۲۳ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۵۶
کد خبرنگار: 3035
کد خبر: 84074841
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سختگیری دولت برای مهار کرونا؛ اجباری که چاره ندارد

تهران- ایرنا- با شروع موج سوم کرونا در ایران، دولت هم اقدامات مختص خود را در پیش گرفته که گرچه موجب انتقاد و ناخرسندی‌هایی در سطح عمومی شده، اما باید توجه داشت که در صورت نبود برخورد قاطعانه، بسیاری از برنامه‌های دولت برای مقابله با اپیدمی به ثمر نخواهد نشست.

به گزارش ایرنا؛ بیش از ۸ ماه از زمان شیوع اپیدمی کرونا در ایران می‌گذرد و تاکنون علاوه بر محدودیت‌ها و مشکلات اقتصادی، سلامت جامعه را نیز با تهدیدی جدی مواجه کرده است. مطابق با جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آمار مبتلایان در ایران به ۴ هزار و ۱۰۸ نفر و تعداد مرگ ناشی از آن به۲۵۴ نفردر یک روز رسیده که این آمار در قیاس با موج اول و دوم روند افزایشی داشته است.

به گفته کارشناسان،  ایران وارد موج سوم کرونا شده که از این لحاظ می‌تواند مخاطرات زیادی را برای کشور به همراه داشته باشد. این وضعیت نگران کننده در کشور به حدی بود که موجب ورود مستقیم مقام معظم رهبری به این مسئله بوده است. بنابر فرمایشات ایشان در تاریخ ۲۰ مهرماه جامعه نیازمند وضع قوانین و مقرارت الزام‌آور برای مقابله با کروناست که از این حیث مورد توجه جدی نهادهای اجرایی هم قرار گرفته است.

بنابر دستورات موکد ایشان در زمینه مقابله با کرونا، مجموعه دولت و وزارت بهداشت در خط مقدم قرار داشته و سایر نهادهای اجرایی نیز در راستای آن‌ها وارد عمل شده‌اند. هرچند دولت از ابتدای شیوع این بیماری مسئولیت اصلی مقابله با آن را بر عهده داشته، اما مقررات الزام‌آور و برخورد قاطع با افراد بی‌تفاوت برای نخستین‌بار در دستور کار قرار گرفته و در حال اجرا شدن است. اما پیش از این لازم است تا به دلیل اصلی برخی از بی‌تفاوتی‌های مردم به مسئله کرونا و نحوه مواجه دولت با آن اشاره کنیم.

سبک زندگی و بی‌تفاوتی مردم

مفهوم سبک زندگی از جمله مفاهیم علوم اجتماعی است که اخیراً مورد توجه قرار گرفته است. هزاران سال است که انسان‌ها کوشیده‌اند روش زندگی خود را بشناسند و مدیریت کنند و حتی دولت‌ها تلاش می‌کنند بر روی روش زندگی مردمان خود تأثیر بگذارند. درواقع روش زندگی از آن جهت اهمیت می‌یابد که می‌تواند به طور مستقیم بر سلامت فرد تاثیر بگذارد. به عنوان مثال فردی که اهمیتی به تغذیه، بهداشت و سلامت خود نمی‌دهد، مسلماً با اضافه وزن، سلامت بدنی و مشکلات مربوط به آن رو به رو خواهد شد.

«آدلر» یکی از متخصصان این عرصه، ٤ سبک زندگی را در این حوزه معرفی کرده و معتقد است که انسان‌ها برای مقابله با مشکلاتی که در زندگی دارند، یکی از این سبک‌ها را انتخاب می‌کنند. بر اساس رویکرد وی، ممکن است افراد علاقه اجتماعی ناچیزی داشته؛ مستقیماً به دیگران حمله ‌کنند، دستور داده و یا مستبد و بزهکار ‌شوند. دسته دیگر انتظار دارند همه چیز را از دیگران بگیرند و در نتیجه به آن‌ها وابسته می‌شوند. عده‌ای دیگر هیچ تلاشی برای رویارویی با مشکلات زندگی ندارند و با اجتناب از مشکلات، خود را از هر احتمال شکستی دور می‌کنند. به عبارتی افراد در این حالت از هر نوع موقعیتی اجتناب دارند که نشان از عدم علاقه به جامعه است. حالت چهارم نیز سبکی است که بر اساس آن فرد در چارچوب علاقه به جامعه با مشکلات کنار آمده و قادر به ادامه همکاری با مردم است.

در چنین حالتی افراد اهداف و منافع خود را بر اساس منافع جامعه انتخاب کرده و نه تنها موجب پیشرفت خود می‌شوند بلکه موجبات پیشرفت جامعه را هم فراهم می‌آورند. با این رویکرد می‌توان گفت بی‌تردید سلامت و بهداشت جمعی هم مرهون نحوه سبک زندگی این افراد است. در صورتی که افراد احساس همدلی، همکاری و اعتماد متقابل با یکدیگر داشته باشند می‌توانند بخش زیادی از مشکلات را حل کرده و دامنه آن را نیز محدود کنند.

در شرایطی که چنین وضعیتی از سبک زندگی وجود نداشته باشد، دولت‌ها هم به ناچار و برای کنترل بسیاری از سبک‌های زندگی غلط به استفاده از روش‌های قاطعانه و مستقیم روی می‌آورند. بنابر گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، متاسفانه حساسیت‌ها در جمع خانواده‌ها کاهش یافته و در نتیجه ابتلاهای خانوادگی افزایش داشته است. چنانچه در موج اخیر افرادی که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، مواردی زیادی هستند که پدر، مادر، فرزندان، پدربزرگ و مادربزرگ همه با هم مبتلا شده‌اند که این نشان دهنده کاهش حساسیت‌ها در درون خانواده‌ها است.

بنابراین آن‌چه که در رابطه با تلاش جدی دولت برای کنترل و مهار کرونا به کار گرفته شده، می‌تواند در این حوزه قابل دفاع باشد. اقدامات دولت در این حوزه هم به دو دسته «سلبی» و «ایجابی» قابل تقسیم‌بندی است.

اقدامات سلبی دولت

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران، در چهلمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: کسانی که به کرونا مبتلا شده و دوران قرنطینه خود را سپری می‌کنند، اگر در دوره قرنطینه اجباری، در جامعه حضور یابند در هر نوبت تخلف، ۲۰۰ هزار تومان جریمه خواهند شد.

 رئیس جمهور همچنین استفاده از ماسک را برای حضور در جامعه الزامی دانسته و اظهار داشته، مطابق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، اگر کسی بدون ماسک در جامعه حضور یابد ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شود که می‌بایست طی دو هفته به حساب معرفی شده، واریز کند. مسوول اجرای این مصوبه نیز نیروی انتظامی، بسیج و ناظران و بازرسان وزارت بهداشت خواهند بود.

مطابق با اظهارات رئیس جمهوری، اصناف نیز مکلف به رعایت دستورالعمل های بهداشتی هستند و صاحبان اصناف موظفند ضمن رعایت دستورالعمل های بهداشتی، تنها به افرادی خدمت ارائه کنند که این دستورالعمل ها را رعایت کرده باشند. اصنافی که این دستورالعمل ها را رعایت نکنند در مرحله نخست تذکر دریافت کرده، در مرحله بعد ۳۰۰ هزار تومان جریمه، در مرحله سوم یک میلیون تومان جریمه و در مرحله چهارم کسب و کار آن‌ها پلمپ خواهند شد.

در تاکسی‌ها نیز راننده خودرو اگر دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکرد، ۱۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود و هر مسافری هم که بدون ماسک در تاکسی حضور یابد، راننده تاکسی به ازای هر مسافر ۲۰ هزار تومان جریمه می‌شود. در ادارات نیز حراست و بخش‌های نگهبانی موظف شده‌اند از ورود افراد بدون ماسک جلوگیری کرده و چنانچه تخلفی در این عرصه دیده شود، نگهبان و رئیس بخش مربوطه جریمه خواهد شد.

اقدامات ایجابی  

هرچند دولت در مواردی ناچار در به کارگیری روش‌های سلبی است، اما در رابطه با اقدامات «ایجابی» نیز تلاش‌های قابل توجهی دارد. چنانچه رئیس جمهور به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده که باید در راستای شناسایی بیشتر بیماران مبتلا به کرونا باید میزان تست‌ها افزایش یابد و دولت هم بودجه ۱۰ هزار تست اضافی را در این حوزه تامین می‌کند.

مضاف بر این و بر حسب دستورات هیئت دولت، ۱۰۰ میلیون دلار برای خرید کیت‌هایی که در کوتاه‌ترین زمان و با روش‌های آسان‌تری مبتلایان به کرونا را شناسایی کند، اختصاص یافته است و همزمان متخصصان نیز در داخل کشور در حال ساخت این نوع کیت‌ها بوده که بزودی شاهد تحول بزرگی در حوزه تست افراد مشکوک به بیماری کرونا خواهیم بود.

مقام معظم رهبری نیز نیروهای مسلح را موظف کردند که امکانات خود را در اختیار بیماران کرونایی قرار دهند که این اقدام نیز عملیاتی شده و عموم جامعه هم می‌توانند از مزایای این خدمات بهره‌مند شوند.

بدون شک مقابله با کرونا دشواری‌های خاص خود را دارد که می‌تواند موجب نارضایتی‌هایی در سطح جامعه باشد؛ اما باید در نظر داشت این نارضایتی‌ها در اثر بی‌تفاوتی جامعه است که نسبت به مسئله مهمی مانند کرونا، پدید آمده و لذا اقدامات قاطعانه دولت در این زمینه را اجتناب ناپذیر می‌نماید.

سرخط اخبار پژوهش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha