عافیت‌طلبان دوران کرونایی چه کسانی هستند؟

تهران- ایرنا- استاد حوزه علمیه قم با بیان آیات جبهه مقاومت در قرآن گفت: عافیت‌طلبان در شرایط کنونی کسانی هستند که از دور نظاره‌گر وضعیت مردم در دوران کرونایی بوده و در مقابل آنان جبهه مدافعان سلامت قرار دارد که پیشتاز جبهه دفاع از گرفتاران هستند.

حجت الاسلام محمد حاجی ابوالقاسم دولابی با بیان جامعه شناسی مقاومت در آیات قرآن کریم گفت: ما می توانیم آیات جبهه مقاومت را در شرایط کنونی بر کسانی که در خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا و به عنوان مدافعان سلامت پزشکان و پرستاران پیشتاز هستند و بر طلاب و دانشجویان که در خط مقدم دفاع از مظلومان و گرفتاران هستند، تطبیق کنیم و در نقطه مقابل کسانی هستند که از دور فقط نظاره می کنند و عافیت طلب هستند.

وی در ابتدا با اشاره به آیات ۷۲ و ۷۳ سوره نساء گفت: این آیات مردم را به چند دسته تقسیم می کند. دسته اول کسانی که عاشقانه پیشتاز مقاومت هستند. در این میان کسانی هستند که ما از آنها به عنوان افراد عافیت طلب و فرصت طلب یاد می کنیم.

وی افزود: آنها کسانی هستند که آفت جبهه مقاومت هستند. این  افراد همواره در کناری می ایستند، از دور نظاره گر حوادث هستند و منتظرند ببینند چه می شود، تا موضع مناسب اتخاذ کنند.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان اضافه کرد: این آیات درباره کسانی با ما صحبت می کند که خیلی دیر اقدام می کنند و دیر به میدان مبارزه وارد می شوند. یعنی صبر می کنند چه اتفاقی می افتد. لذا می فرماید اگر شما با مصیبت و سختی مواجه شوید، آنان می گویند خدا را شکر که ما با شما نبودیم؛ گویی هیچ ارتباطی میان اینها و جبهه مقاومت نبوده است.

وی ادامه داد: اگر پیروزی نصیب جبهه مقاومت شود، این عافیت طلبان در چنین مواردی می گویند ای کاش ما هم با شما بودیم و این توفیق بزرگ را پیدا می کردیم. در واقع این ابراز تاسف، نشانه روحیه عافیت طلبی و دنیاگرایی آنهاست.

درمان عافیت طلبی از زبان قرآن

این حافظ قرآن افزود: خدا در آیه ۷۴ برای درمان این روحیه که کم و بیش در برخی اشخاص مشاهد می شود، چند نکته را بیان می کند. نکته اول بیان فضیلت جهاد و شهادت است. خدا می فرماید اگر در مسیر مقاومت حرکت کردید و پیشگام بودید، چنانچه پیروز شوید یا به شهادت برسید در واقع به یک رستگاری بزرگ نائل شده اید.

وی ادامه داد: تحریک احساسات و عواطف، درمان دوم برای این اشخاص است. چون در این آیه خطاب به عافیت طلبان می فرماید آیا نمی بینید که چگونه زنان و فرزندان مظلوم در محاصره قرار گرفته اند.

نویسنده کتاب سی پله تا بهشت افزود: آیا انسانیت است که مظلومان زیر بمباران رژیم های مستکبر باشند و به آنان کمک نکنیم و آیا انصاف است کسی ببیند هموطنانش در شرایط اقتصادی کرونایی دچار مشکلات بسیاری هستند و بتواند به آنان کمکی کند ولی از هر گونه یاری خودداری کند.

حاجی ابوالقاسم اظهار داشت: راه حل سوم در آیه ۷۶ سوره نساء آمده و به ضعف دشمن پرداخته است. در واقع جبهه مقاومت باید بداند که در راه خدا تلاش می کند و تکیه گاهی مانند خدا دارد، ولی جبهه مقابل آنها کسانی هستند که در مسیر شیطان حرکت می کنند و تکیه گاه آنان شیطان است که در هنگام مشکلات به راحتی پشت آنها را خالی خواهد کرد.

وی افزود: در آیات بعد به بی ارزشی دنیا اشاره شده است. مثلا می فرماید تا چه زمانی می خواهید به فکر جمع کردن ثروت و امکانات باشید درحالی که بالاخره مرگ فرا خواهد رسید و چه مرگی زیباتر از شهادت در جبهه مقاومت است و اوج سعادت و رستگاری، در شهادت خلاصه می شود.

شناسایی عافیت طلبان از زبان قرآن

رئیس پژوهشگاه فقه نظام ادامه داد: قرآن درباره عافیت طلبان و کسانی که در خط مقدم جبهه مقاومت هستند آیات فراوانی دارد که ذکر چند نکته لازم است. نکته اول این که صحنه های جنگ و سختی وسیله خوبی برا ی شناخت عافیت طلبان منافق و دو چهره است که در لحظات سختی خود را نشان می دهند.

حاجی ابوالقاسم با استناد به آیه ۱۴۲ سوره آل عمران گفت: خدا در این آیه تذکر می دهد که آیا فکر کرده اید به همین راحتی وارد بهشت می شوید در حالی که هنوز مومنان و اهل صبر خود ر ا نشان نداده اند.

وی افزود: بنابر این اسلام، مرز نمی شناسد و در هر جایی که مستضعفی هست، چه در ایران، عراق، سوریه، یمن و سایر سرزمین ها آنجا سرزمین جبهه مقاومت است. ارتش اسلام باید به حدی قوی باشد که مستضفعان در هر جای جهان بتوانند به کمک ارتش اسلام دل ببندند.

این استاد حوزه با بیان روایتی از رسول خدا (ص) گفت: اگر کسی بمیرد و در عمر خود جهاد نکرده باشد یا آرزوی جهاد نداشته باشد یا درباره جهاد نیندیشیده باشد، در مسیر نفاق از دنیا خواهد رفت و حضرت علی (ع) در این زمینه فرمود خدا جهاد را واجب کرده است و مبارزه را یاور و یار دین خود قرار داده است و دین و دنیا جز با مبارزه سامان نمی پذیرد.

عافیت طلبان در بیان امام خمینی (ره)

نماینده مجلس خبرگان افزود: حضرت امام خمینی (ره) در این زمینه فرمود آنهایی که در این چند سال مبارزه و جنگ به هر دلیل از ادای این تکلیف بزرگ طفره رفتند و خودشان و جان و مال و فرزندانشان و دیگران را از آتش حادثه دور کرده اند، مطمئن باشند که از معامله با خدا طفره رفته اند و زیان بزرگی کرده اند که حسرت آن را در روز واپسین و در محاسبه حق خواهند کشید.

وی افزود: امام (ره) به همه مردم و مسئولان سفارش کرد که حساب این گونه افراد را از حساب مجاهدان راه خدا  جدا سازند و نگذارند این مدعیان بی هنر و قاعدین کوته نظر دیروز به صحنه ها برگردند. آنگاه تاکید کردند که من در میان شما باشم یا نباشم به همه شما وصیت می کنم، نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد و نگذارید پیشکسوتان شهادت و خون در پیچ و خم زندگی خود به فراموشی سپرده شوند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha