محیط زیست مرکزی وظایف خود در مقابل نیروگاه شازند را انجام داده است

اراک - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: این اداره وظایف قانونی خود را در مقابل آلودگی زیست محیطی نیروگاه شازند بر مبنای قانون هوای پاک انجام داده است.

«رضا میرزایی» روز شنبه در جمع خبرنگاران در اراک افزود: توقف استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه شازند یکی از تاکیدات رییس جمهور و استاندار مرکزی بوده، اما از ۲۰ آذرماه امسال این نیروگاه اقدام به استفاده از سوخت مازوت کرده است.

وی بیان کرد: با تشدید سرما و شرایط وارونگی دما و با توجه به اینکه شرکت گاز نتوانست سوخت مورد نیاز نیروگاه شازند را تامین کند، این واحد تولیدی استفاده از سوخت مازوت را در دستور کار قرار داد و این امر به شدت آلایندگی هوا دامن زده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: مصرف سوخت مازوت در نیروگاه منجر به انتشار عوامل آلاینده‌ای چون دی اکسید گوگرد به چندین برابر استاندارد در هوای اراک و شازند می‌شود.

میرزایی اظهار داشت: با درخواست نشست کارگروه اضطرار کاهش آلودگی هوا به ریاست استاندار مرکزی و به منظور کاهش مصرف سوخت مازوت و استفاده بهینه از گاز تخصیصی،  مقرر شد تولید برق نیروگاه کاهش و  ۲ واحد از چهار واحد خط تولید نیروگاه شازند از مدار تولید خارج شود.
وی گفت: تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه برعهده وزارت نیرو است و مهر و موم سوخت مازوت در نیروگاه حرارتی شازند به صورت فیزیکی انجام نشده اما در این راستا پیگیری‌های لازم صورت گرفت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: محیط زیست به عنوان ضابط قضائی و بر اساس تکالیف سازمانی، وظیفه دارد خروجی‌های نیروگاه حرارتی شازند را بررسی کند و اگر خروجی‌های این نیروگاه غیراستاندارد باشد، به دستگاه قضایی اعلام می‌شود.

میرزایی عنوان کرد: دستگاه قضایی استان مرکزی تاکنون همکاری‌ مناسبی در این  خصوص داشته که جای تقدیر دارد.

نیروگاه شازند در ۲۵ کیلومتری مسیر اراک - ملایر واقع شده و استفاده از سوخت مازوت این واحد نیروگاهی در روزهای گذشته موجب افزایش آلاینده‌های هوا در شهرهای اراک و شازند شده است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha