۱۲ آبان ۱۳۹۹،‏ ۲۲:۱۶
کد خبرنگار: 2254
کد خبر: 84097409
۰ نفر

برچسب‌ها

مقاله نویس صرب: توهین به مقدسات، آزادی بیان نیست

بلگراد-ایرنا- تحلیلگر سیاسی و مقاله نویس صرب درباره وقایع اخیر در فرانسه و توهین به مقدسات دین مبین اسلام و حضرت محمد (ص) نوشت: توهین، آزادی بیان نیست.

به گزارش ایرنا، «بیلیانا میترینوویچ» روز دوشنبه با انتشار مقاله ای در روزنامه "پلیتیکا" چاپ بلگراد افزود: وقتی فاجعه‌های بزرگ مانند جنگ یا تروریسم اتفاق می‌افتد، مردم وضعیت را به گونه ای ساده کرده و خود را از طرفداران یکی از دو جناح قرار می‌دهند. این جناح‌گیری طرفداری از آزادی بیان و کاریکاتورهای «شارلی ابدو» (چه صلیب و چه هلال ماه را مسخره کند) و یا جنگ برای حفظ دین و ایمان به هر صورت و به هر قیمت که ‌باشد، در نهایت شامل اقداماتی از قبیل سربریدن می‌گردد.

وی افزود: در این گروه تقسیمات ، معدود کسانی وجود دارند که تلاش دارند ارزش‌های خود را حفظ کند. بلگراد برای ارزش‌های دیگران که حتی شاید آنها را درک نمی‌کنند، احترام می گذارد.

مقاله نویس صرب نوشت: تروریسم در فرانسه به سختی آرام خواهد گرفت،‌ زیرا دارای ریشه‌های عمیق درک نکردن و اقدامات اشتباه است. وقتی جوان چچنی متولد مسکو در پاریس معلمی را گردن زد که به دانش‌آموزان خود کاریکاتور حضرت «محمد» (ص) را نشان داده بود، با این هدف که به آنها نشان دهد در فرانسه معنای آزادی بیان چیست، وزارت خارجه فرانسه نماینده رسمی خود را به مسکو اعزام کرد تا ببیند چگونه می‌تواند تمامی کسانی را که در زمان مشکلات جدی روسیه با تروریسم در چچن و به دلیل نگرانی نسبت به وضعیت حقوق انسانی به آنها پناهندگی داده شده است، به این کشور بازگرداند.

بنا به اظهارات این خبرنگار، امروز اکثر دولتمردان عمیقا از فرانسه به دلیل جنایات تروریستی پلید حمایت می‌کنند و تنها عده معدودی جرات می‌کنند بگویند این کار به دلیل مجموعه اقدامات اشتباه صورت گرفته است. آیا سیاست مهاجرتی اروپا با توجه به حملات تروریستی اشتباه بوده است؟ یا اینکه اشتباه آن بوده که اروپاییان فکر می‌کردند قادر خواهند بود بطور دقیق کسانی را در بین مهاجرین انتخاب کنند که به آنها نیاز دارند.

در این مقاله نوشته شده است: این وضعیت تا چه زمان قابل دوام بود؟ به چه دلیل افرادی که شهروندان نمونه فرانسه بودند، افراطی شده و چگونه «امانوئل مکرون» رییس جمهوری فرانسه به این ایده دست یافت که می‌تواند نسخه جدید «اسلام منور» را بسازد. چگونه این مطلب به ذهن فرانسوی‌ها خطور کرد که چیزی را که حتی در گفت و گوهای روزمره خود ناپسند می‌دانند در سطح جامعه به عنوان آزادی بیان معرفی کنند.

مقاله نویس صرب یادآور شد: این امر نشان‌دهنده درک نکردن عمیق جهان حول و حوش آنها است. زیرا این توجیه کافی و مجاز نیست که پس از تمسخر (حضرت) عیسی مسیح و این ارزیابی که این امر بدون مجازات باقی خواهد ماند. زیرا که فرانسوی‌های قادر به هضم و تلقین آنها هستند، امکان اقدام مشابهی در مورد حضرت محمد (ص) وجود دارد. شاید اگر اعتقادات مذهبی یا اعتقادات دیگر را با مصونیت مالکیت خصوصی که آن را مقدس می‌دانند مقایسه شود، این فرضیه بیشتر قابل درک باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =