۹ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۴۵
کد خبرنگار: 2391
کد خبر: 83613393
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سران ترکیه و آلمان تحولات لیبی و سوریه را بررسی کردند

آنکارا- ایرنا- رئیس‌ جمهوری ترکیه و صدراعظم آلمان به‌ صورت تلفنی درباره تحولات لیبی و سوریه گفت و گو و تبادل نظر کردند.

به گزارش مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری ترکیه طرفین در این مکالمه، روابط دوجانبه و تحولات منطقه به‌ویژه سوریه و لیبی را مورد بررسی قرار دادند.

به نظر می رسد حضور تعدادی از نظامیان ترکیه به عنوان مستشار در لیبی و نیز حضور نظامی این کشور در بخش های شمالی سوریه زمینه گفت و گوی اردوغان و صدر اعظم آلمان بوده است.

روابط آلمان و ترکیه طی سال‌های اخیر فراز و فرودهای فراوانی به خود دیده است. یکی از آخرین موضوعاتی که روابط دو کشور را تیره ساخت دستگیری وکیل سفارت آلمان در ترکیه بود.

وکیل سفارت آلمان در آنکارا اواسط سپتامبر امسال (شهریور ماه) از سوی نیروهای پلیس ترکیه دستگیر شد. گفته می‌شود او اطلاعاتی درخصوص شهروندان ترکیه‌ای دارد که از آلمان پناهندگی سیاسی گرفته‌اند.

دولت آلمان در واکنش به این اقدام ترکیه، قرار ملاقاتی بین «هایکو ماس» وزیر خارجه این کشور و «مولود چاوش اوغلو» همتای ترک او در حاشیه نشست مقام‌های «گروه »۲۰ در ژاپن ترتیب داد.

نشریه «دی وِلت» آلمان نیز در گزارشی، دستگیری وکیل سفارت آلمان در آنکارا را سبب آسیب‌دیدن مناسبات سیاسی بین دو کشور دانست.

«یورگن هارت» سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه احزاب مسیحی (دموکرات و سوسیال مسیحی) هشدار داد که دستگیری وکیل سفارت آلمان، فعالیت عادی دیپلماتیک در ترکیه را مختل می‌کند. وی این اقدام را مغایر توافق وین مبنی بر مصونیت کارکنان نمایندگی‌های دیپلماتیک دانست.

«سئویم داغ دلن» عضو ارشد حزب چپ‌ها و رئیس گروه دوستی پارلمانی آلمان-ترکیه نیز این اقدام را برای مناسبات دو کشور بسیار زیانبار خواند.

«بیژن جیرسرایی» سخنگوی سیاست خارجی حزب دموکرات آزاد نیز دستگیری وکیل سفارت آلمان در آنکارا از سوی ترکیه را عامدانه و هدف از آن را به دست آوردن اطلاعات از مخالفان حکومت این کشور دانست.

بعد از دستگیری وکیل سفارت آلمان در ترکیه در ماه شهریور، این بار اقدام نظامی ترکیه در شمال سوریه در مهرماه، واکنش بسیاری از کشورهای جهان و از جمله آلمان را به همراه داشت.

وزیر امورخارجه آلمان در واکنش به اقدام نظامی ترکیه در سوریه به بهانه مبارزه با حزب کارگران کردستان (پ ک ک) گفت: حملات ترکیه در شمال شرقی سوریه نقض قوانین بین المللی است.

"هایکو ماس" به شبکه آلمانی زد دی اف (ZDF) گفت: ما اعتقاد نداریم که حمله به یگانها و شبه نظامیان کرد براساس قوانین بین المللی مجاز است.

وی افزود: اگر مبنایی در حقوق بین الملل برای چنین تهاجم وجود نداشته باشد، بنابراین نمی تواند مطابق با قوانین بین المللی باشد.

ماس تاکید کرد: ما تمام تلاش خود را بکار خواهیم بست تا اطمینان حاصل شود که این آتش بس بیشتر از پنج روز به طول انجامد و فعلاً منجر به توقف حملات شود.

آلمان در کنار برخی دیگر از کشورهای اروپایی با آغاز حملات نیروهای ارتش ترکیه به کردهای شمال سوریه صادرات تسلیحات به این کشور را متوقف کرد.

رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه ۱۷ مهر از آغاز عملیات نظامی جدید ارتش این کشور در شمال شرق سوریه خبر داد؛ اقدامی که با واکنش تند بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای عربی و غربی رو به رو شد.

یکی از اهداف ترکیه از این عملیات نظامی ایجاد «منطقه امن» در شمال سوریه در حدفاصل شهرهای راس العین و تل ابیض به طول ۱۲۰ کیلومتر و عمق ۳۰ کیلومتری از مرزهای ترکیه عنوان شد.

حملات یک هفته ای ترکیه، پس از توافق آتش بس میان ترکیه و آمریکا به طور موقت متوقف شد.

روسیه و ترکیه نیز در جریان مذاکرات «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه ای وی، در سوچی روسیه در تاریخ ۳۰ مهر به توافق ۱۰ ماده‌ای درباره سوریه دست یافتند که مهمترین بخش آن تفاهم بر سر خروج تمام واحدهای متعلق به شبه نظامیان کرد از عمق ٣٠ کیلومتری مرز ترکیه از جمله منبج و مناطق حومه آن است.

پیش‌تر نیز آنکارا در عملیات «سپر فرات» از تاریخ ۳ شهریور۹۵  تا ۹ فروردین ۹۶ به خاک سوریه حمله کرده بود.

ارتش ترکیه در دومین عملیات نظامی خود در خاک سوریه از روز ۲۰ ژانویه ۲۰۱۸ (۳۰ دی ماه ۱۳۹۶) با همراهی نیروهای موسوم به ارتش آزاد، عملیاتی را به نام «شاخه زیتون» در منطقه عفرین  با هدف مبارزه با نیروهای مسلح کُرد آغاز کرد و پس از دو ماه در تاریخ چهارم فروردین ماه ۱۳۹۷ این منطقه را به تصرف کامل خود درآورد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha