سلامت فردی زمینه ساز خلق آثار فرهنگی هنری می‌شود

تهران- ایرنا- معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حق برخورداری از بالاترین استانداردهای قابل حصول سلامتی یا «حق بر سلامتی»، یکی از حق‌های بشری است که علاوه بر اینکه در اسناد حقوق بشری بر آن تاکید شده، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های حقوق شهروندی درهرجامعه محسوب می‌شود که بایستی مورد توجه جدی قرارگیرد.

علی اصغر کاراندیش مروستی، یکی از جذبه های اصلی و مهم حقوق شهروندی را عناصر سلامت بخش، نشاط روح و ابزار دسترسی به آن اعلام کرد و افزود: سلامت فردی به عنوان یکی از مهمترین مولفه های کرامت هر انسانی محسوب می شود؛ از این روی حق بر سلامتی به عنوان پیش شرط تضمین و صیانت از حقوق شهروندی، بیشتر حاصل می شود.
وی گفت: حتی در فرهنگ اسلامی نیز مفهوم سلامت به عنوان یک ارزش، با تعابیر مختلفی همچون برترین نعمت‌ها؛ سرمایه زندگی و ... به رسمیت شناخته شده است. از این رو امام حسن مجتبی (ع) یکی از ویژگی‌های مومنین را پرنشاط بودن آنان می داند و می فرمایند: «از ویژگی‌های انسان های باایمان؛ شادی و برخورداری از نشاط درمسیر هدایت است».
معاون حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: از طرفی در علم اقتصاد نیز که توسعه اقتصادی را ارتقای فراگیر همه جانبه سطح زندگی و رفاه جامعه تعریف می کنند؛ اهمیت شادابی و ارتباط سلامت جسم و روح با توسعه اقتصادی به قدری درجهان نوین مورد توجه است که بیشتر جوامع توسعه یافته سرمایه گذاری دراین حوزه را نوعی سرمایه گذاری بلند مدت می دانند.
دستیار وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی در امور حقوق شهروندی ضمن بیان این نکته که دولت ها نیز به طور کلی در ارتباط با تامین و تضمین این حق دارای مسولیت های معینی است ؛ برخورداری از زندگی با کیفیت توام با طول عمر قابل قبول و عاری از بیماری و ناتوانی را حقی همگانی دانست که دراصل ۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و درمنشور حقوق شهروندی بدان تاکید شده است. وی افزود: اگرچه واضح است دولت ها نمی توانند به طور کامل سلامتی و مطلوب بودن سلامتی افراد را تضمین نمایند، اما می توانند شرایطی را فراهم آورند که درآن سلامتی افراد مورد حمایت قرارگیرد و دستیابی به سلامتی برای آنان ممکن گردد.
وی در پایان عنوان کرد: شادمانی همواره با خوش بینی؛ امید و اعتماد همراه است، لذا شادی و نشاط صرف نظر ازچگونگی کسب آن، می تواند سلامت جسمی و روانی را بهبود بخشد زیرا افراد شاد احساس امنیت بیشتری دارند، آسان تر تصمیم می گیرند و روحیه مشارکتی بالاتری دارند. امری که در نهایت به قدرت خلاقیت شهروندان می افزاید و زمینه ساز تولید و خلق آثار فاخر فرهنگی و هنری می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha