در گذر فرهنگی؛ هفته‌ای که گذشت

تهران- ایرنا- اعلام حمایت ۱۲۰ میلیارد ریالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای توسعه فعالیت‌های هنری استان‌ها در سال جاری و درگذشت اسماعیل سعادت، ادیب و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی از جمله خبرهای خوش و ناخوش عرصه فرهنگ و هنر کشور در هفته گذشته بود.

به گزارش روز جمعه ایرنا ، از جمله اخبار مهم هفته گذشته در حوزه فرهنگ و هنر علاوه بر خبر خوشایند معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اینکه در سال جاری، این معاونت حدود ۱۲ میلیارد تومان از فعالیت‌های هنری استان ها در شاخه‌های مختلف هنرهای نمایشی، موسیقی، آموزش هنر و هنرستان های هنرهای زیبا، هنرهای تجسمی و مد و لباس حمایت می کند، می توان به خبر بد درگذشت اسماعیل سعادت ادیب و و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی و نیز حاشیه های فروش غیرقانونی فیلم خرس اشاره کرد.

نمایش غیرقانونی فیلم سینمایی خرس در فضای اینترنتی، با پیگیری صاحب اثر متوقف شد و حالا کارگردان آن معتقداست در صورت صدور مجوز اکران عمومی، نمایش یک فیلم توقیف شده می‌تواند به سینماها جانی تازه بدهد.

یک‌هزار و ۵۸۴ اثر با پایان مهلت ثبت‌نام و ارسال آنلاین آثار به سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، در این رویداد به ثبت رسید.

سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران آبان‌ماه سال جاری به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

غلامعلی فلاح قهرودی، نویسنده و استاد گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی ۱۱ شهریور پس از دوره‌ای بیماری دامن از جامه خاکی درکشید.

از آثار زنده‌یاد فلاح می‌توان به فرهنگ لغات و ترکیبات شعر عصر سامانی (رودکی و شاعران هم­‌عصر و بی­‌دیوان)،پروین اختر آزادگی،ادب­نامه و رستم و سهراب اشاره کرد.

طبق اعلام قبلی شورای صنفی نمایش دو فیلم بی حسی موضعی و آبادان یازده ۶۰ از چهارشنبه هفته جاری در سینماهای سراسر کشور اکران خواهند شد.

اسماعیل سعادت، عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ادیب و مترجم برجسته انگلیسی و فرانسه، صبح روز دوازدهم شهریورماه ۱۳۹۹ در ۹۵سالگی درگذشت.

وی همچنین نویسنده، زبان‌شناس و مترجم آثار فلسفی ، عضو شورای عالی ویرایش سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، مدیر گروه دانشنامۀ تحقیقات ادبی فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود. از او آثار بسیاری بر جای مانده است.

افتخارات جهانی ایران

مستند کوتاه آشو به کارگردانی جعفر نجفی موفق به کسب جایزه از دو جشنواره‌ در کشورهای ایتالیا و مکزیک شد.

فیلم سینمایی بی‌گاه به کارگردانی پویا اشتهاردی و تهیه‌کنندگی محمد سجادیان نامزد بهترین فیلم جشنواره اولدنبرگ آلمان شد.

بی‌گاه در کنار فیلم‌هایی از کشورهای آمریکا، آلمان، دانمارک، پرتغال، مکزیک و آرژانتین از تاریخ ۱۶ تا ۲۰ سپتامبر (۲۶ تا ۳۰ شهریور) در این جشنواره به رقابت خواهد پرداخت.

دو فیلم مرکورکروم و پارادوکسیکال به کارگردانی نیما شاهرخ‌شاهی به نمایندگی از سینمای ایران در جشنواره Horror سیاتل آمریکا حضور دارند. این جشنواره با تمرکز بر فیلم‌های ژانر ترسناک برگزار می‌شود میزبان دو فیلم ایرانی شد.

فیلم کوتاه تردید به نویسندگی و کارگردانی علی تصدیقی با بازی پژمان جمشیدی، نیلوفر کوخانی و شهرام شریعت در جشنواره بین‌المللی فیلم بالی یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین جشنواره‌های سالانه کشور اندونزی پذیرفته شد.

انیمیشن کوتاه خورده شده به کارگردانی «محسن رضاپور»، به بخش مسابقه‌ هفدهمین دوره‌ جشنواره‌ انیمیشن «بلاک» Block  نیویورک آمریکا راه یافت.

فیلم کوتاه اتاق شماره ۱۳ به تهیه کنندگی و کارگردانی کسری تیرسحر در تازه ترین حضور خود در دهمین سال جشنواره The Hollywood First-Time Filmmaker هالیوود آمریکا که در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰ برگزار خواهد شد منتخب شد و به رقابت خواهد پرداخت.

رویدادهای جهانی

اپرای ملی فنلاند که با شیوع کرونا به ناچار تمام اجراهای فصل بهار خود را لغو کرد، پاییز امسال با اجرای اقتباسی طنزآمیز از یکی از اپراهای معروف ولفگانگ آمادئوس موتسارت نابغه موسیقی کلاسیک جهان، فعالیت خود را از سر می‌گیرد.

«دیزی وات» نابغه نقاشی که تنها ۱۰ سال دارد، تمام درآمد حاصل از فروش تابلوهای خود را به امور خیریه اختصاص داد.

با شیوع کرونا و حذف گردشگران خارجی از راهروهای «لوور»، تعداد بازدیدکنندگان پربازدیدترین موزه جهان در مقایسه با سال گذشته تا بیش از ۶۰ درصد کاهش یافت.

دوسالانه ونیز در اقدامی کم سابقه و تاریخی بالاترین جایزه خود یعنی شیرطلایی را به چهار نفر از نمایشگاه‌گردانان دوره‌های گذشته این رویداد اهدا می‌کند که دیگر در قید حیات نیستند.

در بین برندگان جایزه شیرطلایی ونیز نام اوکویی انوزور (Okwui Enwezor) متولد کشور نیجریه، جرمانو چلانت (Germano Celant) نویسنده، منتقد هنری و نمایشگاه‌گردان اهل ایتالیا، ویتوریو گرگوتی (Vittorio Gregotti) و موریزیو کالوسی (Maurizio Calevsi) اشاره کرد.

یک باستان‌شناس انگلیسی در حین عملیات ترمیم، گنجینه‌ای ارزشمند از عتیقه‌جات باستانی را از عمارتی تاریخی در شرق انگلیس کشف کرد.

متیو چمپین (Matthew Champion) باستان‌شناس، تاریخ‌دان و نویسنده برجسته انگلیسی در یک بنای به جا مانده از قرن پانزدهم میلادی در شرق انگلیس، دست به کشفی زد که ارزش تبدیل شدن به یک فیلم ماجراجویانه را دارد. او از کف اتاق زیرشیروانی این بنا، هزاران عتیقه نادر تاریخی از جمله یک دست‌نوشته ۶۰۰ ساله، لباس‌هایی متعلق به قرن شانزدهم، کتاب‌هایی از قرون وسطی و یک جعبه شکلات خالی پیدا کرد.

تابلوی «دو پسر خندان» اثر «فرانس هالس» از نقاشان معروف عصر طلایی هلند، برای بار سوم در دو دهه گذشته به سرقت رفت.

قسمت پنجم از مجموعه سینمایی «جیغ» که قرار بود سال ۲۰۲۱ اکران شود، به دلیل نگرانی‌ها از شیوع کرونا با یک سال تاخیر روی پرده می‌رود.

همزمان با آخرین روز دهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم پکن، حدود ۵ میلیارد دلار (معادل ۳۳ میلیارد یوان) قرارداد میان دست اندرکاران صنعت سینمای چین و جهان امضا شد.

تابلوی ۴۰۰ ساله «سر یک مرد ریشو» منسوب به «رامبرانت» نقاش هلندی که تا مدت‌ها تصور می‌شد تقلبی است، اصل از آب درآمد.

«آرنولد شوارتزنگر» ترمیناتور دنیای هالیوود در اولین حضور خود در تلویزیون، یک سریال جاسوسی بازی می‌کند.

دو نسخه بی‌کیفیت و غیرقانونی از فیلم «انگاشته» جدیدترین ساخته «کریستوفر نولان» هفته گذشته در اینترنت منتشر شد.

«انگاشته» جدیدترین ساخته «کریستوفر نولان» با ۵۳ میلیون دلار فروش در هفته اول اکران، رونق را به بازار راکد سینمای جهان در دوره پساکرونا برگرداند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha