طرح روستای بدون بیکار در سه روستای مازندران اجرا شد

ساری - ایرنا - مدیر صندوق کارآفرینی امید مازندران گفت که طرح روستای بدون بیکار در سه روستای بخش مرکزی این استان اجرایی شده است.

صلاح گل محمدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : اجرای طرح روستای بدون بیکار در مازندران به صورت پایلوت بود که تا کنون در روستاهای " وازیَک " و " اسکنده " محمودآباد و " ورازان " شهرستان نور اجرایی شد.

وی ادامه داد : در این طرح طبق نقشه بیکاری و ظرفیت هر روستا، سرمایه گذاری می شود تا نه تنها ظرفیت روستاها تقویت شود، بلکه کاهش بیکاری را نیز شاهد باشیم.

مدیر صندوق کارآفرینی امید مازندران گفت : در این طرح ابتدا اولویت با تحصیل کردگان و همچنین مشاغل و طرح های اقتصادی است که با زیستبوم روستا همخوانی دارد و به طور طبیعی در مازندران کشاورزی ، دامداری و تولیدات گلخانه ای معمولان اولویت ماست.

وی افزود : طبق پایش و بررسی‌های انجام شده و همچنین اعلام مسئولان این سه روستا ، در حال حاضر هیچ بیکاری در آنجا وجود ندارد که نشان از موفقیت طرح روستای بدون بیکار در مازندران دارد.

گل محمدی اظهار داشت: سرمایه گذاری در این طرح از سوی صندوق کارافرینی امید و همچنین صندوق توسعه ملی انجام می شود و محدودیتی برای طرح های اقتصادی متناسب با شرایط روستا وجود ندارد.

وی همچنین از اجرای طرح هر روستا یک محصول در مازندران خبر داد و گفت : این طرح به همراه طرح روستای بدون بیکار تا کنون در ۱۴ روستا در بخش های غربی ، مرکزی و شرقی استان اجرایی شده است.

گل محمدی افزود : تا کنون برای اجرایی شدن این ۲ طرح بیش از ۱۸۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شد که از طریق صندوق خرد محلی با مدیریت اهالی روستاها تزریق می شود.

وی نظارت بر صندوق محلی جهت جلوگیری از انحراف را لحظه‌ای و برخط توصیف کرد و گفت : تمامی اعتبارات اشتغال و طرح های اقتصادی به صورت لحظه ای بررسی و فرآیند کار تحت نظر است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید مازندران همچنین از شناسایی ۳۵ روستای دیگر برای اجرای طرح روستای بدون بیکار و هر روستا یک محصول اشاره کرد و گفت : مقرر شد برای اجرای این طرح ها اعتبار ۵۷ میلیارد تومانی تخصیص یابد که مربوط به سال جاری است.

وی اشتغال روستایی و تقویت اقتصاد خرد را یکی از مهم ترین اولویت دولت و صندوق توصیف کرد و افزود : پایداری ، آسیب ناپذیری ، پایین بودن ریسک و همچنین توسعه چرخه اقتصادی در روستا و جلوگیری از مهاجر از مهم ترین ویزگی های اشتغال روستایی است .

استان مازندران سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد ۴۳ درصد در مناطق روستایی زندگی می کنند.

در چند دهه اخیر به دلایل مختلف از جمله نبود بسترهای اشتغال ، توسعه نیافتگی و همچنین جذابیت زندگی شهری جمعیت روستایی استان را وارد روند کاهش کرد اما در سال های گذشته با تقویت حوزه هایی مانند گردشگری روستایی ، کشاورزی ، ایجاد زیرساخت های ارتباطی منجر به تثبیت جمعیت روستایی استان شد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha