هاشمی: گفتمان اعتدال راهگشای فضای سیاسی و اجتماعی کشور است

تهران- ایرنا- مدیرعامل پیشین ایرنا گفت: گفتمان اعتدال را راهگشای فضای سیاسی و اجتماعی کشور در عرصه داخلی و خارجی می‌دانم.

سید ضیا هاشمی امروز (یکشنبه، ۱۸ خرداد) در جلسه تکریم و معارفه مدیرعامل جدید ایرنا با اعلام این مطلب گفت: من معتقدم رسانه نظام باید دارای اقتدار و استقلال حرفه ای باشد تا بتواند نبض تحولات کشور در داخل را در دست داشته باشد و در خارج نیز به تعبیر مقام معظم رهبری «دستِ بِزن نظام» باشد. از عمق جان اعتقاد دارم ایرنا باید رسانه ملت و دولت باشد و نه روابط عمومی دولت یا ابزار تبلیغاتی زیرمجموعه های دولت. 
وی ادامه داد: باور دارم نظام، کشور و دولت نیاز مبرم به رسانه های موفق، قوی و مستقلی دارد که بتواند در سطح جهانی و منطقه ای نقش آفرینی و اثرگذاری بارزی داشته باشد. به همین دلیل بارها گفته‌ام ایرنا باید یک سازمان هوشمند و به منزله یک مدرسه و دانشگاه بزرگ باشد که دامنه تاثیر آن به وسعت کل ایران زمین بلکه فراتر از آن باشد. 
هاشمی با ارائه گزارشی از عملکرد خود و طرح سند چشم انداز ایرنا گفت: در تدوین برنامه راهبردی ایرنا که مبنای عمل بنده در سه سال گذشته و مورد تایید شورای عالی ایرنا بوده از اساتید و پیشکسوتان بهره ها بردیم. 
وی خطاب به محمدرضا نوروزپور مدیرعامل جدید ایرنا، گفت: در اینجا اعلام می کنم نهایت خیرخواهی و همکاری را بدون هر گونه مداخله برای ایشان خواهم داشت و سعی می کنم سنت حسنه ای را که همه جا به آن پایبند بودم که در کار مدیر بعد از خود دخالت نکنم، به‌جای آورم و این سنت را به دیگران توصیه می‌کنم که فقدان این سنت گاهی مخاطرات و مزاحمت هایی را برای مدیریت ها ایجاد می کند. 

من در طول ۳۰ ماه حضور در ایرنا شاهد وقایع بسیار مهمی در جامعه ایران بودم و کارم را در بدو ورود با تنش‌های دی ۹۶ و تلاطم ها و بحران ها شروع کردم. سپس ماجرای تلخ غرق نفتکش سانچی رخ داد که در این خاطره با آقای ربیعی شریک هستم. پس از آن اعلام تحریم های بی سابقه و ظالمانه (دونالد) ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، علیه ایران و سایر تلاطم های سال های ۹۷ و ۹۸ و اخیرا انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماجرای تلخ کرونا را شاهد بودیم که اینها نمونه هایی از وقایع کم شمار ایرناست که آن رابه مثابه نعمت و فرصتی ذی قیمت تلقی می کنم که به لطف الهی پس از حضور در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نصیبم شد. 

وی افزود: در یکی از اولین اقداماتم با تدوین برنامه راهبردی سه ساله با مشارکت گسترده همکاران رسانه ای و دانشگاهی سعی کردم رویکرد علمی را در این سازمان ترویج کرده و مبنا قرار دهم. بدون شک ایرنا به عنوان یک رسانه حرفه ای، شدیدا نیازمند استقلال حرفه ای است و این ضرورت بدون پذیرش در سطوح عالی مدیریتی در دولت و سایر قوا دست یافتنی نخواهد بود. 

هیچگاه تسلیم بی قانونی ها نشدم
مدیرعامل پیشین ایرنا اضافه کرد: به همین جهت تاکید می کنم از بدو ورودم به ایرنا تا امروز که ماموریتم پایان می یابد، مبنای تعاملم با دوستان و همکارانم، صداقت و تلاش برای ارتقای اهداف سازمانی و تحقق اهداف و چشم انداز مطلوب و تعریف شده بود و اهتمام من بر آن بوده است که در این مسیر هیچگاه تسلیم رودربایستی ها و بی قانونی ها یا تضمین منافع فردی و گروهی نشوم.  
وی با ارائه گزارشی از عملکرد خود و طرح سند چشم انداز ایرنا گفت: در تدوین برنامه راهبردی ایرنا که مبنای عمل بنده در سه سال گذشته و مورد تایید شورای عالی ایرنا بوده از اساتید و پیشکسوتان بهره ها بردیم. 
وی ادامه داد: پیشکسوتان و کسانی که در ایرنا فعالیت داشته اند، راهکارهایی ارائه دادند و درباره مزیت نسبی ما و این که قرار است به کجا برویم و در چشم انداز ۱۴۰۰ چه کاری می توان کرد مطالبی از دوستان گرفته ایم. یکی از مدیران عامل قبلی گفته است در این مسیر اگر ایرنا به سرعت تحولات فناوری روز ارتباطی را در خود ایجاد نکند؛ به ویژه در عرصه خارجی از سایر رسانه ها عقب خواهد ماند. 
استاد دانشگاه تهران افزود: عزیزی دیگر می گوید برای  سال۱۴۰۰ چشم انداز ایرنا به معنای ادامه وضعیت موجود ضعیف تر از آن چیزی که هست خواهد بود. دوست دیگری که در دهه ۸۰ معاون خبر بوده با استدلال هایی می گوید هیچ آینده ای بهتر از این که الان دارید، نخواهید داشت. 
هاشمی با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در حوزه های فنی، خبر و اجرایی گفت: دوره ای پربار در زندگی شخصی من و خدماتی برای ایرنا بود و امروز با خاطراتی بسیار شیرین و سازنده و به یادماندنی از ایرنا می روم و از برادران و خواهرانم در ایرنا درس ها آموخته و عمری مدیون محبت و صفا و وفای آنان هستم و خواهم بود. 
وی ادامه داد: من به عنوان یک دانشگاهی وارد ایرنا شدم و امروز به عنوان یک ایرنایی به دانشگاه برمی گردم تا هویت خود را یک دانشگاهی رسانه ای بدانم. امروز دوستان شریفی دارم که سه سال پیش نداشتم و این توفیق را مدیون برادر عزیزم سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، می دانم که مرا به اصرار به این ماموریت دعوت کرد. 

در این چند سال توفیق داشتم با همکاران و مدیرانی کارآمد، متخصص، شریف و مخلص کار کنم که حاصل زحمات آنان تحولات و طرح های ماندگاری در خبرگزاری ملی ایران در مراکز استانی، ستاد و سرویس های ملی و تعاملات بین المللی است. 

وی با اشاره به اتحادیه خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) گفت: با همکاری سایر خبرگزاری های کشور، ایرنا به عنوان رئیس دوره آینده اوآنا انتخاب شد. 
هاشمی یکی از تحولات ایرنا را پخش مراسم تکریم از طریق فضای مجازی و ویدیو کنفرانس در کل کشور دانست و گفت: این تحولات محصول جلسات و نشست های بسیاری بود که نمونه ای از آن هفته اخیر برگزاری نود و ششمین جلسه معاونان بود. هر ماه سه جلسه داشتیم و جلسات متعدد دیگری مانند شورای عالی و شورای راهبردی، شورای پژوهش و اندیشکده ایرنا از آن جمله است. 
مدیر عامل پیشین ایرنا افزود: امکانات و تجهیزات سازمان ارتقا یافته و در حد مقدور به روز شده، نوآوری های حرفه ای همکاران در ایرنا و روزنامه ایران این دو رسانه بزرگ ملی را از شرایط بحرانی خارج و به سمت افق مطلوب حرکت داده، بخشی از مشکلات حقوقی معطل مانده از سال های قدیم حل و فصل شده، جایگاه خبرگزاری ملی کشور در روابط بین الملل بسیار ارتقا یافته است.

هفدهم خرداد ماه جاری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی نوروزپور را به عنوان مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) منصوب و از خدمات سید ضیاء هاشمی تشکر کرد. نوروزپور پیش از این به‌عنوان معاون سخنگو و دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت فعالیت داشت.

ریاست امور اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت، مدیرکلی پایگاه اطلاع رسانی دولت و معاونت مرکز روابط عمومی دفتر رییس جمهوری از جمله سوابق وی در این دولت بوده است. سابقه فعالیت رسانه‌ای‌ نوروزپور به دهه ۷۰ خورشیدی بر می‌گردد و تجربه حضور و فعالیت در  رسانه های مختلفی را داشته است.

وی کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری و مدرک  دکترایش را در رشته روابط بین‌الملل اخذ کرده است. تالیف کتاب «نرم خبر و سخت خبر؛ روزنامه‌نگاری پیشرفته» در سال ۱۳۸۴ که اینک به عنوان یکی از منابع درسی حوزه ارتباطات قلمداد می‌شود و دو کتاب ترجمه «مصاحبه‌های نوآم چامسکی درباره یازده سپتامبر» و «حمله به عراق، آنچه رسانه‌ها به شما نگفتند» از جمله فعالیت‌های وی به شمار می‌رود. هاشمی در دی‌ماه ۹۶ با حکم سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) منصوب شده بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha