۹ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۴۶
کد خبرنگار: 1474
کد خبر: 83572478
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

امروز ۵۰ نفر به خانه برنمی‌گردند

تهران- ایرنا- روزانه با وقوع بیش از ۷۰۰ تصادف جاده‌ای ۵۰ نفر از هموطنانمان جان خود را از دست داده، تعداد زیادی مصدوم، برخی هم دچار معلولیت می‌شوند و اقتصاد کشور نیز چندین میلیارد خسارت مالی می‌بیند.

به گزارش ایرنا، در سال گذشته بیش از ۱۷ هزار نفر از هموطنانمان در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند و در نیمه اول امسال تعداد فوتی‌های تصادفات به نزدیک ۱۰ هزار نفر رسید. برای درک بهتر فاجعه تصادفات جاده‌ای می‌توان به همین جمله بسنده کرد که در روز تنظیم این گزارش حدود ۵۰ نفر از مردم کشورمان در پی تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست دادند و تقریبا هزار نفر هم مجروح شدند.

هر چند که خسارت روحی و عاطفی برآمده از این تصادفات را نمی‌توان ارزش‌گذاری کرد، اما از خسارت‌های مالی آن هم نمی‌توان به‌راحتی گذشت. طبق گزارش ارایه‌شده از سوی «ایرج محمدفام» عضو شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت کار، اقتصاد ایران روزانه از تصادفات جاده‌ای ۹۷ میلیون دلار خسارت می‌بیند و این رقم نزدیک به ۸ درصد تولید ناخالص ملی است که تقریبا با خسارت ناشی از تحریم‌ها برابری می‌کند.

در سال ۲۰۱۸ هر ۲۴ ثانیه یک نفر در جاده‌های جهان به دلیل تصادفات کشته شد که  به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در کشورها، سهم سوئد ۲.۴۹ و سهم هلند ۲.۸۱ و آلمان ۳.۵۴ است و این رقم در نیوزیلند به ۵.۷۴ ، در ترکیه به ۸.۸۵ و در آمریکا ۱۰.۰۴ است. اما تلفات بیشتر مربوط به مصر با ۱۴.۴۶، هند با ۲۲.۵۱ و در ایران  ۳۲.۳۰ و بعد از آن در زیمبابوه ۷۵.۰۲ است.

در حالی که در دنیا به ازای هر ۱۰ هزار خودرو ۹ نفر کشته می‌شود، در ایران این رقم به ۳۷ نفر رسیده‌است. این تعداد تصادفات هزینه‌ سرسام‌آوری را به کشور تحمیل کرده و بخش قابل توجهی از بودجه کشور را می‌بلعد. هر چند در سال‌های گذشته دستگاه‌های مختلف با همکاری یکدیگر و فرهنگ‌سازی رعایت اصول رانندگی موفق شدند بیش از ۱۱ هزار کشته و قربانی تصادفات را کاهش دهند، اما با افزایش تعداد خودروهای پلاک شده، دستگاه‌ها از رشد دوباره نمودار تصادفات ابراز+ نگرانی کرده‌اند. 

به طور کلی هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی شامل ۶ بخش است: هزینه اشیای منهدم‌شده یا خسارت‌دیده؛ هزینه جراحات جسمانی؛ هزینه اوقات تلف‌شده و از بین رفته؛ هزینه درد، غم، جراحات روانی و صدمات روحی؛ هزینه جان افراد فوت‌شده؛ هزینه معلولیت‌های دائمی و هزینه‌های اداری است که کشورمان در این شرایط اقتصادی تاب و تحمل ادامه جبران این خسارت‌ها را ندارد. از سوی دیگر هر سرپرست خانواری که در این تصادفات از دست می‌رود احتمال اضافه شدن آن خانوار به نهادهای حمایتی افزایش می‌یابد و هزینه‌های دولت هم افزایش می‌یابد. این در حالی است که در کشورهای همسایه تنها با فرهنگ‌سازی در بخش رانندگی میزان تصادفات به شدت کاهش یافته‌است.  

بر اساس گزارشهای جهانی، تصادف جزیی که منجر به صدمه و جراحت نشود به طور میانگین بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار هزینه دارد و اگر این تصادف منجر به آسیب جسمی و جراحات و در نهایت مرگ افراد شود خسارتها به ۵ هزار دلار هم میرسد. حالا این رقم در ایران یک بار در سال ۹۲ چیزی بیش از یک میلیارد تومان و در سال گذشته ۳ میلیارد تومان اعلام شد که البته با احتساب نرخ تورم در این مدت امروز این عدد بیشتر هم شده است.   

معلولیت ۱۰ هزار ایرانی در تصادفات نیمه اول امسال

«محمد بخارایی» رییس انجمن جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های کشور در گفت‌وگو با پژوهشگر ایرنا درباره میزان خسارت‌های واردآمده به اقتصاد کشور ناشی از وقوع تصادفات جاده‌ای گفت: در ایران در سال تقریبا ۷۰۰ هزار فقره تصادف رخ می‌دهد که هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی فراوانی را برای جامعه و کشور به دنبال دارد.

وی با تاکید بر اینکه در بخش مرگ و میرهای غیر طبیعی، تصادفات جاده‌ای دومین عامل مرگ ایرانیان است، اظهار داشت: پس از سکته قلبی، دومین عامل مرگ و میر در کشورمان، تصادفات جاده‌ای محسوب می‌شود، این در حالی است که در سایر کشورها از جمله کشورهای همسایه، تصادفات جاده‌ای پنجمین عامل مرگ و میر است.

بخارایی با اشاره به آمار تعداد کشته‌های تصادفات جاده‌ای در ۶ ماه ابتدای امسال ادامه داد: طبق آمارهای رسمی، ۹ هزار و ۳۴۰ نفر از هموطنانمان در نیمه اول امسال در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند که این آمار در مقایسه مدت مشابه در سال گذشته بدون تغییر بوده‌است.

رییس انجمن جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های کشور درباره میزان خسارت هر تصادف منجر به فوتی گفت: طبق برآوردهای انجام شده کشته شدن هر هموطنمان در تصادفات جاده‌ای خسارت یک تا یک و نیم میلیاردی به اقتصاد کشور وارد می‌کند که این تنها خسارت ناشی از کشته‌شدن افراد است و خسارت وارد آمده به وسایل نقلیه، جاده و ... در این رقم محاسبه نشده‌است.

وی درباره مبنای این رقم اعلام شده اظهار داشت:هر چند که نمیتوان جان یک انسان را ارزش‌گذاری کرد، اما این عدد به دست آمده حاصل از احتساب هزینه‌های ملی از جمله هزینه تحصیل، بیمه،‌ اشتغال و ... است که در مجموع هزینه‌های ملی صرف شده برای رشد و تعالی افراد محسوب می‌شود.

بخارایی تاکید کرد: موضوع مهم این است که حدود ۷۰ درصد متوفیان تصادفات جاده‌ای را مردان تشکیل می‌دهند که اغلب آنها نان‌آور و سرپرست خانوار هستند که در نبود این افراد در کنار خسارت‌های روحی و عاطفی، درآمد خانواده هم به شدت کاهش پیدا میکند و فقر توسعه می‌یابد. به طوری که  سالانه یک میلیون نفر پس از وقوع سانحه رانندگی دچار فقر شدید می‌شوند.     

رییس انجمن جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های کشور افزود: به طور میانگین روزانه بین ۵۰ تا ۵۵ نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند که حداقل خسارت وارد آمده ناشی از این تصادفات روزانه ۵۵ میلیارد تومان تنها به دلیل فوت افراد است.

بخارایی با اشاره به جمعیت قابل توجه معلولین، مجروحین و ازکارافتاده‌های ناشی از وقوع تصادفات جاده‌ای گفت: به‌طور تقریبی ۲۰ برابر تعداد کشته‌های تصادفات جاده‌ای، جمعیت مجروحین است که در ۶ ماه اول امسال ۱۸۰ هزار نفر در پی تصادفات مجروح شده‌اند و در بازه ۶ ماهه ۱۰ هزار معلول از تصادفات‌ جاده‌ای به جا مانده‌اند که خسارت وارد آمده به اقتصاد در ازای هر معلولیت بعد از تصادف بیش از یک میلیارد تومان است.

وی افزود: تنها در سال گذشته از تصادفات جاده‌ای ۳۶۷ هزار مجروح به‌جا ماند به عبارت دیگر هر روز شاهد مصدومیت ۱۰۰۰ نفر از مردم کشورمان در تصادفات‌ جاده‌ای بودیم.

رییس انجمن جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های کشور ادامه داد: میزان خسارت وارد آمده به اقتصاد از تصادفات جاده‌ای بین ۴ تا ۷ درصد از تولید ناخالص ملی برآورد شده است که البته هنوز مطالعات دقیقی در این باره انجام نشده اما کارشناسان و مسئولان بر این باورند حداقل آن به اندازه ۴ درصد از تولید ناخالص ملی است.  

راهکارهای ساده اما موثر در کاهش تصادفات

طبق گزارش‌های وزارت راه وشهرسازی و پلیس راهور چهار عامل سرعت زیاد، خواب‌آلودگی،‌ حواس‌پرتی و عجله از عوامل اصلی وقوع تصادفات جاده‌ای به حساب می‌آیند که دو عامل خواب‌آلودگی و حواس‌پرتی با حداقل هزینه قابل مهار هستند. یکی از مهمترین عامل کاهش تصادفات در این چند سال اخیر در ایران افزایش تعداد استراحتگاه‌ها و مجتمع‌های بین‌راهی در مسیرهایی به ویژه مسیرهای کویری و بیابانی که جذابیت بصری بالایی ندارند، بوده‌است.

دولت با ارایه مشوقهایی به بخش خصوصی توانست تعداد مجتمع‌های بین راهی را به هزار و ۱۴۰ مجتمع در سطح کشور برساند. این در حالی است که در گذشته ساخت این مجتمع‌ها و استراحت‌گاه‌ها مورد توجه نبود و اهمیت آن در کاهش تصادفات درک نشده‌بود.

یکی دیگر از راهکارهای بیهزینه در کاهش تصادفات و هزینه‌های ناشی از آن، رواج فرهنگ استفاده نکردن از تلفن همراه در حین تصادفات رانندگی است. به طوری که طبق گزارش پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، استفاده از موبایل در حین رانندگی عامل  وقوع ۲۰ درصد از تصادفات در کشور است و مهار این ۲۰ درصد هیچ هزینه‌ای نه برای مردم و نه برای دولت ندارد.        

سرخط اخبار پژوهش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha