دبیرکل ناتو: دربرابر موشک‌های جدید روسیه دست به مقابله به مثل نمی‌زنیم

لندن – ایرنا – دبیرکل ناتو چالش ایجاد شده توسط موشک‌های میان‌برد روسیه به ویژه موشک SSC-۸ را که سال گذشته به ابطال معاهده INF منجر شد، یک چالش مهم توصیف اما تصریح کرد : این سازمان دست به مقابل به مثل نزده و موشک‌های میان‌برد اتمی در خاک اروپا نصب نخواهد کرد.

«ینس استولتنبرگ» این مطلب را عصر پنجشنبه در پایان دومین روز از نشست وزرای دفاع کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی در بروکسل مطرح کرد.  

وی در یک کنفرانس خبری، گزارشی از گفتگوهای انجام شده ارئه کرد و گفت در جلسه امروز حول دو محور دفاع و بازدارندگی گفتگو شد.  

استولتنبرگ افزود :در طول سال‌های متمادی، اعضای ناتو در زمینه موشک‌های میان‌برد ناتو رایزنی کرده و هر گام با توافق همه اعضا برداشته شده است. از جمله اینکه روی یک بسته دفاعی توافق شده که پاسخی سنجیده در برابر ابطال معاهده INF خواهد بود.  

دبیر کل ناتو همچنین گفت: این پاسخ شامل به روز رسانی و برنامه ریزی جدید روی مانورها و همچنین گسترش توانمندی های اتمی و متعارف ناتو خواهد بود.  

وی تاکید کرد : ناتو در برابر روسیه دست به مقابل به مثل نزده و موشکهای میان‌برد اتمی در خاک اروپا نصب نخواهد کرد اما توانایی های دفاعی و بازدارندگی خود را فعال خواهد کرد.  

استولتنبرگ در ادامه  افزود: همه وزیران بر اهمیت تعهد ناتو به خلع سلاح تاکید داشته و به این ترتیب ناتو روی موضوع خلع سلاح به نمایندگی از اروپا و آمریکای شمالی فعالیت خواهد کرد. وی افزود که در این زمینه قدمهایی در ادامه سال جاری برداشته خواهد شد.  

وی همچنین به گفتگوهایی که در زمینه تشریک مساعی بین کشورهای عضو، شکل گرفته اشاره کرد و گفت:  این ائتلاف اکنون شاهد یک افزایش بودجه خیره کننده معادل ۴۰۰ میلیارد دلار تا پایان سال ۲۰۲۴ است که می‌تواند توانایی های این سازمان را افزایش دهد.  

تاکید چندباره دبیرکل ناتو بر اینکه این ائتلاف در صدد مقابله به مثل با روسیه و نصب موشکهای جدید در خاک اروپا نیست می تواند نشانه ای از نگرانی ناتو و اروپا از شکل گیری یک مسابقه تسلیحاتی جدید باشد.  

دبیر کل ناتو از دیدار با وزیر دفاع اوکراین خبر داد و اینکه گفتگوهای سازنده ای با او انجام شده است. وی خاطرنشان کرد ناتو به استقلال و تمامیت ارضی اوکراین احترام گذاشته اما توقع دارد این کشور اصلاحات مورد انتظار را به انجام برساند. استولتنبرگ همچنین گفت؛ ناتو به حمایت "عملی و سیاسی" از اوکراین ادامه خواهد داد. وی در عین‌حال از شکسته شدن پیاپی آتش‌بس‌ها در اوکراین اظهار نگرانی کرد و آن را جنگی نامید که در داخل خاک اروپا هنوز درجریان است.  

وی افغانستان را یکی دیگر از موضوعات گفتگوی امروز برشمرده و بر تعهد ناتو به حفظ استقلال و تمامیت ارضی افغانستان تاکید کرد. دبیر کل ناتو هدف از حضور ناتو در این کشور را آموزش نیروهای افغان و همچنین مساعدت مالی برشمرد.  

وی همچنین حمایت ناتو از گفتگوهای صلح آمریکا با طالبان را مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد؛ ناتو از هر ابتکاری که به کاهش خشونت‌ها منتهی شود استقبال می‌کند. استولتنبرگ از طالبان خواست اراده و توانایی خود برای کاهش خشونتها را برای به ثمر رسیدن گفتگوها به نمایش بگذارد.  

دبیرکل ناو در پاسخ به سوال خبرنگاری از افغانستان ضمن تاکید بر حمایت ناتو از گفتگوهای صلح آمریکا با طالبان گفت: دلیل اولیه حضور ناتو در این کشور حملات ۱۱ سپتامبر بوده و هدف ناتو این است که این کشور دوباره به مرکزی برای تروریست‌ها تبدیل نشود.  

دبیر کل ناتو در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که درباره موضع ناتو در برابر حضور نظامی ترکیه در لیبی و سوریه پرسیده بود پاسخ مشخصی نداد. وی به این اظهارات بسنده کرد که ناتو در لیبی حضور نظامی ندارد اما با تمام توان از فعالیت‌های نیروهای سازمان ملل در آن کشور حمایت می کند. استولتنبرگ ضمن اهمیت دادن به ایجاد توانایی های دفاعی در لیبی عنوان کرد که از "تلاشهای" اعضای ناتو که در لیبی حضور دارند حمایت می کند و بدون ذکر جزئیات به دیداری که هفته گذشته در برلین انجام شده اشاره کرد. وی مشخص نکرد که منظور او از این تلاش‌ها چیست.

استولتنبرگ آنچه در ادلیب سوریه می گذرد را "بسیار بسیار جدی" توصیف کرده و از آنچه "رژیم تحت حمایت روسیه" خواند، یعنی دولت سوریه، خواست که به خشونت ها پایان دهد. وی بمباران غیرنظامیان را فاجعه بار خواند و از آوارگی "صدها هزار نفر" ابراز نگرانی کرد. او اشاره ای به حضور ترکیه یا موضع ناتو در این رابطه نکرد.  

دبیر کل ناتو در ادامه در زمینه افزایش حضور نظامی ناتو در عراق سخنانی بیان کرد. وی هدف از حضور در عراق را مبارزه با داعش نامید و گفت ما اکنون روندی را آغاز کرده ایم تا به طور گام به گام حضور خود در عراق را افزایش دهیم.  

وی گفت این تصمیم با آگاهی کامل دولت عراق گرفته شده و مدعی شد گفتگوهایی با نخست وزیر عراق داشته و  مقامات عراقی تمایل خود نسبت به  فعالیتهای آموزشی و مشاوره ای ناتو را به آگاهی رسانده اند.  

گفتنی است پیمان INF در ۱۹۸۷ بین شوروی و آمریکا برای برچیدن موشکهای میانبرد و کوتاهبرد امضا شده است. ناتو و کشورهای غربی مدعی هستند نسل جدید موشکهای روسی این معاهده را نقض می کنند.  

روسیه با ساخت موشک های جدید ۹M۷۲۹ و  SSC-۸   که توان حمل کلاهک اتمی را دارند موجب نگرانی ناتو شده است. این موشک ها قابلیت جابجایی زیادی داشته و به شدت غیرقابل شناسایی هستند. آنها می توانند با کمترین امکان اخطار شهرهای اروپایی را هدف قرار دهند. اروپا از اینکه در طول جنگ سرد به عرصه مسابقه تسلیحاتی شوروی و آمریکا تبدیل شده بود خاطره خوشی ندارد. در آن دوره آمریکا و شوروی برای پرهیز از تجاوز به خاک اصلی یکدیگر، بیشتر ممکن بود به اهداف اروپایی حمله کنند.  

 اروپایی ها در سال‌های پایانی جنگ سرد و با امضای معاهده INF  در مورد برچیدن موشکهای میانبرد،می توانستند نفس راحتی بکشند. با این حال تحرکات جدید روسیه در ساخت موشکهای مذکور سبب شد تا معاهده INF به  طور عملی در تاریخ دوم اوت سال گذشته (۲۰۱۹) باطل شود.  

تاکید چندباره دبیرکل ناتو بر اینکه این ائتلاف در صدد مقابله به مثل با روسیه و نصب موشکهای جدید در خاک اروپا نیست می تواند نشانه ای از نگرانی ناتو و اروپا از شکل گیری یک مسابقه تسلیحاتی جدید باشد.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha