تعریف درست از بیکاری در جامعه انتشار یابد

بیرجند - ایرنا - معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: باید تعریف درست از بیکاری در جامعه انتشار یابد و برای تامین نیروی انسانی ماهر تلاش شود.

علیرضا حاتم زاده روز دوشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیران کل پیشین و جدید آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی افزود: خیلی از کسانی که ادعای بیکاری دارند، فاقد مهارت هستند در حالی که بیکار کسی است که در درجه اول مهارت دارد اما کار ندارد.

وی گفت: ادارات کل آموزش فنی و حرفه‌ای باید همراه و نقش تاثیرگذاری در طرح‌های توسعه‌ای استان‌ها داشته باشند که این امر با تامین نیروی انسانی مجرب محقق می‌شود.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای افزود: در حوزه فنی و حرفه‌ای ارتقای کیفیت آموزش، عدالت و دسترسی به آموزش و ارتباط با بازار کار از مهمترین اهداف استراتژیک است.

وی گفت: با توجه به این هدف باید بررسی شود که به چه میزان فضا و فرصت را برای حضور نمایندگان بازار کار در مراکز آموزشی فراهم کردیم.

حاتم زاده تصریح کرد: در کنار معادن و محصولات استراتژیک ظرفیت بزرگی به عنوان نیروی انسانی در خراسان جنوبی فعال است که باید از این ظرفیت به نحو احسن در همه حوزه‌ها استفاده شود.

وی اظهار داشت: مردمان خراسان جنوبی سختکوش اما قانع هستند که وظیفه داریم قدردان این مردم بزرگوار باشیم.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای خودارزیابی را یکی از مهمترین محورهای مدیریت ذکر کرد و گفت: یک مدیر باید در نظر بگیرد که اگر قرار بود در دهه فجر شهدای انقلاب برای تجدید میثاق حاضر می‌شدند چند نفر از ما مدیران را تایید می‌کردند.

وی گفت: از نظر بین‌المللی مرکز سازمان فنی و حرفه‌ای متعلق به صاحبان کسب و کار است و ‌ملک خصوصی فنی و حرفه‌ای نیست و مدیریت فنی و حرفه‌ای یک مدیریت فرابخشی است.

وی ادامه داد: علم با عمل معنا پیدا می‌کند و این تعریفی است که سازمان یونسکو از سواد و آموزش مطرح کرد و سواد باید تبدیل به تولید ثروت در حوزه های مختلف شود.

حاتم زاده گفت: خراسان جنوبی در سال‌های گذشته همواره دارای شاخص برتر در حوزه فنی و حرفه‌ای بوده که قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه با تغییر مدیر باید مدیریت تغییر مد نظر قرار گیرد افزود: این مهم نیازمند نقطه تحولی است و باید سعی شود که گزارش کار ما بیانگر رفع مشکلات از محیط پیرامون باشد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی هم در این آیین گفت: خدمات آموزش فنی و حرفه‌ای زمینه‌ساز اشتغال پایدار در استان است و نقایصی را که بعضا در آموزش‌های آکادمیک در بحث مهارت‌آموزی وجود دارد در این مجموعه‌ها رفع نقص می‌شود.

محمد فرهادی افزود: اقدامات موثر در حوزه فنی و حرفه‌ای استان در سال‌های اخیر مشهود است که برگرفته از تعامل با مجموعه‌های اداری و خصوصی است.

مدیرکل پیشین آموزش فنی و حرفه‌ای استان خراسان جنوبی هم با بیان اینکه در حدود ۱۰ سال مدیریت وضعیت آموزشی ارتقای ۱۰۰ درصدی داشته است گفت: بدو ورود هفت مرکز دارای چارت سازمانی بود که امروز به ۱۷ مرکز رسیده است.

حسین خوش آیند ادامه داد: اکنون ۱۲۰ کارگاه آموزشی در این استان فعال است و تعداد حرفه‌های آموزشی از ۲۳۰ به ۵۵۰ حرفه رسیده است.

وی با بیان اینکه ۱۸۰ آموزشگاه آزاد در خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند گفت: این آمار در بدو مسوولیت ۹۲ آموزشگاه بود.

وی بیان کرد: در این مدت سعی کردیم در هر شهرستان یک پروژه را پیگیری کنیم و در احداث ساختمان و تجهیز کارگاهی ۱۳ هزار متر مربع ساخت و تجهیز انجام شده است.

مدیرکل سابق آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه تمامی آزمون‌های مراکز از حالت کاغذی به آنلاین تغییر یافت تصریح کرد: به‌روز رسانی تجهیزات کارگاه‌های آموزشی از مهمترین اقدامات بوده که حتی از اعتبارات سفارت ژاپن هم استفاده شد.

وی گفت: در حوزه بین‌المللی استقرار مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در ایالت فراه افغانستان پیگیری شد و مراکز فنی و حرفه‌ای در زندان‌ها، پادگان‌ها و کارخانه‌ها ارایه خدمت کردند.

خوش آیند از ایجاد گروه‌های جهادی در جهت خدمات به قشر محروم جامعه خبر داد و گفت: ۱۱۰ عضو جهادی با خدمات فنی و مهندسی در این مدت خدمات رایگان به اقشار محروم ارایه کردند.

مدیرکل جدید آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی هم در این آیین رشد همه جانبه را اولویت روند مدیریتی خود اعلام کرد و افزود: این مهم جز با همراهی و هم افزایی درون و برون سازمانی محقق نمی‌شود.

محمدعلی عرب اظهار داشت: شناسایی دقیق و ‌رفع نیازهای استان فنی و حرفه‌ای استان با توجه به قرارگیری در سال جهش تولید مد نظر خواهد بود تا آموزش به سمت تولید سوق یابد.

وی ادامه داد: تقویت مهارت آموزی، آموزش بر مبنای نیازسنجی، توسعه مهارت‌آموزی در راستای تحقق عدالت آموزشی و ارایه آموزش‌های مهارتی با کیفیت و اثربخش در دستور کار قرار خواهد داشت.

وی با بیان اینکه بستر برای توسعه آموزشگاه‌های آزاد بیش از پیش فراهم می‌شود گفت: خراسان جنوبی دارای ظرفیت‌هایی همچون بازارچه مرزی، ۱۸۰ معدن فعال و وجود محصولات استراتژیک است که امیدواریم با تشکیل دپارتمان و مراکز تخصصی آموزش لازم متناسب با این ظرفیت‌ها را فراهم کنیم.

محمدعلی عرب با حکم رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به عنوان مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی منصوب شد و حسین خوش آیند مدیرکل پیشین نیز پس از یک دهه خدمت در این مسئولیت به افتخار بازنشستگی نائل آمد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha