دسترسی آزاد به اطلاعات کرونا

۸ اسفند ۱۳۹۸، ۱۶:۴۷
کد خبر: 83693564
دسترسی آزاد به اطلاعات کرونا

تهران- ایرنا- سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات «فویا» نسبت به در دسترس قرار دادن صحیح اخبار حوزه سلامت به مخاطبان اقدام کرده است.

به گزارش دبیرخانه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، ظهور ویروس کرونا و انتشار اخبار ضدونقیض حوزه سلامت، جامعه را با سوال و ابهام زیادی مواجه کرده است و در میانه بیم و امید این بیماری، لزوم شفاف سازی، ارائه اخبار و اطلاعات درست به مردم در زمان مناسب و دقیق و معتبر بیش از پیش ضرورت دارد.
شمار مبتلایان، مناطق گسترش بیماری،آمار دقیق فوت شدگان و بهبود یافتگان می تواند به کاهش نگرانی ها کمک کند و به اقدامات درست و بجا منجر شود؛ برخی شبکه های اجتماعی با انتشار فیک نیوزها و تأیید و تکذیب ها عرصه کنترل و تصمیم گیری صحیح در مورد این بیماری را تنگ تر کرده اند.
در این میان اما سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات (فویا) همانند سابق نسبت به انتشار اسناد و اطلاعات صحیح دستگاه ها و پاسخگویی نهادهای مرتبط فعال است و تازه ترین اقدام آن بارگذاری اطلاعات، دستورالعمل ها و مصوبات مرتبط با کروناویروس بر روی سامانه است که با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای اطلاع رسانی دقیق، آموزش مردم در دسترس عموم قرار دارد.
اطلاعات راجع به آیین نامه ها، دستورالعمل ها، آمارها، بخشنامه ها و مصوبات مرتبط با این بیماری بر روی این سامانه راه اندازی شده و بخشنامه ها و اسناد مرتبط با موضوع بیماری در زمینه پروتکل اطلاع رسانی ملی در خصوص شیوع کرونا ویروس، بایدها و نبایدهای استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده و سایر اقدامات محافظتی در برابر انتشار ویروس کرونا از جمله شاخص های این بخش است که از آدرس سایت فویا قابل دسترسی است.

بیماری کووید-۱۹ ناشی از ویروس کرونا جدیدی است که از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت. این بیماری تا امروز (سه شنبه) باعث مرگ ۲ هزار و ۷۰۴ نفر در جهان شده است که بیشتر آنان در چین بوده‌اند.

براساس اعلام رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،‌ آمار مبتلایان به ویروس کرونا درایران به ۱۳۹ نفر و موارد فوت ناشی از آن به ۱۹ نفر رسیده است.

این بیماری اگرچه واکسن و درمان خاصی ندارد؛ قابل پیشگیری است و به‌ راحتی و با راهکارهای ساده می‌توان از شیوع و ابتلا به این کرونا جلوگیری کرد؛ مردم باید از تردد و تماس‌های غیرضروری و حضور در اجتماعات پرهیز کنند، فاصله منطقی را با همه افراد (یک متر) رعایت کرده و روبوسی و دست دادن‌ را کنار بگذارند. همچنین افرادی که علائم سرماخوردگی دارند، در منزل بمانند، به سرعت مراقبت‌های درمانی را از طریق پزشکان انجام دهند و با سایر افراد تماس نداشته باشند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha