۶ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۱۰
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84161822
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مرکز مطالعات انگلیس: اقتصاد چین تا ۲۰۲۸ آمریکا را پشت سرمی گذارد

تهران-ایرنا- نتایج تازه ترین تحقیقات «مرکز مطالعات اقتصادی و تجاری» انگلیس (CEBR) حاکی از آن است که چین به عنوان دومین اقتصاد قدرتمند جهان، تا سال ۲۰۲۸ و ۱۰ سال زودتر از آنچه انتظار می‌رفت، از آمریکا که فعلا در جایگاه نخست قدرت اقتصادی جهان قرار دارد، پیشی بگیرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روزنامه گاردین، این پیش بینی نشان می دهد که انتظار می رود تبدیل چین به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان تا پایان دهه کنونی یک دهه زودتر از انچه که قبلا انتظار می رفت رخ دهد.

این برتری به دلیل عملکرد بهتر چین در مقایسه با آمریکا در دوران همه گیری جهان کووید-۱۹ است.

این گروه مشاوره ای مستقر در انگلیس در گزارش سالانه چشم انداز رشد اقتصادی ۱۹۳ کشورجهان نوشت، اقتصاد چین بسرعت از تاثیرات مخرب کووید-۱۹ به عقب بازگشته است و در سال ۲۰۲۰ رشد اقتصادی دو درصدی را به عنوان یکی از مهم ترین اقتصاد جهانی خواهد داشت.

در گزارش این مرکز آمده است: در حالی که انتظار می رود اقتصاد آمریکا امسال ۵ درصد کاهش یابد چین فاصله رشد اقتصاد خود را با بزرگترین رقیبش کم خواهد کرد. به طور کلی پیش بینی می شود تولید ناخالص داخلی در جهان کاهشی ۴.۴ درصدی در امسال داشته باشد که بزرگترین کاهش یک ساله از زمان جنگ جهانی دوم محسوب می شود.

داگلاس مک ویلیامز معاون مرکز تحقیقات اقتصادی و تجاری انگلیس گفت خبر مهم در این پیش بینی سرعت رشد اقتصاد چین است.ما انتظار داریم این که کشور در دوره طرح پنج ساله کنونی (۲۰۵۰ - ۲۰۲۵) بیشترین درامد اقتصادی را داشته باشد.

وی افزود: دیگر اقتصادهای آسیا نیز در این جدول در رتبه بالاتری قرار گرفته اند. درسی که سیاستمداران غربی که عملکرد نسبتا بدی در دوران همه گیری داشته اند این است که باید یاد بگیرند به جای نگاه کردن به یکدیگر متوجه اتفاقاتی که رخ می دهد باشند.

سهم چین در تولید ناخالص داخلی جهان از ۳.۶ درصد در سال ۲۰۰۰ به ۱۷.۸ درصد در سال ۲۰۱۹ خواهد رسید و همچنان به این رشد ادامه خواهد داد. این کشور از آستانه سرانه ۱۲.۵۳۶ دلار عبور خواهد کرد و تا سال ۲۰۲۳ به کشوری با درامد بالا تا سال ۲۰۲۳ تبدیل خواهد شد.

با این حال استانداردهای زندگی در چین کمتر از آمریکا و دیگر کشورهای اروپای غربی خواهد بود. متوسط سرانه آمریکا بیش از ۳۶ هزار دلار و در انگلیس اندکی بیش از ۳۹ هزار دلار است.

این مرکز اعلام کرده که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا این کشور را از قرار گرفتن درجایگاه پنجمین اقتصاد بزرگ جهان منع نخواهد کرد و یکی از کشورهای خواهد بود که بهترین عملکرد را در ۱۵ سال آتی خواهد داشت.

بر اساس این گزارش مسائل محیط زیستی تاثیری جدی بر شکل اقتصاد جهان در ۱۵ سال آینده خواهد داشت. این اتفاق به دنبال دوره ای رخ می دهد که تاثیرات گرمایش زمین سریع تر از آنچه که قبلا بیم ان می رود بروز و ظهور خواهد داشت.

این مرکز افزود: با توجه به این که کشورهای بیشتری قصد دارد استفاده از کربن در اقتصاد خود را در دهه های آتی به صفر برسانند تقاضا برای سوخت فسیلی و قیمت های پایین تر نفت کاهش خواهد یافت. هزینه یک بشکه  نفت خام در سال ۲۰۳۵ به زیر ۳۰ دلار خواهد رسید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha