آبیاری نوین در ۴۰۰ هکتار اراضی کشاورزی مهریز اجرا شد

یزد- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی مهریز گفت: تاکنون طرح آبیاری نوین با هدف صرفه‌جویی و استفاده بهینه از منابع آبی موجود و بر اساس شرایط اقلیمی در ۴۰۰ هکتار اراضی شهرستان به خصوص در بخش مرکزی اجرا شده است.

محمد جعفری روز جمعه در گفت و گو با ایرنا  افزود: این نوع کشت به خاطر خروجی مناسبی که دارد طی سال‌های اخیر با فرهنگ‌سازی انجام شده با استقبال کشاورزان مواجه شده است.

وی ادامه داد:  کشت در فضای گلخانه برای تولید خیار سبز، گوجه فرنگی و انواع گل جزو این طرح است که با حمایت دولت روز به روز در این شهرستان در حال گسترش است.

این مسوول بخش کشاورزی شهرستان اظهارکرد: برداشت محصولات کشاورزی در بخش گلخانه با اجرای این روش یک و نیم برابر زمین‌های زراعی با اّبیاری غرقابی است.

به گفته جعفری، برای فرهنگ‌سازی و گسترش این شیوه آبیاری و کشت تاکنون نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی حضوری و از طریق فضای مجازی اقدام شده و این دوره ها ادامه دارد.

اراضی کشاورزی مهریز  ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار است که از این میزان ۱۰ هزار هکتار باغات و بقیه مزروعی است و مرکز این شهرستان ۵۵ هزار نفری در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

زمین‌های قابل‌کشت استان ۱۷۰ هزار هکتار است که در حال حاضر به دلیل تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی ، کاهش بارندگی و توسعه کشت گیاهان کم آبخواه ، از ۱۱۴ هزار هکتار اراضی قابل کشت  ۳۳ هزار و ۱۵۱ هکتار ( ۲۹ درصد) زارعی و ۸۱ هزار و ۱۶۴ هکتار ( ۷۱درصد) به کشت محصولات باغی اختصاص دارد.

در استان یزد سال ۹۷، ۵۹۰ هزار تن محصولات زراعی، ۲۵۳ هزار تن محصولات باغی،  ۵۱۰ هزار تن محصولات گلخانه ای و ۳۹۲ هزار تن محصولات دامی تولید شد.

در سال گذشته ۴۲۰ هزار تن ( ۶۰ درصد)  محصول به بازارهای روسیه و عراق و  کشورهای حوزه خلیج‌ فارس صادر ‌شد.

یزد از لحاظ تولید محصول گلخانه‌ای مقام دوم کشور را داراست و تاکنون در این بخش زمینه اشتغال ۱۶ هزار نفر فراهم شد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha