۱۸ فروردین ۱۳۹۹، ۱۴:۲۶
کد خبرنگار: 3015
کد خبر: 83740680
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سهم من در کرونا

کرونا در ایران

۱۸ فروردین ۱۳۹۹، ۱۴:۲۶
کد خبر: 83740680
کرونا در ایران

تهران- ایرنا- یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم ایران در دورانی که با ترس و اضطراب از ویروس کرونا زندگی می‌کنند، دستیابی به اطلاعات و آگاهی‌های صحیح از توصیه‌های پزشکی و دستوراتی برای بالا بردن سیستم ایمنی بدن خود است به همین دلیل در فضای مجازی به ویژه اینستاگرام کاربران مختلف با پیوستن به پویش کرونا در ایران اطلاعاتی در این خصوص به اشتراک گذاشتند.

وقتی بدن ما دچار کمبود مواد مغذی می‌شود، نخستین سیستمی که در بدن ما آسیب می‌پذیرد، سیستم ایمنی بدن است و در مقابل وقتی کمبودها را جبران می‌کنیم، آخرین سیستمی که ترمیم می‌شود، باز سیستم ایمنی است. بنابراین تغذیه نقش بسیار مهمی می‌تواند در پیشگیری از بیماری داشته باشد یکی از راهکارهای مهم و اساسی برای تقویت سیستم ایمنی از طریق اصلاح سبک زندگی و تغذیه سالم و پرهیز از اضطراب و استرس است در این راستا و با شیوع ویروس کرونا بسیاری از کاربران که در این حوزه اطلاعاتی داشتند با پیوستن به پویش کرونا در ایران مطالب مفید و آگاهی بخشی به مردم ارایه دادند.

‌اطلاعات و توصیه‌های پزشکی

ویروس کرونا در افراد دیابتی خطرناکتر است

این صفحه اینستاگرامی اگرچه بیشتر به بازتاب مهم‌ترین اخبار روز ایران و جهان در خصوص کرونا می پردازد اما برای ارتقای آگاهی مردم اطلاعات پزشکی و توصیه‌های مهم پزشکان را هم در صفحه خود گذاشته است برای نمونه یکی از کاربران این صفحه نوشته است: ویروس کرونا در افراد دیابتی خطرناکتر است این افراد اگر کنترل مناسب قند یا فشار نداشته باشند هم احتمال ابتلا به کرونا و هم شدت این بیماری در آن‌ها افزایش می‌یابد. در نتیجه بیماران دیابتی باید یک سری اصول ایمنی را رعایت کنند، فاصله کافی با افراد بیمار یا ناقل داشته باشند که معادل یک و نیم تا ۲ متر باشد و هنگام خروج از منزل استفاده از دستکش مهم‌تر از استفاده از ماسک است و حواس خود را جمع کنند تا دست آلوده را به ناحیه T Zone که (شامل چشم ها، بینی و دهان است) نزنند و در این شرایط بحرانی تمامی افراد باید اصولی مشابه هم را رعایت کنند و از آن غافل نشوند، جهت افزایش سیستم ایمنی باید خواب مناسب (۹ ساعت در شبانه روز) و تغذیه مناسب داشته باشند. تمامی افراد به خصوص افراد دیابتی باید مصرف کربوهیدرات خصوصا شکر را محدود کنند؛ چرا که افزایش مصرف آن‌ها باعث ضعف سیستم ایمنی می‌شود، استرس باید کاهش یابد به علت اینکه با افزایش سطح کورتیزول سطح ایمنی کاهش می‌یابد، همچنین شستشوی مرتب و اصولی دست‌ها که ترجیحا با آب و صابون باشد؛ چرا که مصرف مواد زیاد مواد ضدعفونی کننده و الکل خود باعث خشکی دست‌ها و حتی در صورت استنشاق باعث آسیب سیستم ایمنی می‌شود، نوشیدن مایعات، هیدراتاسیون در طول شبانه روز باید کافی باشد و به هیچ عنوان مصرف ویتامین‌های مختلف و زینک (روی) بدون دستور پزشک مصرف نشود. در صورتی که به هر علتی افراد دیابتی در بیمارستان بستری شدند، ممکن است قرص متفورمین برای آن‌ها قطع شود و در آن شرایط خاص از انسولین در صورت لزوم استفاده شود، طبق نظر مشترک انجمن غدد و انجمن روماتولوژی ایران، در این شرایط بحرانی نیاز به تعیین چک سطح ویتامین D نیست.


مردم عادی هم از ماسک استفاده کنند

همچنین در راستای اطلاع رسانی پزشکی یکی از کاربران نوشته است، مردم عادی هم از ماسک استفاده کنند. استفاده از ماسک قبلا برای جمعیت عادی توصیه نمی‌شد و حالا این توصیه نشدن برداشته شده است. در مکان‌هایی که فاصله گذاری کمتر رعایت می‌شود، توصیه می‌شود، مردم از ماسک استفاده کنند. استفاده از ماسک‌های ان ۹۵ برای عموم مردم ضرورت ندارد و این ماسک‌ها برای استفاده کادر درمانی است.

یکی دیگر از کاربران به ارایه نکاتی چند در خصوص پیشگیری از کرونا پرداخته است: رعایت فاصله اجتماعی ضروری است. توصیه های جدید CDC ایالات متحده در خصوص استفاده از ماسک برای عموم دهان و بینی خود را وقتی اطراف دیگران هستید بپوشانید. شما ممکن است COVID-۱۹ را به دیگران انتقال دهید حتی زمانی که احساس بیماری نمی کنید. همه باید یک ماسک پارچه ای وقتی در فضاهای عمومی هستند استفاده کنند. به فاصله حداقل ۶ فوتی (حدود ۲متری) بین خودتان و دیگران ادامه دهید. ماسک پارچه ای به هیچ وجه جایگزینی برای فاصله اجتماعی نیست.

یکی دیگر از کاربران با گذاشتن متنی به مزایای کرونا پرداخت و نوشت: کرونا چه چیزهایی از ما گرفت و چه چیزهایی را به ما یادآوری کرد...ممنون که به ما نهیب زدی و نشان دادی که بسیار وابسته‌ به طبیعت هستیم، بیشتر از آنچه تصور می‌کنیم...ممنون بابت انقلابی که در زندگی ما ایجاد کردی...ممنون بابت اینکه تمامی کارهای ضروری و از یاد رفته‌ ما را بازگرداندی... ممنون بابتِ توقفِ تلاشِ بی‌وقفه‌ ما برای پول و درآمد.

توصیه های غذایی برای پیشگیری از بیماری کرونا و تقویت سیستم بدنی
تغذیه نقش بسزایی در جلوگیری از ابتلا و کاهش عوارض و شدت بیماری بعد از ابتلا دارد، این صفحه اینستاگرامی در بخش های مختلف به توصیه‌های غذایی برای پیشگیری از مبتلا شدن به ویروس کرونا و تقویت سیستم ایمنی بدن پراخته و در خصوص اینکه در شرایط کنونی از چه غذاهایی بهتر است، استفاده کنیم، توصیه های را ارایه کرده که در ادامه به آن می پردازیم: یکی از کاربران معتقد است که مصرف مواد غذایی زینک دار مانند اسفناج و مرغ و... لازم هست. همچنین بسیاری از کاربران این صفحه توصیه‌های غذایی زیر را پیشنهاد کرده‌اند: میزان پروتئین دریافتی را به حداقل ۱۰٪ افزایش دهیم منابع غنی از پروتئین شامل: گوشت قرمز، گوشت ماکیان، ماهی، حبوبات مانند سویا، افزایش مصرف مواد حاوی ارژنین که فعالیت Tcell را در سیستم ایمنی تقویت می کند. منابع ارژنین: پروتئین های حیوانی و حبوبات مانند سویا، مصرف امگا ۳ که فعالیت Bcell در سیستم ایمنی را تقویت می کند. منابع حاوی امگا ۳ : ماهی، روغن کانولا، کلزا و گردو، ویتامین A که التهاب بافتی را کم کرده و کل سیستم ایمنی را تقویت می کند. منابع حاوی ویتامین A: تخم مرغ، میوه ها و سبزیجات زرد رنگ حاوی بتاکاروتن هستند، ویتامین D از ابتلا به عفونت های ویروسی به طرق مختلف جلوگیری می کند. مواد غذایی حاوی ویتامین D : ماهی های چرب، لبنیات، زرده تخم مرغ، ویتامین E خاصیت انتی اکسیدان قوی داشته و با تقویت T cell و یکپارچگی غشا در مقابل باکتری و ویروس مقابله می کند. مواد غذایی حاوی ویتامین E: مغزها مانند بادام، بادام زمینی، فندق، روغن های گیاهی مانند افتابگردان، سویا و ذرت، ویتامین B۶ که در تولید سلول های ایمنی T cell و اینترلوکین ۲ و سیستم دفاعی نقش مهمی دارد. موارد غذایی حاوی ویتامین B۶ شامل: سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی و میوه ها غیر از مرکبات، ویتامین B۱۲ که در تولید سلول های دفاعی نقش بسزایی دارد، منابع ویتامین B۱۲ شامل: پروتئین حیوانی مانند گوشت قرمز، ماهی ها، ماکیان و لبنیات و تخم مرغ، ویتامین C یک انتی اکسیدان قوی با قدرت تقویت تمام رده های سلول های ایمنی. مواد غنی از ویتامین C شامل: میوه ها مانند پرتغال، لیمو، کیوی، گریپ فروت و سبزیجات، سلنیوم با تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو عمل می کند. غذاهای حاوی سلنیوم شامل: موز، برنج قهوه ای، لبنیات، قارچ، پروتئین حیوانی، زینک با روی تقویت تعداد نوتروفیل ها و منوسیت ها و کاهش استرس اکسیداتیو سیستم ایمنی را تقویت می کند. مواد غذایی حاوی زینک شامل: غلات کامل، لبنیات و پروتئین حیوانی.

سرخط اخبار پژوهش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha