۱۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۲:۲۵
کد خبر: 83538491
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۳ کشته و ۱۷۹ مسموم بر اثر گازگرفتگی

تهران- ایرنا - سخنگوی سازمان اورژانس کشور، از جان باختن ۱۳ نفر و مسومیت ۱۷۹ نفر بر اثر گاز گرفتگی طی هفته گذشته (چهارم تا دهم آبان ۹۸) خبر داد.

مجتبی خالدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: در هفته ای که گذشت ۱۳ نفر بر اثر گاز گرفتگی با گاز مونوکسید کربن جان باختند. همچنین در مدت یادشده ۱۷۹ نفر نیز دچار مسمومیت با گاز منوکسید کربن شدند که از این تعداد ۳۲ نفر توسط نیروهای اورژانس در محل درمان و ۱۴۷ نفر به مراکز درمانی اعزامی شدند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور توضیح داد: از ۱۳ کشته استان زنجان با ۴ کشته بیشترین فوتی ها را به خود اختصاص داده و بیشترین ماموریت در خصوص گازگرفتگی مربوط به اورژانس تهران با ۱۷ ماموریت بوده است.

خالدی اضافه کرد: علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن خواب آلودگی، تاری دید، ضعف و بی حالی، سوزش شدید در ناحیه چشم و گلو، سردرد همراه با احساس سنگینی، سرگیجه، تهوع، احساس گرفتگی و درد شدید در قفسه سینه و کاهش سطح هوشیاری است.

وی افزود: نخستین و مهمترین اقدام برای نجات افرادی که دچار مسمومیت با گازمونواکسیدکربن و سایر انواع گاز گرفتگی شده‌اند، رساندن اکسیژن یا همان هوای تازه به افراد است.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور یادآور شد: هموطنان در صورت برخورد با مصدومان دچار گاز گرفتکی ابتدا باید دستمال مرطوبی را جلوی دهان و بینی خود و افراد مصدوم گرفته، منبع نشت گاز را شناسایی و قطع کنند سپس بلافاصله با تلفن ۱۱۵ تماس بگیرند و با حفظ آرامش به پرسش‌های کارشناسان مرکز پیام اورژانس پاسخ بدهند.

وی به تمام شهروندان توصیه کرد: از استفاده وسایل گازسوز روباز و غیراستاندارد برای گرم کردن فضای منزل مسکونی و محل کارخود خودداری کنند چرا که به راحتی گاز منواکسید در سیستم تنفسی افراد نفوذ کرده و باعث مسمومیت و در نهایت مرگ افراد می‌شود.

خالدی اعلام کرد: گاز مونوکسید کربن بی رنگ و بی بو بوده که بر اثر احتراق ناقص تولید می‌شود به طوری که بخاری، آبگرمکن، شومینه و اجاق گازها به علت سیستم تهویه نامناسب (دودکش) عامل مسمومیت با گاز CO می شود.

«ارائه خدمات اورژانس پیش بیمارستانی، در سوانح عمدی و غیرعمدی، حوادث غیرمترقبه و فوریت‌های پزشکی در هنگام بروز بیماری‌های نوپدید، جدید و بلایای طبیعی و انسان ساخت برای آحاد مردم یا هر ملیت و تابعیتی از وظایف و مأموریت‌های اصلی سازمان اورژانس کشور است.»

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha