سالانه ۹۶ میلیارد تومان برای درمان بیماران تالاسمی سیستان و بلوچستان هزینه می‌شود

زاهدان- ایرنا- رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: سالانه بیش‌از ۹۶ میلیارد تومان اعتبار برای درمان سه هزار و ۲۰۰ بیمار تالاسمی سیستان و بلوچستان هزینه می‌شود.

دکتر محمد هاشمی شهری روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تالاسمی یکی از شایع‌ترین اختلالات و بیماری‌های خونی است که بصورت ژنتیکی از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود.

وی رواج عقد محلی، علاقه به ازدواج‌های فامیلی و افزایش احتمال بروز بیماری، عدم استفاده از روش‌های تنظیم خانواده در تعداد کثیری از زوجین مینور مشکوک و پر خطر، عدم استفاده از روش‌های مطمئن پیشگیری از بارداری در زوجین مینور و مشکوک را از دلایل عمده وجود تعداد زیاد بیمار تالاسمی در سیستان و بلوچستان ذکر کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: این دانشگاه در راستای کاهش تولد بیماران تالاسمی مشاوره‌های قبل و بعد از ازدواج و همچنین فرهنگ سازی را مورد توجه قرار داده به طوریکه از ابتدای امسال تاکنون تنها یک نوزاد مبتلا به تالاسمی در سیستان و بلوچستان متولد شده است.
وی افزود: سال گذشته ۳۵ مورد جنین مبتلا به تالاسمی داشتیم که از این تعداد ۳۰ مورد سقط و پنج مورد دیگر نیز متولد شدند.
هاشمی شهری بیان کرد: برای کمک به  بیماران تالاسمی خدماتی از قبیل ویزیت با همکاری پزشک فوق تخصص خون و سنجش تراکم استخوان برای یک بار به صورت رایگان ارائه می‌شود.
وی بهره‌مندی ۱۰۰ درصدی بیماران تالاسمی از بیمه و خدمات دندانپزشکی را از دیگر خدمات این دانشگاه به مبتلایان به این بیماری ذکر کرد.

به گزارش ایرنا تالاسمی بیماری ارثی ژنتیکی است که از والدین ناقل بیماری به کودکان منتقل می شود و ناتوانی بدن در خونسازی از عوارض این بیماری است که با تزریق خون حداقل در ماه یک بار مشکل خون سازی جبران می‌شود.

بیماران تالاسمی به ناچار برای تنظیم آهن خون اضافه موجود در بدنشان هر شب مجبور به تزریق آمپول دیسفرال هستند که هشت ساعت به طول میانجامد و با درد همراه است.
این بیماری بدلیل نقص در ساخت زنجیره هموگلوبین حادث می شود و هموگلوبین معیوب قادر به اکسیژن رسانی مطلوب به اعضای بدن نیست.این بیماری به صورت شدید (ماژور) و خفیف (مینور) ظاهر می‌شود.
اگر والدین هر دو دارای ژن معیوب (خفیف) باشند بیماری به صورت شدید یعنی ماژور (Major) و اگر یکی از والدین فقط ژن معیوب داشته باشد به صورت خفیف یعنی مینور (Minor) ظاهر می‌شود.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha