۲۵ آبان ۱۳۹۹، ۱۷:۵۲
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84111239
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کودتا در پنتاگون یا تسویه حساب شخصی؟

۲۵ آبان ۱۳۹۹، ۱۷:۵۲
کد خبر: 84111239
کودتا در پنتاگون یا تسویه حساب شخصی؟

تهران – ایرنا – پاکسازی مقام‌های پنتاگون این پرسش را مطرح کرده که آیا این تصمیم نشانه‌ای از کودتا یا تلاش برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان است یا صرفا تسویه حساب شخصی است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از نشریه هیل، این سوالی است که در حلقه های دفاعی آمریکا درپی موجی از اخراج ها و برکناری ها در پنتاگون پیچیده است، روندی که با برکناری مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا و انتصاب چند دستیار وفادار به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شدت یافته است.

این مساله باعث شده منتقدان ترامپ زنگ خطر را به صدا درآورند و نمایندگان دموکرات و سایرین اکنون نگرانند که رئیس جدید پنتاگون در دو ماه باقی مانده ترامپ در قدرت قرار است دست به چه اقداماتی زند.

اما برخی نیز می گویند دیوان سالاری سخت پنتاگون و زنجیره فرماندهی نظامی در این نهاد، تغییرات رادیکال در کمتر از ۷۰ روز را دشوار می کند.

مارک کانسیان مقام دفاعی سابق آمریکا که اکنون عضو مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی است، به گمانه زنی ها در این مورد که آیا ترامپ با قانون شورش کاری انجام می دهد یا قصد دارد به فلان کشور حمله کند، پاسخ منفی داد.

وی در عین حال تصمیم ترامپ برای خروج شتابزده از افغانستان را غیرممکن ندانست.

پاکسازی پنتاگون روز دوشنبه هفته گذشته با اخراج مارک اسپر آغاز شد. اسپر ماه ها مهره ای سوخته تلقی می شد، اما اخراجش دو روز پس از اعلام پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری واشنگتن را بهت زده کرد.

ترامپ، کریستوفر میلر را به جای اسپر نشاند. میلر به عنوان مدیر مرکز ملی ضد تروریسم آمریکا خدمت کرده اما بی تجربگی وی در هدایت ارگانی مهم همچون پنتاگون، نگرانی هایی را رقم زده است، با این حال وی همچنان انتخابی بی ضرر درنظر گرفته می شود.

اما اخراج اسپر بلافاصله با برکناری سه مقام دیگر پنتاگون دنبال شد که جملگی نامه استعفایشان را روز سه شنبه تقدیم کردند.

این روند روز پنجشنبه نیز با استعفای الکسیس راس معاون رئیس ستاد کارکنان وزارت دفاع آمریکا ادامه یافت.  

نگرانی ها در مورد طرح ترامپ زمانی اوج گرفت که جانشینان سه مقام برکنار شده پنتاگون اعلام شدند.

یک مقام سابق آمریکایی از آنچه تسویه حساب افرادی بی تجربه در کاخ سفید نامید، انتقاد کرد و این مساله را در جامعه امنیت ملی آمریکا بسیار خطرناک دانست.

مقام مزبور به نشریه هیل گفت: روند انتقال قدرت در هر کشوری حساس است و کشورهای متخاصم اغلب این مساله را فرصتی مناسب برای ریسک کردن به منظور پیشبرد منافع خود در نظر می گیرند.

وی افزود: برکناری رهبر غیرنظامی قدرتمندترین ارتش روی کره زمین در آسیب پذیرترین زمان، دعوت به بحرانی است که می تواند افرادی را به کشتن دهد.

جن پساکی مشاور تیم انتقالی بایدن نیز ضمن انتقاد از این مساله به خبرنگاران گفت: البته مشاهده این آشفتگی مایه نگرانی است، اما باید باعث نگرانی همه شود زیرا ارتش نباید سیاسی شود.

پنتاگون هفته گذشته اعلام کرد که داگلاس مک گریگور سرهنگ بازنشسته ارتش و مهمان معمول سابق شبکه خبری فاکس نیوز به عنوان مشاور ارشد میلر استخدام شده است.

مک گریگور قرار بود پیشتر در سال جاری سفیر آمریکا در آلمان شود، اما یک سری سخنان آتشین وی که سی ان ان آن را منتشر کرد، نامزدی اش برای این پست را با اشکال مواجه کرد.

وی در سال ۲۰۱۹، مهاجران مسلمان در آلمان را «مهاجمان مسلمان ناخواسته» خواند و در سال ۲۰۱۲ نیز برای اعمال حکومت نظامی در مرز مکزیک – آمریکا با این گفته که در صورت لزوم به طرف مردم شلیک شود، دلیل و برهان آورد.

در این میان، استخدام مک گریگور نشانه ای از تصمیم برای خروج از افغانستان تلقی می شود، زیرا وی اغلب از خروج سریع از این کشور حمایت کرده است.

ترامپ خواستار خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان قبل از پایان سال جاری میلادی است، اما ارتش آمریکا با رساندن نیروهای آمریکایی به کمتر از ۴ هزار و ۵۰۰ نفر در حال حاضر مخالفت کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha