۲۶ آذر ۱۳۹۸، ۱۸:۴۵
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 83598394
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دوران ریاست جمهوری ترامپ؛ دوره بی‌ثباتی در جهان

تهران- ایرنا- نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که آمریکا در دوران ریاست‌ جمهوری "دونالد ترامپ" منبع اصلی بی‌ثباتی در جهان بوده و خطر بروز بحران در سراسر گیتی را افزایش داده است.

به گزارش نشریه آتلانتیک، شورای روابط خارجی آمریکا در طول سال ها، از شمار زیادی مقام های دولت آمریکا و کارشناسان سیاست خارجی خواسته است بحران های بالقوه امنیتی که بیشترین تهدید را در سال آتی متوجه ایالات متحده می کنند، رتبه بندی کنند.

عمده پاسخ ها بر نقاط حساس جهان متمرکز بوده، اما مهمترین آنها در سال جاری، قوای بی ثبات کننده در داخل آمریکاست.

«پل استرز» که نظرسنجی سالانه شورای روابط خارجی را نظارت می کند، گفت: نگرانی فزاینده ای در مورد وضع جهان وجود دارد و این نگرانی تا حد زیادی به سیاست های دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و تلاطم و بی ثباتی ای مربوط است که این دولت، عامل خلق آن در سراسر جهان بوده است.

استرز افزود: در ماه های اولیه روی کارآمدن دولت ترامپ، ‌این امیدواری وجود داشت که وی، قدردان نقش آمریکا در جهان، کمک واشنگتن به صلح و ثبات بین المللی باشد و سیاست خارجی ایالات متحده را دنبال کند. اما این واقعیت نداشت.

وی افزود: از این رو، در زمان حاضر برای رویدادهای غیرمنتظره آماده‌تریم و یا درخصوص کم و کیف سیاست آمریکا در آینده، احتیاط بیشتری به خرج می دهیم.

استرز یادآور شد که نتایج تحقیق انجام شده در ماه گذشته میلادی، در مقایسه با تحقیقات ۱۱ سال گذشته، سناریوهای بیشتری در خطرات بالا را به دست می دهد.

در این گزارش به مواردی همچون عقب‌نشینی نظامیان آمریکایی از سوریه و پایان کمک واشنگتن به شرکای کُرد آمریکا در مقابله با داعش در سوریه در کنار مذاکرات صلح ترامپ با طالبان در افغانستان اشاره شده است؛ مسائلی که به نگرانی ها در مورد تشدید خشونت در میان گروه های متخاصم در سوریه و افغانستان دامن می زند.

آتلاتنیک یک نمونه دیگر از افزایش نگرانی را احتمال رویارویی مسلحانه بین ایران و آمریکا دانست.

این مطالعات همچنین زنگ خطر را در مورد بحران آتی در شبه جزیره کره به صدا در آورد که شامل آزمایش های موشکی کره شمالی در نتیجه مذاکرات هسته ای شکست خورده ترامپ با رهبر پیونگ یانگ می شود.

این یافته همچنین افزایش موج مهاجرت از السالوادور، گواتمالا و هندوراس را به دلیل وخامت شرایط در این کشورها پیش بینی کرده است؛ مسأله ای که به سیاست دولت ترامپ مبنی بر نادیده گرفتن ریشه مشکلات، نسبت داده شده است.

دیگر خطرات مهم مورد اشاره در این تحقیق، یک حمله سایبری به زیرساخت های حساس آمریکا، حمله ای بزرگ از جانب یک گروه تروریستی خارجی، ‌درگیری نظامی میان چین و همسایگانش بر سر قلمروی مورد مناقشه در دریای چین جنوبی و درگیری بین روسیه و اوکراین است که به طور مستقیم با سیاست های ترامپ ارتباط داده نشده اما همچنان رابطه ای غیرمستقیم با آن دارد. به طور مثال، رئیس جمهوری آمریکا تهدید مداخله خارجی در انتخابات را کم اهمیت جلوه داده؛ روند مبارزه با داعش را با خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه به خطر انداخته؛ تنش با چین در زمینه تجاری را شدت بخشیده که می تواند به موارد دیگر سرایت کند و تعهدش به متحدان آمریکایی را مورد شک و تردید قرار داده است.۹۱۰۹

در گزارش جداگانه‌ای از سوی شورای روابط خارجی آمریکا، این مورد مطرح است که ترامپ در سه سال نخست ریاست جمهوری، ۱۴ بحران سیاست خارجی را پشت سر گذاشته است. این موارد شامل آزمایش های موشکی و هسته ای کره شمالی، حملات شیمیایی در سوریه و درگیری بین هند و پاکستان بوده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha