مرعشی: کارگزاران در پی استفاده از موقعیت و سیاست‌ورزی هوشمندانه است

تهران- ایرنا- سخنگوی حزب کارگزاران گفت: حزب کارگزاران تکلیف محور نیست بلکه در پی استفاده از موقعیت و سیاست ورزی هوشمندانه است.

حسین مرعشی در نشستی که روز دوشنبه با حضور سخنگو و رییس شورای مرکزی حزب کارگزاران با نامزدهای این تشکل در مجموعه تلاش برگزار شد،  اظهار داشت: این انتخابات سخت‌ترین انتخابات جمهوری اسلامی است.  یکی از سختی‌های آن نحوه برخورد شورای نگهبان است بطوری‌که فریاد وزیر کشور را که خاستگاه اصولگرایی هم داشت، درآورد.

سخنگوی حزب کارگزاران در توضیح یکی دیگر از سختی‌های انتخابات پیش رو گفت: رنجشی که در مردم وجود دارد ریشه‌های مختلفی دارد بخشی به شرایط اقتصادی باز می‌گردد که عمدتا تحت تاثیر تحریم‌هاست و بخشی هم به سوء تدبیر داخلی برمی‌گردد.  

مرعشی با بیان این که تجربه کارگزاران می‌گوید نباید صحنه انتخابات را ترک کنیم، اظهارداشت: فکر می‌کنیم نیامدن به انتخابات کار ایران را سخت‌تر می‌کند کارگزاران تکلیف‌محور نیست بلکه در پی استفاده از موقعیت و سیاست ورزی هوشمندانه است.  

 سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، در پاسخ به سوالی درباره علت مشارکت در انتخابات در حالی که امیدی به اصلاح در کشور از طریق نهادهای انتخابی قدرت وجود ندارد، گفت: هیچ حادثه ای در بستر عمومی جامعه بدون اثر نیست. آینده ایران هم به همین بلند شدن‌ها و زمین خوردن‌ها بستگی دارد. اگر می‌گوییم نهادهای قدرت کار خود را می‌کنند، اما این نباید باعث شود تا صحنه را ترک کنیم.
وی افزود: علی رغم ناامیدی موجود، در واقعیت رای مردم هیچ گاه بی اثر نبوده است، همانگونه که در سال ۷۶ با وجود آنکه گفته می‌شد نظر حاکمیت بر فرد دیگریست اما دیدیم که آقای خاتمی با رای مردم رای آورد. این اتفاق در تمام انتخابات‌های بعد ریاست جمهوری هم تکرار شد که رای مردم بر خلاف باوری که در میان عموم رواج داشت، تاثیر گذار بود.
وی تاکید کرد: باید بدانیم در جمهوری اسلامی نه نهاد کاملا انتصابی داریم و نه نهادهای خیلی انتخابی، بلکه هر دو دسته نهاد محدود به دیگری هستند. بنابراین از تاثیر رای مردم در آنها نباید غافل شد.
مرعشی ‌درباره استدلال مخالفان ارائه لیست در انتخابات پیش رو نیز گفت: گفته می شود اگر حاکمیت یکپارچه شود، کارهای مملکت راه می افتد. اما شما دیدید که در شرایطی که اصولگرایان احتمال می دادند اصلاح طلبان در انتخابات حاضر نخواهند شد، چگونه اختلافات میان اصولگرایان بروز کرده است و امروز به حداقل ۴ لیست تقسیم شده‌اند. در چنین شرایطی خردورزی حکم می کند تا از فرصت های ممکن برای تاثیر گذاری رای مردم استفاده کرد.

 سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی درباره احتمال یکی شدن تمام لیست های اصلاح طلب تاکید کرد: این موضوع ممکن نیست.
 مرعشی گفت: برای تصمیم همه احزابی که برای انتخابات لیست دادند و یا حتی ندادند احترام قائل هستیم اگر در بیانیه عصر چهارشنبه ما تحلیل تاریخی کردیم نمی‌توانیم بگوئیم در سال ۸۴ شکست نخوردیم. ما به خاطر اختلافات و حضور با ۴ نامزد در انتخابات ریاست جمهوری انتخابات را به احمدی نژاد واگذار کردیم. ممکن است این تحلیل کسانی را برنجاند اما بیانیه کارگزاران طعنه به احزاب اصلاح طلب نبود.  
وی در پاسخ به سوالی درباره معیارهای انتخاب افراد در لیست کارگزاران، درباره پیشینه تهیه لیست انتخاباتی گفت: مصوبه اولیه حزب ما این بود که در تهران تابع تصمیم شورای عالی اصلاح طلبان خواهد بود. اما پس از مصوبه شورای عالی مبنی بر عدم ارائه لیست، در حزب این موضوع مورد بحث قرار گرفت و علی رغم وجود مخالفت ها و موافقت های جدی در داخل حزب به این جمع بندی رسیدیم.
 این فعال سیاسی با تاکید بر مسوولیت جدی که حزب کارگزاران سازندگی برای خود در این شرایط قائل هستند، خاطرنشان کرد: در انتخابات مجلس پنجم نیز که حتی مجمع روحانیون به علت نامهربانی‌هایی که در مجلس پنجم صورت گرفته بود، لیست انتخاباتی ارائه نداد، حزب کارگزاران  احساس مسئولیت کرد و توانست در انتخابات پرشور پنجم نقش آفرینی کند.
مرعشی ادامه داد: در بستن لیست کنونی نیز بدون توجه به لابی‌ها، معیارهای اساسی حزب در انتخاب افراد سه اصل سلامت اخلاقی و مالی، تخصص و پایبندی به اصلاح طلبی و سیاست‌های سازنده برای ایران مورد نظر قرار گرفته است.
وی با یادآوری نتایج حضور کارگزاران در مجلس پنجم خاطر نشان کرد: از دل مجلس پنجم، دوم خرداد شکل گرفت و در نهایت هم این مجلس به مجلس ششم ختم شد. نکته مهم برای حزب ما دستاورد است و اولین اصل اصلاح طلبی این است که ما می‌خواهیم در مجموعه نظام حرکت کنیم.
سخنگوی حزب کارگزاران درباره واکنش رییس دولت اصلاحات به ارائه لیست توسط حزب کارگزاران گفت: آقای خاتمی به من گفت که ای کاش حزب کارگزاران برای کل کشور لیست می‌داد. اما متاسفانه در این فرصت محدود امکان این کار برای حزب وجود نداشت و فقط به لیست تهران محدود ماندیم.
رییس کمیته سیاسی حزب کارگزاران تاکید کرد: لیستی که امروز کارگزاران بسته است هیچ کسری نسبت به لیست‌های قبلی کارگزاران ندارد و امیدوارم این لیست مورد اعتماد مردم قرار بگیرد که در این صورت کار بزرگی برای کشور صورت گرفته است.
مرعشی در پاسخ به سوال دیگری درباره پیش بینی نتیجه انتخابات افزود: پیش بینی ما بر اساس نظر سنجی‌هایی که هر سه روز یکبار انجام می شود مشارکت حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد مردم در تهران است. بنابراین پیش بینی می‌کنیم لیست کارگزاران که به اعتقاد ما لیست همه اصلاح طلبان است و فقط مسوولیتش با حزب ما است، حداقل ۵۰ درصد به مجلس راه پیدا کنند.
وی همچنین درباره برنامه حزب کارگزاران برای مجلس آینده توضیح داد: ما ده برنامه تدوین کرده‌ایم. در حوزه اقتصاد مهمترین برنامه ما مربوط به احیای کارآمدی در کشور است که شامل مواردی مانند مبارزه با فساد، تعریف رابطه روشن میان نظارت و اجرا می‌شود.

 قدرت باید به دولت برگردد و روابطش با مجلس بازسازی شود

سخنگوی حزب کارگزاران تاکید کرد: امروز در کشور نظارت و اجرا آنقدر مخلوط شده  که مسوولیت‌های اجرایی از قدرت تهی شده اند. فارغ از این که مجلس و دولت در اختیار چه جریانی قرار دارد، قدرت باید به دولت برگردد و روابط مجلس و دولت بازسازی شود. همچنین ضروریست روابط بین قوا اصلاح شود و ما در این خصوص برنامه داریم. شایسته نیست در کشوری که تحت فشارهای همه جانبه بین المللی قرار دارد میان قوا اینقدر اختلاف باشد.
وی در پاسخ به سوالی درباره نگاه کارگزاران به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ توضیح داد: ما در حال حاضر نگاهمان به ۱۴۰۰ نیست. اما به طور کلی به اعتقاد ما رییس جمهور باید دو ظرفیتی باشد. به این معنا که مانند مرحوم هاشمی هم بتواند نیروها و ظرفیت کارشناسی کشور را خوب بشناسد و به صحنه بیاورد و هم این که حتما بتواند با رهبری تعامل کند.
 مرعشی خاطرنشان کرد: اگر رییس جمهوری نتواند پشتیبانی رهبری را پشت توان کارشناسی دولت بیاورد، حتما موفق نخواهد بود. روحانی در مسئله برجام موفق به این کار شد.
رییس کمیته سیاسی حزب کارگزاران همچنین در پاسخ به سوالی درباره توییت محمود صادقی درباره بیانیه حزب کارگزاران نیز گفت: در مورد اظهارات آقای صادقی سیاست حزب ما، فعلا سکوت است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha