مشارکت ۲۸ درصدی پژوهشگران ایرانی در تولید مقالات بین‌المللی

تهران- ایرنا- سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) گفت: سهم پژوهشگران ایرانی در تولید مقالات با مشارکت بین المللی در سال ۲۰۱۹ به ۲۸ درصد افزایش یافت.

به گزارش روز شنبه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، محمدجواد دهقانی اظهار داشت: بررسی پایگاه استنادی کلاریویت آنالتیکس (WOS) در فاصله سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ میلادی نشان می دهد، میزان تولید مقالات با مشارکت بین المللی کشور در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۲۸ درصد افزایش یافت و در این فاصله، تعداد مقالات با مشارکت بین المللی کشور به ۷۳ هزار و ۷۹۹ مورد رسید.
وی افزود: این میزان در سال ۲۰۱۳ میلادی، هفت هزار و ۴۳۱ مقاله بود که در سال ۲۰۱۴ میلادی به هشت هزار و ۲۲۷ رسید؛ در سال ۲۰۱۵ این مقدار دوباره افزایش یافت و به هشت هزار و ۸۰۶ افزایش یافت.
به گفته دهقانی، سهم مشارکت پژوهشگران ایرانی در سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ تقریباً همین مقدار بود، اما در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۲۲ و در سال ۲۰۱۸ به ۲۵ درصد رسید.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: بند ششم از سیاست های علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری به دیپلماسی علمی یا مواردی که به صورت کامل تحت تأثیر دیپلماسی علم و فناوری هست، می پردازد.
وی ادامه داد: استفاده از قدرت علم و فناوری برای توسعه و تعمیق روابط دیپلماتیک با سایر کشورها مهمترین تعریف دپیلماسی علم و فناوری است. دیپلماسی علم و فناوری به صورت عملیاتی در اولین سطح به تعامل ۲ محقق در ۲ کشور مختلف حول محور انجام یک پژوهش، فناوری یا نوآوری اطلاق می شود.
به گفته این مقام مسئول، مشارکت علمی پژوهشگران با سایر کشورها در برخی کشورهای اروپایی نظیر سوئیس، اتریش، سوئد و هلند بیش از ۶۰ درصد است؛ به طور کلی بیش از نیمی از ۵۰ کشور برتر تولیدکننده علم دنیا، دست کم  ۵۰ درصد تولید علم خود را به صورت مشارکتی تولید می کنند.
دهقانی خاطرنشان کرد: بنابراین،تقریباً از هر دو پژوهشی که در این کشورها انجام می شود، یکی با مشارکت بین المللی است. همچنین  ۷۶ درصد از این کشورها بیش از ۴۰ درصد تولیدات علمی خود را با مشارکت سایر کشورهای دنیا تولید می کنند.
سرپرست ISC تاکید کرد: اگر چه رشد و رتبه کمیت و کیفیت تولید علم  جمهوری اسلامی ایران در دهه اخیر افزایش یافته و کشور در سطح بین المللی جایگاه قابل قبولی کسب کرد، اما استفاده از این پتانسیل بالا برای توسعه دیپلماسی بین کشورهای منطقه و جهان نیاز به تلاش دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha