همکاری‌های تاریخی ایران و ایتالیا بعد از انقلاب اسلامی گسترش یافت

تهران- ایرنا- سفیر ایتالیا در ایران گفت: همکاری‌های ایران و ایتالیا در حوزه‌های فرهنگی و تاریخی بعد از انقلاب گسترش بیشتری یافت و به صورت یکپارچه ادامه پیدا کرده‌است.

جوزپه پرونه در آئین گشایش نمایشگاه «ایران و ایتالیا ۶۰ سال همکاری در میراث فرهنگی» با بیان این که پس از انقلاب اسلامی،‌ همکاری‌های ایران و ایتالیا در زمینه‌های فرهنگی و تاریخی گسترش یافته، گفت: به مرور این همکاری‌ها یکپارچه شده و به صورت چند تیم و پروژه بخصوص در زمینه‌ حفاظت، مرمت و ساماندهی آثار تاریخی، حتی در حوزه دانشگاه‌ها ادامه پیدا کرده است.

سفیر ایتالیا در ایران، با بیان این که امروز فقط جشنِ ۶۰ سال همکاری ایران و ایتالیا نیست، افزود: باید به این فکر  کنیم که حوزه‌ فرهنگ ایران و ایتالیا میراث داران تاریخ دو کشور هستند، مسئولیتی مشترک که بتوانیم این میراث را حفظ کنیم و ترویج دهیم و آن را به صورت مشترک برای نسل جوان و نسل‌های بعدی نمایش دهیم.

وی این نمایشگاه را زیربنای یک عمر کاوش‌های باستان‌شناسی تیم‌های مشترک کاوش این دو کشور و به دست آمدن اطلاعات و آثار به دست آمده در آن‌ها دانست.

پرونه با بیان این که این نمایشگاه با هدف جشن گرفتن ۶۰ سالگی همکاری باستان شناسان، کارشناسان و محققان ایران و ایتالیا برگزار شده، افزود: نمایشگاه «ایران و ایتالیا ۶۰ سال همکاری در میراث فرهنگی» درصدد است تا این همکاری‌ها در اکتشافات، مرمت و حفاظت از آثار تاریخی را نمایش دهند. کارهایی که جزو هسته اصلی کار باستان‌شناسان ایتالیایی بوده است.

وی با اشاره به ایجاد شرکت ایزمئو در سال ۱۹۵۹ میلادی توسط پروفسور توچه و آغاز همکاری‌های فرهنگی تاریخی این شرکت با ایران از همان زمان افزود: باستان‌شناسان در این ۶۰ سال چه کارهای فوق‌العاده‌ای انجام دادند، بخصوص در دهه ۷۰ میلادی که مرمت مسجد جامع اصفهان و شهر سوخته آغاز شد و اکتشافاتی به دست آمد که امروز می‌توانیم نتیجه بررسی آنها را ببینیم.

سفیر ایتالیا در ایران با تاکید بر این که اقدامات انجام شده تاکنون، ماندگارند، نه گذرا، گفت: ایران و ایتالیا در زمینه هنرهای ظریف، سینما و دیگر موارد همکاری‌هایی دارند اما باستان شناسان گوهر و جوهر همکاری‌ها را به حالت گذشته تا امروز نشان می دهند چیزی که به تاریخ ما برمی‌گردد.

نمایشگاه «ایران و ایتالیا ۶۰ سال همکاری در میراث فرهنگی» در حالی کار خود را در موزه ملی ایران آغاز کرد که ۵۲ پوستر اطلاعاتی از همکاری‌های این دو کشور در حوزه‌ مرمت، باستان‌شناسی و حفاظت از آثار تاریخی و ۶۰ اثر تاریخی فرهنگی، حاصل همکاری‌های مشترک باستان شناسان ایرانی و ایتالیایی در کاوش‌های محوطه‌های شهر سوخته، چلو، تل آجری  و دهانه غلامان را به نمایش درآورده است و همایشی یک روزه نیز از کاوش‌های مشترک باستان‌شناسان ایران و ایتالیا در این فضای موزه‌ای برگزار می‌شود.

بیشتر کارشناسان موسسه بین المللی مطالعات مدیترانه و شرق، ایرانی هستند

آدرینا روسی رئیس موسسه بین المللی مطالعات مدیترانه و شرق ایتالیا (ایزمئو) گفت: حدود ۳۰۰ کارشناس داریم که ۱۲۰ نفر آنها خارجی هستند و بخش زیادی از این کارشناسان را ایرانی‌ها تشکیل می‌دهند. همچنین با بیش از ۱۰۰ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی در دنیا همکاری داریم و در سال ۲۰۱۲ مرکزی برای ادامه و گسترش همکاری‌ها با ایران راه‌اندازی کردیم که تا امروز فعالیت خود را ادامه داده‌اند.

او افزود:‌ در این موسسه نقش فرهنگی، موقعیت جغرافیایی سیاسی و نفوذ ایران در منطقه قفقاز و آسیای میانه را بررسی کردیم و امروز شاهد رونق اصطلاحی به نام دنیای ایرانی هستیم.

روسی تصریح کرد: شاهد تجدید روابط دوستانه ایران و ایتالیا در حوزه میراث‌فرهنگی و باستان‌شناسی هستیم و روابط را در حوزه کاوش و حفظ آثار گسترش خواهیم داد. نمایشگاه ۶۰ سال همکاری ایران و ایتالیا نیز جامع‌ترین و گسترده‌ترین نمایشگاهی است که تاکنون در ایران و ایتالیا برگزار شده است. در دهه ۵۰ تلاش بر آن بود که صنعت نفت ایران مدرن‌سازی شود و این موضوع که ایران بتواند از درآمدهای نفتی و منابع نفتی استفاده کند، موجب شد تا ایتالیایی‌ها روابط گسترده‌ای را با ایران آغاز کنند و اکتشافات در مناطق شرقی ایران از دهانه غلامان آغاز شد.

رئیس موسسه ایزمئو بیان کرد: در طوا انجام پروژه‌های باستان‌شناسی تلاش کردیم تا از تکنیک‌ها و دانش باستان‌شناسان ایران استفاده کنیم و دو رویکرد قدیمی را با هم تلفیق کرده‌ایم. اکنون آثار و کارهایی که انجام داده‌ایم تاثیر عمیقی در مکاتب و دانشگاه‌ها داشته است.

او افزود: هنوز برخی از داده‌ها و اکتشافات باستان‌شناسی در ایران و ایتالیا به چاپ نرسیده‌اند، مانند داده‌های شهرسوخته، یادداشت‌های میدانی باستان‌شناسان مانند اسکراتو از دهانه غلامان و تعداد زیادی از آثار دیگر که هنوز منتشر نشده‌اند؛ این در حالی است که بیش از نیم قرن است که باستان‌شناسان ایتالیایی سعی دارند حضورشان را در ایران تثبیت کنند و ما گواهی برای تداوم آن هستیم تا مرزها و شکاف‌های بین دو کشور پر شود و بتوانیم به نسل‌ها و محققانی که عاشق باستان‌شناسی هستند، این تجربیات را منتقل کنیم.

نمایشگاه ۶۰ سال همکاری ایران و ایتالیا در زمینه میراث‌فرهنگی تا ۱۰ آذر در موزه ملی ایران میزبان علاقه‌مندان به فرهنگ و تمدن ایرانی خواهد بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha