۱۸ خرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۴۰
کد خبرنگار: 1026
کد خبر: 83813215
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۸۰ درصد شناگاه‌های مازندران شرایط زیست محیطی برای شنا ندارند

ساری-ایرنا- مدیرکل محیط‌زیست مازندران گفت: براساس پایش زیست محیطی ۸۰ درصد شناگاههای فعال در ساحل این خطه شمال کشور شرایط زیست محیطی برای شنا را ندارند.

دکتر حسینعلی ابراهیمی کارنامی روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگارایرنا در ساری مشکلات زیست محیطی این شناگاهها را بالا بودن میزان بار میکروبی آب  ، نداشتن امکانات زیرساختی در شناگاه شامل دوش آب ، نامناسب بودن سرویس بهداشتی بیان کرد و عمده آلایندگی آب دریای خزر را ناشی از ورود آب فاضلاب های خانگی و صنعتی دانست.
وی افزود : شناگاههای تابستانی در ساحل دریای خزر در مکانهایی مجوز فعالیت می گیرند که در خارج از مسیرهای ورودی این آلایندگی ناشی از فاضلاب های خانگی و صنعتی و حتی شیرابه های احتمالی پسماند باشند.
وی اضافه کرد: برای تابستان سال جاری ۵۱ شناگاه در ساحل خزر برای شناگران اعم از مسافران و مجاوران تحت پایش دایمی قرار گرفت که ۱۰ شناگاه موفق به دریافت پرچم آبی ( شنا سالم ) شدند 
 دبیر شورای پسماند مازندران توضیح داد: شناگاههای دارای پرچم آبی هم از لحاظ منطقه شناگاهی و امکانات مورد نیاز مورد تایید محیط زیست قرار دارد و شناگران می توانند بدون واهمه از احتمال بروز بیماری در این مناطق شنا کنند.
ابراهیمی اظهارداشت:  تمام شناگاههای ساحل دریای خزر به طور مستمر از سوی دستگاههای سه گانه ( محیطزیست، وزارت کشور و بهداشت و درمان) مورد پایش قرار می گیرد و هر شناگاهی که نتواند پروتکل های تدوینی را رعایت کند، احتمال دریافت پرچم های زرد و حتی قرمز برایشان وجود دارد.
وی اضافه کرد : بی توجهی به جمع آوری شیرانه پسماند، فاضلاب خانگی و صنعتی باعث شده تا میزان آلایندگی دریای خزر به نسبت گذشته افزایش یابد و اکثر مناطق ساحلی وضعیت مناسبی برای شنا نداشته باشند.
مدیرکل محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد : این خطه شمال کشور در حوزه جمع آوری فاضلاب های خانگی و صنعتی و شیرآبه پسماند با عقب ماندگی چندین برابری با میانگین کشوری مواجه است و نبود این زیرساخت ها موجب شده تا بخشی از این فاضلاب ها در رودخانه ها رهاسازی و وارد دریا شود.
وی بخشی از کاهش آبزیان دریای خزر در سال های اخیر را صرفنظر از صید بی رویه ناشی از همین آلایندگی دانست و اضافه کرد : در دولت تدبیر و امید با حمایت مدیریت ارشد استانی در حوزه تصفیه خانه فاضلاب و ساماندهی شیرآبه و اماکن دفن زباله اقدام های خوبی انجام شد که نیازمند توجه بیشتر به خصوص بهره گیری از تکنولوژی نوین در حوزه پسماند دارد.
ابراهیمی خاطرنشان کرد : افزایش سطح آلایندگی در دریای خزر باعث شده تا در سه سال اخیر محیط زیست استان مازندران، طرح پایش شناگاهها را برای تامین سلامت شناگران در طرح های ساماندهی سواحل اجرایی کند.
وی کمبود زیرساخت های مناسب در ساحل خزر برای تفرج به خصوص ورزشهای آبی و گردشگری دریایی را دلیل اصلی روآوری مردم به شنا در این سواحل بیان کرد و اظهارداشت : طرح هایی که مجوز لازم را برای استقرار شناگاه ندارند، باید زیرساخت های ورزش آبی و گردشگری دریایی را در طرح های خود ایجاد کنند.
استان مازندران با برخورداری از ۴۷۵ کیلومتر ساحل دریای خزر از گذشته های دور به خصوص در بهار و تابستان  میزبان چندین میلیون گردشگر داخلی است که بنا به نظرسنجی رسمی دلیل انتخاب بیش از ۹۰ درصد از این مسافران برای سفر تابستانی به این خطه شمال کشور شنا در سواحل دریای مازندران است.
قرار گرفتن شنا به عنوان اولویت اول سفر به استان مازندران از یک سو و محدودیت سواحل به دلیل ساخت و سازهای مجاز و غیر مجاز در سالهای اخیر باعث شده تا هر ساله علاوه بر افزایش میزان غرق شدگی، آلایندگی دریای نیز به عنوان یکی از دغدغه های اصلی برای مسوولان استان مطرح باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha