۱۴:۳۳
کد خبرنگار: 857
کد خبر: 84198468
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۹۰۰ میلیارد ریال تسهیلات کشاورز کارت در اردبیل پرداخت می‌شود

اردبیل - ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: ۹۰۰ میلیارد ریال تسهیلات در قالب "کشاورز کارت" طی سال زراعی جاری به تولیدکنندگان کشاورزی استان پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد شهریار روز دوشنبه در جلسه هماهنگی پرداخت این تسهیلات گفت: کف پرداخت این تسهیلات برای هر هکتار ۲۰ میلیون ریال و سقف آن ۲۰۰ میلیون ریال برای هر کشاورز بوده و برای زارعان چهار محصول گندم، جو، کلزا و چغندر قند پاییزه در نظر گرفته شده است.

وی افزود: کشاورزان دارای کشاورز کارت از یک تا ۱۰ هکتار امکان دریافت این تسهیلات را دارند و تسهیلات یارانه‌دار با ۱۲ درصد سود به حساب کشاورزان دارای این کارت واریز می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی  استان اردبیل همچنین بیان کرد: کشاورزان دریافت کننده این تسهیلات تنها مجاز به خرید انواع کود از ۴۷ کارگزاری توزیع کود در استان اردبیل و انواع سموم کشاورزی از ۱۴۰ مرکز توزیع سم در استان هستند.

وی هدف از پرداخت این تسهیلات را تامین منابع مالی برای کشاورزان به منظور خرید نهاده‌های لازم کشت محصول از جمله کود و سم عنوان کرد و گفت: به دنبال افزایش بهای کود و سم در سال جاری، نگرانی جدی برای کشاورزان برای خرید این نهاده‌ها ایجاد شده بود.

شهریار اضافه کرد: کشاورزانی که کشت پاییزه چهار محصول گندم، جو، کلزا و چغندر قند پاییزه را انجام داده‌اند، می‌توانند برای دریافت این تسهیلات به بانک کشاورزی مراجعه کنند.

وی ثبت‌نام کشاورز در سامانه مربوط به پهنه بندی کشت را شرط پرداخت این تسهیلات ذکر کرد و افزود: زارعانی که در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند، می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهارکرد: کشاورزانی که خواهان بهره‌مندی از این تسهیلات هستند ولی در سیستم پهنه‌بندی کشت ثبت نام نکرده‌اند، به ادارات جهاد کشاورزی سطح استان مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: این تسهیلات به حساب کشاورز کارت زارعان واریز شده و سود آن از زمان برداشت و خرید نهاده‌ها محاسبه شده و زمان بازپرداخت آن نیز در سال آینده و پس از برداشت محصول پیش‌بینی شده است.

شهریار گفت: کشاورز کارت از سال آتی مبنای فعالیت مالی کشاورزان، بانک‌های عامل و نیز توزیع‌کنندگان کود، سم، بذر، نهال و نهاده‌های دامی خواهد بود.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل ۷۸۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۵۱۵ هزار هکتار اراضی دیم، ۲۲۵ هزار هکتار اراضی آبی و نزدیک ۴۰ هزار هکتار اراضی باغی دارد و سالانه ۴.۵ میلیون تن محصول تولید می‌کند.

بخش کشاورزی استان اردبیل ۱۲۰ هزار بهره‌بردار دارد و علاوه بر تامین چهار درصد نیاز کشور به محصولات کشاورزی، ویترین تولید بذر محصولات کشاورزی هم به شمار می‌رود به طوری که ۹۰ درصد ذرت بذری، ۱۰۰ درصد بذر سورگوم، ۱۰۰ درصد بذر چغندر قند و بخش عظیمی از نیاز بذری دانه‌های روغنی و غلات کشور را تامین و تولید می‌کند.

سالانه بیش از ۳۰۵ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی استان اردبیل به کشت گندم اختصاص می‌یابد و این استان با تولید ۶۰۰ هزار تن گندم در رتبه هفتم و هشتم تولید این محصول قرار دارد.

این استان با تولید ۷۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز مردم ایران به محصولات کشاورزی را دارد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha