نماینده مجلس: مردم را در امور کشور محرم بدانیم

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: باید مردم را در فرایند تصمیم سازی، تصمیم‌گیری و اعلام برنامه‌های مصوب که تصمیم نظام محسوب می‌شود، محرم بدانیم و ترسی از این که دشمن بخواهد از اطلاعات ما سوءاستفاده کند، نداشته باشیم.

«احمد مازنی» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به حوادث پس از افزایش قیمت بنزین و اقدامات لازم برای افزایش سرمایه اجتماعی و کاهش نارضایتی جامعه گفت: اعلام آتش بس فوری میان جناح ها و گفت و گوی ملی در سطح وسیع میان شخصیت تاثیرگذارِ سیاسی، فرهنگی و اجتماعیِ درون نظام و معتقد به قانون اساسی از مهمترین اقداماتی است که می تواند در این زمینه بسیار موثر باشد.
نماینده مردم تهران گام بعدی افزایش سرمایه اجتماعی را اعلام میزان واقعی فساد در کشور به خصوص در بین مسئولین عنوان کرد و گفت: در حال حاضر احساس فساد در مسئولین بیش از واقعیت فساد است و در صورتی که مردم به طور شفاف در جریان قرار بگیرند، از این احساس کاذب کاسته خواهد شد.

مازنی با تاکید بر اینکه باید مردم را در فرایند تصمیم سازی، تصمیم گیری و اعلام برنامه‌های مصوب محرم بدانیم، گفت: نباید از این که دشمن بخواهد از اطلاعات ما سوءاستفاده کند، ترس داشته باشیم و به بهانه سوء استفاده دشمن مردم را در جریان امور قرار ندهیم، چرا که رفتارهای غیرشفاف باعث می‌شود مردم احساس عدم اعتماد کنند که در این صورت  حتی در مورد تصمیماتی که کاملا به نفع مردم است، جامعه موضع‌گیری منفی خواهد داشت.

عضو فراکسیون امید گام بعدی را توجه به قانون اساسی دانست و تصریح کرد: بایستی طی یک میثاق نامه متمرکز بر منافع ملی میان تمام جریان‌های فعال در کشور و با نظارت مقام معظم رهبری بر حسن اجرای آن تنظیم شود تا افرادی که طبق قانون اساسی مسئولیتی  برعهده دارند، در موادی که قانونا برایشان مشخص نشده دخالت نکنند و همچنین در اموری که جزو حیطه وظایفشان است، جدی تر عمل کنند.
وی یادآورشد: به عنوان مثال نیروهای مسلح قانونا، عقلا و شرعا مجاز نیستند در مسائل سیاسی و انتخاباتی دخالت کنند. همچنین نیروهای ناظر بر اجرای قوانین و انتخابات، مانند شورای نگهبان، مجلس شورای اسلامی، سازمان بازرسی باید نگاه سیاسی نداشته باشند و تنها با نگاهی تخصصی به وظایف قانونی خود عمل کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر ضرورت اجرای اصل ۲۷ قانون اساسی گفت: بیش از یک سال و نیم پیش طرحی در کمیسیون شوراهای مجلس تحت عنوان طرح تجمعات و راهپیمایی ها تهیه شد که طی آن بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی امکان طرح اعتراضات اجتماعی مهیا شده است. اگر این طرح زودتر در صحن مجلس تصویب شود، امکان بروز قانونی اعتراضات مردمی نیز فراهم خواهد شد و امکان سوء استفاده از نارضایتی های جامعه برای دشمنان کاهش پیدا می کند.

وی ضمن مهم تاکید بر اهمیت اصلاح رویکرد صدا و سیما در جهت بازگشت مرجعیت رسانه ای مردم به داخل کشور، خاطرنشان کرد: مسئولین و سران قوا در رابطه با دستورات و مصوبات خود، حتما قبل از اجرا ریسک اجتماعی و امنیتی آن را در نظر بگیرند. در اداره کشور بیشتر از متخصصین و کارشناسان استفاده کنند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اضافه کرد: واکنش یکسان کارشناسان یعنی ما در اعلام نظرات کارشناسی به شدت دچار سیاست‌زدگی شده ایم و فضایی ایجاد شده است که اگر کارشناسانی هم به مسئولین دسترسی دارند، با تملق به تایید نظرات مسئولین می‌پردازند.

مازنی تاکید کرد: اگر شرایط کشور به گونه ای بشود که کارشناسان نتوانند نظرات علمی خودشان را آزادانه بگویند و بخواهند باب میل مقامات سخن بگویند در این شرایط فروپاشی اجتماعی قطعی است و سرمایه اجتماعی از میان خواهد رفت و دیگر برای کشور کاری نمی‌شود کرد.

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha