۴ دی ۱۳۹۸، ۱۸:۴۳
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 83608528
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تجارت خارجی با افغانستان نیاز به تعادل دارد

بیرجند- ایرنا- رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی گفت: صادرات به افغانستان و واردات از آن کشور به استان هم اکنون متعادل نیست و برای مساوی شدن این رویه باید تلاش کرد. 

محمد عرفانی روز چهارشنبه در نشست کمیسیون صادرات، واردات، حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی بیرجند که با حضور معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد اظهار داشت: فعالیت‌های صادراتی در سه مرز خراسان جنوبی تعطیل شده زیرا دولت افغانستان در آن طرف مرزها فاقد گمرک بوده و رغبتی به بازارگشایی بازارچه های مرزی استان ندارد. 

وی افزود: در حال حاضر میزان صادرات به کشور افغانستان و واردات از آن کشور تفاوت زیادی دارد که همین امر سبب انتقاد تجار افغان قرار گرفته است.

وی یادآور شد: بیش از ۹۰ درصد صادرات خراسان جنوبی به کشور افغانستان انجام می‌شود اما به طور عملی برگشت ارز با توجه به سیستم پولی و ارزی این کشور مشکل است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز در این نشست اظهار داشت: اکنون بالغ بر ۹۴ درصد مراودات تجاری استان با کشورهای افغانستان، پاکستان و عراق است.

سعید بهشتی با بیان اینکه باید در سیاست‌های صادراتی با کشور افغانستان یک رویه مشخص داشته باشیم، عنوان کرد: در صورت تحقق این امر کشور افغانستان نیز نمی‌تواند به یکباره جلوی واردات برخی از کالاها را بگیرد.

وی گفت: در حال حاضر تعرفه ترجیحی در تجارت با کشور افغانستان نداریم و یا خیلی کم است لذا انتظار می رود این تعرفه‌های ترجیحی با کشور افغانستان مشخص شود تا بتوانیم بسیاری از محصولات مورد نیاز استان را از طریق این کشور وارد کنیم.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان جنوبی افزود: خراسان جنوبی به عنوان یک استان مرزی می‌خواهد مراودات تجاری با کشور افغانستان افزایش یابد، که در این راستا نیاز است کنسولگری افغانستان در بیرجند و کنسولگری ایران در استان فراه ایجاد شود.

بهشتی با بیان اینکه خراسان جنوبی در تجارت با کشور افغانستان در کنار ۲ استان قوی خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان قرار گرفته است گفت: با وجود همه پتانسیل‌هایی که در این استان وجود دارد اما هنوز هم در بخش زیرساختی مشکل داریم و باید تمهیداتی اندیشیده شود تا خراسان جنوبی سهم خود از بازار افغانستان را بدست آورد.

وی با تاکید بر لزوم افزایش رایزن بازرگانی در کشورهای همسایه ادامه داد: بخش تعهدات ارزی نیز به جای اینکه به سود تولید کننده باشد هزینه‌ای را بر آن‌ها متحمل کرده است که انتظار می‌رود در این‌گونه تصمیمات کشورهای ریالی به صورت خاص دیده شود.

مشکلات مرزنشینان در بحث صادرات و تعلق نگرفتن ارز دولتی به این قشر که ۲۵۰ هزار نفر از جمعیت خراسان جنوبی را تشکیل می دهند، پیمان‌سپاری ارزی و مشکلاتی که صادرات کنندگان در این خصوص دارند، نبود صنایع به روز در حوزه معادن سنگ استان با وجود اینکه کشور روسیه یکی از بازارهای مهم برای این حوزه است نیز از دیگر مباحثی بود که در این نشست مطرح شد. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها