معاون استاندار خراسان رضوی واگذاری اختیار توزیع سهمیه‌های کالایی را خواستار شد

مشهد- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی از ستاد تنظیم بازار کشور خواست اختیار نحوه توزیع سهمیه‌های اختصاص یافته در حوزه کالاهای طرح تنظیم بازار را به این استان واگذار کند.

علی رسولیان روز یکشنبه در نشست کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی با اشاره به نشست اخیر خود با معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت در حوزه تنظیم بازار گفت: گلایه استان مبنی بر ایجاد محدودیت برای توزیع سهمیه کالایی خود از سوی ستاد تنظیم بازار به مسوولان مزبور مطرح شد در این راستا معاون بازرگانی داخلی وزیر و مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران قول مساعدت دادند تا اختیار نحوه توزیع سهمیه برنج به خود استان واگذار شود تا برای حواله‌ای که کارگروه تنظیم بازار استان برای این کالا صادر کند به میزان لازم از انبارهای اداره کل غله خراسان رضوی اختصاص یابد.

وی ادامه داد: یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت برنج هندی در بازار کاهش عرضه بوده است لذا برای سهمیه برنج استان که در انبار اداره کل غله وجود دارد، حواله صادر و در شبکه توزیع کارگروه تنظیم بازار استان عرضه می‌شود تا قیمت آن کاهش یابد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی سازمان تعاون روستایی استان را مکلف کرد عرضه مستقیم برخی کالاها مانند پیاز و نخود که طی یک ماه اخیر افزایش قیمت داشتند را از سوی تولیدکنندگان آن در مراکز ویژه خود آغاز کند تا قیمت آن در بازار کاهش یابد.

رسولیان افزایش قیمت جوجه یک روزه در بازار خراسان رضوی را نشانه خوبی از افزایش جوجه ریزی در استان دانست و گفت: خوشبختانه قیمت گوشت قرمز نیز در این استان از میانگین کشوری آن کمتر است.

وی در خصوص تامین نیاز روغن خام اظهار کرد: باید میزان نیاز خراسان رضوی به این کالا احصا شود و نامه‌ای با امضای سرپرست استانداری مبنی بر ضرورت اختصاص سهمیه ویژه به استان در این خصوص به وزارت صنعت ارسال شود.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: تاکنون سه درخواست تفویض اختیار از کارگروه تنظیم بازار استان به وزارت صنعت ارسال شده است که یکی از آنها مربوط به واگذاری اختیار توزیع سهمیه کالایی استان در شبکه خود بوده است.

علی غفوری مقدم افزود: یکی از مشکلات ناشی از محدودیت اختیارات کارگروه تنظیم بازار در خصوص جذب سهمیه کالایی ماه‌های محرم و صفر امسال بود که شبکه توزیع آن را هیاتهای مذهبی و کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار داده بودند و به همین دلیل سهمیه به طور کامل جذب نشد.

وی اضافه کرد: براساس تصمیم کارگروه تنظیم بازار استان در هفته گذشته برای توزیع مانده سهمیه ماه‌های محرم و صفر خراسان رضوی و سهمیه هزار تنی برنج اختصاص یافته به استان، حواله صادر شد.

او رفع محدودیت زمانی برای جذب سهمیه‌های اختصاص یافته از سوی ستاد تنظیم بازار کشور به خراسان رضوی و در اختیار گذاشتن تلورانس (میزان تفاضل بزرگترین و کوچکترین اندازه مجاز) قیمتی کالاهای طرح تنظیم بازار به استان را از دیگر درخواستهای خراسان رضوی از ستاد تنظیم بازار کشور ذکر کرد.

محمد سلطانی، معاون دادستان و سرپرست دادسرای انقلاب مشهد نیز در این نشست با تاکید بر نقش فعالانه سازمان تعاون روستایی برای عرضه مستقیم کالا گفت: این سازمان در ابتدای سال پیش بینی میزان تولید و نیاز استان در کالاهای اساسی را داشته باشد و به عنوان یکی از اعضای کارگروه تنظیم بازار استان اقدامات خود برای جلوگیری از افزایش قیمت را در نشستهای این کارگروه ارایه دهد.

محمود بنانژاد، رییس اتاق اصناف مشهد نیز در این نشست با اشاره به طراحی سامانه برای نظارت بر حواله‌های صادره کارگروه تنظیم بازار استان مبنی بر توزیع کالا در شبکه صنفی گفت: پلتفرم این سامانه آماده شده و تاکنون حواله شکر از طریق این سامانه در شبکه صنفی توزیع شده است.

ایرج ناصری مقدم، رییس سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: ۱۰۹ فروشگاه این سازمان آماده عرضه مستقیم کالاهایی از جمله گوجه فرنگی، برنج، خرما و پیاز در روزهای آینده هستند.

کاهش قیمت گوشت در بازار خراسان رضوی

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اقدامات استان در خصوص ساماندهی کشتارکنها و توزیع گوشت قرمز گفت: این اقدامات منجر به کاهش ۹ درصدی قیمت گوشت قرمز در استان شد.

غفوری مقدم با اشاره به جذب سهمیه گوشت قرمز ماه‌های محرم و صفر خراسان رضوی نیز افزود: از مجموعه سهمیه گوشت قرمز، ۹ تن باقی مانده که در صورت عدم جذب از سوی هیاتهای مذهبی تا ۱۵ مهرماه، برای باقی آن حواله توزیع در شبکه صادر خواهیم کرد.

وی احصای میزان ذخایر راهبردی کالایی استان در خصوص ۱۰ قلم کالای اساسی مصوب کارگروه تنظیم بازار را براساس میزان مصرف روزانه و نیاز ذخیره سازی آن از دیگر اقدامات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برشمرد.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به مصوبه شورای تامین خراسان رضوی مبنی بر کاهش قیمت کالاها در استان از میانگین قیمت آنها در کشور گفت: به جز روغن و برنج پاکستانی قیمت عمده کالاها در استان از میانگین قیمت کشوری آنها کمتر است.

غفوری مقدم افزود: برای جبران کمبود روغن در بازار خراسان رضوی به زودی ۱۵۰ تن روغن یکی از واحدهای تولیدی استان در شبکه تنظیم بازار استان عرضه می‌شود.

وی از کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی خواست با توجه به ظرفیت تولید روغن در استان و میزان سهمیه مورد نیاز ۶ ماهه نخست امسال استان از این کالا، نامه‌ای تنظیم و به وزارت صنعت ارسال شود.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی همچنین از خروج روغن از مرزهای خراسان رضوی اظهار نگرانی کرد و گفت: صادرات روغن جز از محل ورود موقت از استان ممنوع است و اگر این کالا از طریق مسافر و پیله‌وری به میزان زیاد از استان خارج شود می‌تواند بازار را متشنج کند.

رییس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: از ۲ هزار و ۶۰۰ تن سهمیه ماه‌های محرم و صفر با احتساب هزار تن برنجی که قرار است مازاد بر این سهمیه به استان اختصاص یابد تاکنون به میزان سه هزار و ۲۰۰ حواله صادر شده است.

حمیدرضا رجوعی افزود: از ۲ هزار و ۶۰۰ تن سهمیه برنج خراسان رضوی هزار و ۲۰۰ تن سهمیه شهرستانها بوده که تخصیص یافته و برای هزار و ۳۰۰ تن سهمیه مشهد نیز امروز حواله ۵۰۰ تنی به منظور توزیع در شبکه صنفی و کاسبان امین صادر می‌شود و برای باقی آن نیز تا پایان هفته حواله صادر خواهد شد.

تغییرات قیمتی در بازار خراسان رضوی

کارشناس مسوول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت در خصوص مقایسه اقلام کالایی در بازه زمانی ۱۲ شهریور ماه تا ۱۲ مهرماه هم گفت: در این مدت قیمت پیاز، نخود، چای، موز، لپه، رب گوجه فرنگی، برنج ایرانی، روغن نباتی، خرما، برنج پاکستانی، لوبیا چیتی و عدس افزایش یافته است.

عباس اخوان افزود: در این مدت سیب زمینی و شکر تغییر قیمتی نداشته اما قیمت گوجه فرنگی کاهش یافته، در مقابل قیمت کره ۱۰۰ گرمی به میزان ۷۷ درصد افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: جو خارجی، کنجاله سویا، سبوس گندم، گندم آزاد در گروه نهاده‌های دامی در مدت مزبو در بازار خراسان رضوی افزایش یافته اما قیمت ذرت خارجی تغییری نداشته است.

کارشناس مسوول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در بازه زمانی ۱۲ شهریور ماه تا ۱۲ مهرماه امسال قیمت جوجه یک روزه ۱۵۴ درصد، قیمت تخم مرغ ۱۶ درصد، قیمت گوشت مرغ ۳.۶ درصد و بره نرینه ۲.۵ درصد افزایش یافته اما قیمت گوشت قرمز گوسفندی کاهش یافته است.

اخوان افزود: پروفیل، میلگرد، نبشی، تیرآهن، سیمان و گچ از گروه مصالح ساختمانی در مدت مزبور در بازار خراسان رضوی افزایش قیمتی بین ۱۰ تا ۳۸ درصد داشته‌اند.

وی ادامه داد: در مجموع در بازه زمانی ۱۲ شهریور ماه تا ۱۲ مهرماه امسال متوسط افزایش قیمت مواد غذایی در استان ۱۴.۲ درصد و متوسط کاهش قیمت در آنها ۴.۱ درصد، متوسط افزایش قیمت در نهاده‌ها ۱۹.۹ درصد، متوسط افزایش قیمت در مواد پروتئینی ۳۴ درصد و متوسط کاهش قیمت در آنها ۸.۸ درصد، متوسط افزایش قیمت در آهن آلات ۲۷.۲ درصد و متوسط کاهش قیمت در آنها ۱۵.۴ درصد بوده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha