۱۵ مهر ۱۳۹۹، ۱۷:۱۴
کد خبرنگار: 1215
کد خبر: 84067214
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

همراه با زائران حسینی و سفر به دیگر سو

۱۵ مهر ۱۳۹۹، ۱۷:۱۴
کد خبر: 84067214
همراه با زائران حسینی و سفر به دیگر سو

بغداد - ایرنا - آنچه این روزها در آیین اربعین حسینی اتفاق می‌افتد، کاملا با واقعیت‌های اقتصادی، بهداشتی و امنیتی عراق در تناقض است و همین امر محل پرسشگری بسیاری شده که آیا امام حسین (ع) عالمی خارج از قوانین و الزامات جهان مادی است.

به گزارش ایرنا، در توصیف شعائر حسینی برخی آن را به مثابه خروج از زمین به فضای لایتناهی تعبیر کرده‌اند که دیگر قوانین و الزامات این کره خاکی از جمله جاذبه زمین بر آن بی اثر است.

برخی علمای برجسته اسلام مانند آیت الله «عبدالکریم حائری» بنیانگذار حوزه علمیه قم معتقد است که «شعائر حسینی، مستحبی است که بسیاری از واجبات را حفظ کرده است» و عده‌ای بر همین اساس، برپایی و حفاظت از شعائر حسینی را حتی اگر به قیمت جان باشد، مجاز شمرده‌اند.

امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران که اندیشمند شهید علامه «محمد باقر صدر» او را «تحقق دهنده آرزوهای انبیاء الهی» معرفی کرده، معتقد است که همه چیز اسلام از محرم و صفر، (یعنی شعائر حسینی) است.

همین اعتقادها و باورها بود که در زمان «متوکل» خلیفه عباسی (۲۴۷ – ۲۰۵ هجری قمری) - بعضی از شیعیان از دارایی‌ها و حتی بخشی از اعضای بدن خود گذشتند تا به زیارت اباعبدالله الحسین (ع) مشرف شوند و داستان قطع دست‌ها به قیمت زیارت این امام بزرگوار در زمان متوکل جزو داستان‌های معروف و دردآوری است که بسیاری در این راه جان خود را دادند.

سخنان ائمه اطهار (ع) درباره ارزش حفظ شعائر حسینی هم عجیب و غریب است به نحوی که در زیارت «ناحیه» امام عصر حضرت بقیه الله (عج) از گریه شبانه روزش بر مصیبت امام حسین(ع) سخن می‌گوید و آرزو می‌کند که بر اثر این غم عمیق و گریه مستمر، جان مبارکش را فدا کند.

بر همین اساس طبیعی است آنها که هنوز در فضای لایتناهی امام حسین (ع) قرار نگرفته‌اند، آنچه این روزها در اربعین حسینی اتفاق می‌افتد را نتوانند بفهمند و درست تحلیل کنند.

واقعیت امروز عراق موید آن است که این کشور به دلیل کاهش قیمت نفت به شدت در بحران اقتصادی به سر می‌برد، زیرا ۹۵ درصد درآمدهای آن متکی به فروش نفت است.

همه‌گیری «ویروس کرونا»، فشار اقتصادی را بر مردم مضاعف و بسیاری از شهروندان عراقی را از کسب و کار محروم کرده به نحوی که در همین چند ماه شیوع کرونا، درصد فقر  - طبق گزارش وزارت برنامه‌ریزی عراق - از ۲۰ به ۳۴ درصد رسیده است.

دولت عراق در نتیجه بحران اقتصادی و پولی، در طول سه ماه گذشته با وام گرفتن توانست حقوق کارمندان را پرداخت کند و تاکنون از پرداخت حقوق ماه سپتامبر عاجز مانده و در صدد گرفتن وام مجدد است.

واقعیت امروز عراق نشان می‌دهد که هنوز خطر گروه تروریستی «داعش» و باندهای سازمان یافته جرم و جنایت و مواد مخدر امنیت این کشور را تهدید می‌کنند و نظامیان آمریکایی نیز برخلاف قانون پارلمان عراق، حاضر نیستند خاک این کشور را ترک کنند و همین امر فضای امنیتی عراق را دچار تنش و نگرانی مضاعف کرده است.

اعتراضات مدنی که یک سال است فضای این کشور را در نوردیده همچنان چالش جدی پیش‌روی دولت است که اگر در برنامه‌هایش موفق نشود، احتمالا کل کیان سیاسی عراق را بر باد می‌دهد.

اوضاع سیاسی عراق نیز حال و روز خوشی ندارد و جبهه‌بندی‌های سیاسی در این کشور جامعه را بر اساس معیارهای قومی و مذهبی به قطب‌های مختلف تقسیم کرده، امری که سایه تجزیه را بر این کشور سنگین کرده است.

ویروس کرونا نیز به طور میانگین روزانه چهار هزار نفر را درگیر کرده و تعداد مرگ و میرها بین ۷۰ تا ۹۰ نفر است و با احتساب آمار انتشار بیماری به جمعیت، عراق اینک رتبه نخست را در بین کشورهای منطقه در ابتلا به کرونا دارد و سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی شرایط بحرانی‌تر را به ویژه با توجه حرکت میلیونی زائران بین استان‌های جنوب و مرکز عراق کرده است.

با وجود همه اینها، در حال و هوای زیارت اربعین حسینی، هیچ یک از این بحران‌ها و نگرانی‌ها دیده نمی‌شود، انگار که پیاده‌روی اربعین حسینی در کشور بحران‌زده عراق جریان ندارد.

خوان‌پذیرایی از میلیون ها زائر از بصره تا کربلا و از بغداد تا کربلا به طول صدها کیلومتر گسترده شده و انواع غذاها، میوه‌ها و نوشیدنی‌های گوارا بدون هیچ چشمداشتی به صورت صلواتی در اختیار زائران قرار می‌گیرد، امری که با واقعیت اقتصاد بیمار و افزایش آمار فقر در این کشور تطابق ندارد.

استراحتگاه‌های بین راهی همگی رایگان است و گاهی همراه با مشت و مال (ماساژ) و شستن لباس زائران است که این همه به عشق امام حسین (ع) مجانی ارائه می‌شد و نمی‌توان باور کرد اینها بخشی از همان ۱۰ تا ۱۲ میلیونی هستند که در آمارهای وزارت برنامه‌ریزی عراق زیر خط فقر قرار دارند.

زائران، به گونه‌ای با هم رفتار می‌کنند که انگار همدیگر را سالهاست که می‌شناسند، اما در واقع هیچ رابطه نسبی و سببی بین آنها نیست و اینجا دیگر از همه آن اختلافات و اعتراضات یک سال گذشته خبری نیست.

آثار پایبندی به ضوابط بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا به ندرت در بین این جمع زائران دیده می‌شود و بسیاری به گونه‌ای رفتار می‌کنند که انگار نه انگار عراق یک کشور درگیر این بیماری است.

در میان خیل عظیم حرکت زائران هیچ ترس و اضطرابی از حملات احتمالی گروه‌های تکفیری دیده نمی‌شود، هر چند در طول سال‌های گذشته بارها مسیر حرکت زائران حسینی را منفجر کرده و دهها و صدها تن از آنها را به شهادت رسانده‌اند.

اگر مقام‌های دولتی عراق از بیم نرنجاندن آمریکایی‌ها از ذکر نام شهیدان پیروزی بر داعش حاج «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» خودداری می‌کنند، در مقابل در اربعین حسینی، جای جای مسیر و داخل حرم‌های مطهر و بین الحرمین مشحون از تصاویر و ذکر و یاد این سرداران شهید است.

در طول جاده‌های اربعین حسینی، از صدای بلندگوهای میادین اعتراضی که ترانه حماسی برای شوراندن مردم علیه دولت و جریان‌های سیاسی پخش می‌کردند، خبری نیست، اینجا همه بلندگوها نوحه‌های حسینی را پخش می‌کنند و حرف و حدیث عموم درباره حسین بن علی (ع) و اسارت اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و حال و روز حضرت زینب (س) است.

شاید این مناظر از نظر دورنگاران، خارج از تعادل عقلی و منطقی توصیف شود، اما آنها که در زیارت اربعین حسینی حضور دارند، می‌دانند که بسیاری از آنها – چه زائر چه صاحب موکب – تحصیل کرده‌های عالی دانشگاهی هستند.

این زائران، آدم‌های سفی یا ساده دل نیستند، بلکه در بین آنها دکتر و مهندس و تکنسین و تاجر و سرمایه‌دار و غنی و فقیر وجود دارد.

به استثنای امسال که دولت عراق به زائران خارجی اجازه مشارکت در زیارت اربعین به دلیل شیوع کرونا نداد، هر سال از کشورهای مختلف جهان از جمله اروپا و آمریکا در این مراسم بین‌المللی زائرانی شرکت می‌کردند.

طبق گزارش‌ها مردم و ملیت‌های بیش از ۸۰ کشور جهان در این مراسم عبادی شرکت می‌کردند که یکی از بزرگترین گروه زائران خارجی حاضر در این مراسم ایرانی‌ها بودند.

این تنها اربعین نیست که با حضور میلیونی همراه است، بلکه در مراسم عاشورا نیز میلیون‌ها نفر در کربلا حضور یافتند، اما برخلاف پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی، آمارهای ابتلا به کرونا جهش محسوسی در عراق نکرد.

عده‌ای معتقدند که دولت عراق دست به پنهانکاری درباره آمارهای کرونا می‌زند تا این گونه القا نشود که شعائر حسینی عامل انتشار کرونا در کشور است، اما این مساله از موارد مناقشه‌انگیز در عراق به شمار می‌رود.

شعائر حسینی بی‌شک یکی از بحث برانگیزترین و پرسش‌آمیزترین رویدادهای قرن ۲۱ است که فقط آنها که در این مراسم ولو از باب کنجکاوی شرکت کرده‌اند، می‌دانند حسین بن علی (ع) عالمی خارج از این دنیای مادی است.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha