۳۱ تیر ۱۳۹۹، ۸:۲۴
کد خبرنگار: 2065
کد خبر: 83863290
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۶۸ هکتار عرصه طبیعی قوچان طعمه آتش شده است

۳۱ تیر ۱۳۹۹، ۸:۲۴
کد خبر: 83863290
۲۶۸ هکتار عرصه طبیعی قوچان طعمه آتش شده است

مشهد- ایرنا-– رییس منایع طبیعی و آبخیزداری قوچان گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۷ مورد حریق در سطح مراتع و منابع طبیعی این شهرستان رخ داد که منجر به نابودی ۲۶۸ هکتار عرصه منابع طبیعی شده است.

امیر زمانی مقدم روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا شمار آتش‌سوزی در منابع طبیعی قوچان را ظرف مدت مشابه پارسال صفر اعلام و بیان کرد: تمام حریقهایی که امسال در سطح زمینهای منابع طبیعی این شهرستان رخ داد سهوی و ناشی از خطای انسانی توسط گردشگران و یا چوپانان بوده است. 

وی طعمه بیشتر آتش‌سوزیهای رخ داده را بقایای خشک شده گیاهان ذکر و بیان کرد: گرما باعث هیچکدام از این موارد نبوده و علت توسعه حریق در برخی مناطق نیز سختگذر بودن ناحیه حادثه و وزش باد بود. 

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قوچان همچنین نسبت به کمبود نیروی انسانی با فعالیت تنها دو نفر در یگان حفاظت منابع طبیعی این شهرستان ابراز ناخرسندی و بیان کرد: هنگام بروز آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی نیروهای دیگر ارگانها به کمک یگان حفاظت منابع طبیعی قوچان می‌آیند. 

وی افزود: اخیرا برای رفع کمبود نیروی انسانی در این حوزه قراردادی استانی با نیروی مقاومت بسیج بسته ‌شد و به این ترتیب دو نفر در این زمینه کمک‌رسان نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی قوچان خواهند بود. 

زمانی مقدم ادامه داد: امکانات کنونی در حوزه سخت‌افزاری و ادوات برای اداره و یگان حفاظت منابع طبیعی قوچان کافی بوده اما اطفا حریق و جلوگیری از گسترش آتش در عرصه‌های منابع ملی باید جوامع محلی به تجهیزات و امکانات فردی و کاربردی همچون بیل، آتش کوب، فلکس بک و موارد مشابه تجهیز شوند. 

وی گفت: چهار نقطه بحرانی در سطح شهرستان قوچان در زمینه حریق احتمالی شناسایی‌ شده و دو ایستگاه شامل روستای عمارت و شهری مرزی باجگیران با کمک مسوولان به امکانت فردی تجهیز شده‌اند. هم‌اینک دو نقطه در منطقه محمدبیگ با کانونیت روستای سراب و بهارکیش هم نیازمند تجهیز هستند.    

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قوچان همچنین به دستور اخیر فرماندار این شهرستان به دهیاران مبنی بر مدیریت بحران هنگام بروز حوادث در حوزه استحفاظی خود اشاره و بیان کرد: قرار بود به‌ منظور پیشگیری از حریق کلاسهای آموزشی برگزار شود اما بحران شیوع ویروس همه‌گیر کرونا این برنامه را لغو کرد. با این وجود از طریق شبکه‌های مجازی این آموزش‌ها در حال اجرا است. 

وسعت شهرستان قوچان ۳۸۴ هزار هکتار و ۲۰۲ هزار هکتار آن جزو عرصه منابع طبیعی شامل ۱۷۷ هزار هکتار مرتع، ۲۴ هزار هکتار جنگل و ۱۸۵ هکتار بیشه‌زار و درختچه‌زار است.   

مرکز شهرستان مرزی ۱۸۰ هزار نفری قوچان در فاصله ۱۳۷ کیلومتری شمال غربی مشهد قرار دارد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha