تلاش برای برگزاری مسابقات جهانی «گورش» به نام سردار سلیمانی

تهران- ایرنا- رییس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی گفت: تمام توان خود را به کار خواهیم گرفت تا مسابقات جهانی «گورش» را به یاد فرمانده شهید نیروهای سپاه قدس برگزار کنیم.

«غلامرضا جعفری» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:‌ شهادت بزرگمرد سپاه قدس موجب ایجاد یک مهندسی جدید در گفتمان فرهنگ شهادت شد. با علمداری سردار شهید «قاسم سلیمانی»  نهضتی شکل گرفته است که دودمان ظلم و استکبار برچیده شود. او با شهادت خود ثابت کرد که «اصـــل بد آمریکایی نیـــــکو نـــگردد/ چون‌که بنیـــــادش بد است». ما باید از خط و مشی این سردار شهید الگو بگیریم؛ الگویی که می‌تواند در بخش فرهنگی فدراسیون مورد توجه قرار گیرد.  

رییس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی با اشاره به برگزاری مسابقات جهانی گورش در ماه آینده (بهمن) در ایران گفت: هر برنامه‌ای که فدراسیون داشته باشد بدون شک با نام شهدای مقاومت به ویژه سردار سلیمانی در آن زنده خواهد شد. در تلاشیم که مسابقات گورش را به نام این شهید بزرگوار برگزار کنیم.

وی در توضیح این مسابقات افزود: فدراسیون با توجه به رسالتی که در بحث احیای ورزش‌های محلی دارد به دنبال آن است تا ورزش‌هایی که به دیگر کشورها اشتراکاتی دارند را به صورت بین‌المللی برگزار کند. گورش نیز یکی از این ورزش‌ها است که در منطقه آسیا میانه تاریخچه ویژه‌ای دارد و در استان گلستان نیز یک ورزش شناخته شده است. این استان برنامه‌ریزی مطلوبی برای احیای این رشته داشت و در نهایت این برنامه‌ریزی موجب شد تا برنامه برای برگزاری مسابقات جهانی گوراش در این استان در دستور کار قرار گیرد. این نخستین دوره مسابقات گورش است که در سطح بین‌المللی میزبانی می‌شود. پیش از این ترکمنستان میزبان این رقابت‌ها بود.

رییس فدراسیون ورزش‌های  ادامه داد: حضور کشورهای مانند آذربایجان، افغانستان، ترکمنستان و پاکستان در این مسابقات قطعی است و در تلاشیم تا تیم هند را نیز به این رقابت‌ها دعوت کنیم. از ایران نیز ۲ تیم الف و ب شرکت خواهند کرد و استان گلستان نیز یک تیم دارد. در این تورنمنت‌ها تمام تلاش بر این است که رویکرد فرهنگی حاکم بر احیای بازی های بومی و محلی به بهترین شکل ممکن مورد توجه قرار گیرد.  

جعفری با اشاره به سایر رشته های محلی و زمینه احیای آنها گفت: احیا و جهانی کردن تمام بازی‌های بومی و محلی در دستور کار است. شاید باورش سخت باشد اما ریشه‌های از کشتی گیله‌مردی در آفریفا پیدا کردیم. این ظرفیت وجود دارد که با هماهنگی وزارت ورزش و جوانان زمینه را برای برگزاری جهانی دیگر رشته‌های بومی نیز فراهم شود. 

مسابقات جهانی گورش از ۲۵ تا ۲۷ دی ماه به میزبانی استان گلستان برگزار می‌شود.

سرخط اخبار ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha