۲۸ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۵۹
کد خبر: 83638106
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

آیا پوتین به دنبال رهایی روسیه از وابستگی به یک فرد است؟

مسکو - ایرنا - هنوز بسیاری از مردم و صاحبنظران در روسیه به درستی نمی دانند که در آینده چه اتفاقی در دستگاه حاکمیتی این کشور خواهد افتاد اما آنچه امروز به نظر می رسد اینکه ولادیمیر پوتین قوی ترین فرد روسیه به دنبال آن است تا پهناورترین کشور جهان را از وابستگی به یک فرد نجات دهد.

به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا از مسکو، بنظر می‌رسد پوتین عصر پس از خود را در روسیه کلید زده است مخصوصا اگر به این نکته توجه کنیم که پس از سال ۲۰۲۴ میلادی، او دیگر نمی تواند به عنوان رئیس جمهور بر کشورش حکمرانی کند.

براساس پیشنهادهای پوتین برای تغییر قانون اساسی روسیه که هفته گذشته در سخنرانی وی برای مقامات روسیه عنوان شد، این کشور از یک حکومت ابر ریاستی به جمهوری ریاستی تغییر شکل خواهد یافت بنابراین اهمیت مساله جانشین پوتین در سپهر سیاسی روسیه نیز کاهش خواهد یافت ضمن اینکه رئیس جمهور بعدی روسیه نمی تواند بیش از ۱۲ سال بر مسند قدرت باشد.

افزایش اختیارات شورای فدراسیون روسیه و استانداران، مکانیزم جدیدی است که پوتین برای روسیه در نظر گرفته است پس از او جایگاه رییس جمهوری تفاوت بنیادی نسبت به امروز خواهد داشت.

بسیاری بر این باروند که امروز قوی ترین مرد روسیه به دنبال محکم کاری برای دورانی است که رئیس جمهور دیگری بر مسند قدرت می نشیند، پوتین دیگر نمی خواهد که تمام قدرت در دست یک فرد باشد حتی اگر او نزدیک ترین و قابل اعتمادترین فرد به وی باشد.

در حال حاضر اکثر صاحبنظران و نخبگان سیاسی در روسیه از طرح پوتین حمایت می کنند چرا که آنان نیز معتقدند تمرکز نیافتن تمام قدرت در دست یک فرد در روسیه کاری کاملا صحیح و عقلانی است و کرملین باید هر چه زودتر از وابستگی به یک فرد رهایی یابد چرا که وابستگی به یک فرد در بلند مدت به نقطه ضعف روسیه تبدیل خواهد شد.

درحال حاضر همه چیز در روسیه در خدمت رئیس جمهوری است و با توجه به پیشنهادهای اخیر پوتین برای اختصاص بسته های حمایتی گسترده به نیازمندان و افراد آسیب پذیر، تغذیه رایگان کودکان در مدارس و همچنین اختصاص تسهیلات ویژه برای فرزند آوری، محبوبیت رهبر ۶۷ ساله روس ها افزایش هم یافته است فردی که طرفدارانش دوست دارند از او به عنوان پدر ملت یاد کنند.

با این وجود مهمترین پرسش درحال حاضر این است که پوتین پس از سال ۲۰۲۴ میلادی چه عنوان و جایگاهی در روسیه خواهد داشت؟ بعید نیست با توجه به افزایش اختیارات شورای فدراسیون در صورت تصویب قانون اساسی جدید روسیه، در آینده نزدیک او را در صندلی ریاست این شورا ببینیم.

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha