کرونا سوخت‌های غیرفسیلی را جذاب‌تر کرد

تهران- ایرنا- شیوع بیماری کرونا که تاکنون شمار زیادی از انسان‌ها را به کام مرگ کشانده و سبب بروز رکود اقتصادی در جهان شده، موجب شده است شمار زیادی از شرکت‌های بزرگ به سمت استفاده از سوخت‌های غیرفسیلی روی آورند.

به دنبال تعطیلی اکثر مشاغل به سبب شیوع بیماری کرونا و کاهش شدید تقاضا برای خرید نفت در بازارهای جهانی، خسارات مالی سنگینی به غول های نفتی جهان وارد شده است به نحوی که این شرکت‌ها بیش از پیش به سمت انرژی های تجدیدپذیر از جمله انرژی باد روی آورده اند.

بنابر اعلام فرانس پرس، ‌ شیوع بیماری کرونا سبب شده است پنج غول بزرگ نفتی جهان مانند شورون، اکسان موبیل، شل، بی. ‌پی و توتال در سه ماهه دوم سال جاری (اردیبهشت‌-‌تیر) نزدیک به ۵۳ میلیارد دلار (۴۵ میلیارد یورو) متحمل خسارت شوند.

در حال حاضر شرکت توتال اعلام کرده است با خرید نیمی از یک نیروگاه بادی انگلیسی که ظرفیت تولید آن معادل یک نیروگاه اتمی است، اقدامات اولیه برای حرکت به سمت نیروگاه بادی دریایی را برداشته است.

از دیگر سو به باور شماری از کارشناسان، ‌ احیای محیط ‌زیست از مهمترین تاثیرات مثبت شیوع ویروس کرونا به شمار می‌آید.

کارشناسان می گویند شیوع ویروس کرونا ثابت کرد می‌توان با مدیریت مصرف منابع انرژی، تحقق توسعه پایدار را با حفظ محیط ‌زیست و منابع‌ طبیعی محقق کرد.

در ایران نیز تاکنون اقدامات مفیدی برای استفاده از انرژی باد انجام شده است.

به گفته رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران تاکنون ظرفیت بادی بسیار عالی در شرق کشور شناسایی شده است که بر این اساس و با هدف استفاده از این ظرفیت برای تولید برق، اطلس باد کشور تدوین شده است.

«محمد ساتکین» ظرفیت کشورمان در انرژی بادی را بی‌نظیر توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: بخش انرژی خورشیدی ایران از بهترین مناطق جهان است و تلاش می‌شود از این ظرفیت‌ها به بهترین نحو استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه‌ کارشناسایی ظرفیت انرژی بادی شرق کشور از سال ۱۳۸۳ انجام شده و میدان بادی مشترکی با کشور افغانستان شناسایی شد، ادامه داد: بزرگ‌ترین حوضه بادخیز جهان در شرق کشورمان قرار گرفته که ظرفیتی  بالای ۴۰ درصد دارد، البته بخش عمده آن در کشور افغانستان واقع شده که پانزده هزار مگاوات شناسایی شده و پنج هزار مگاوات آن در ایران واقع شده است.

معاون وزیر نیرو گفت: شمال زابل، خواف و دوروح سه منطقه بادخیز در شرق کشورمان هستند که بخش زابل ارزشمندترین بخش از نظر تولید انرژی بادی است و ظرفیت تولید حدود ۳ هزار مگاواتی برای آن پیش‌بینی شده‌است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha