۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۷:۱۶
کد خبرنگار: 1469
کد خبر: 83528716
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جریان اربعین دنیا را به حیرت وا داشته است

تهران- ایرنا- امام جمعه موقت تهران گفت: جریان اربعین معمایی است که دنیا را به حیرت وا داشته و محققین و پژوهشگران در حال بررسی این معما هستند.

«حجت‌الاسلام کاظم صدیقی» عصر چهارشنبه درآیین بزرگداشت تعدادی از دانش آموختگان و دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر که در سفر اربعین و در مسیر زیارت ابا عبدالله به لقا الله پیوستند در دانشکده مکانیک این دانشگاه، اظهار کرد: جریان اربعین امروز یک معما است و از این معما دنیا به حیرت آمده و محققین و پژوهشگران بر روی این حادثه مطالعه و تحقیق می‌کنند.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه در جریان اربعین زیارت سیدالشهدا مسئله اصلی است و تا کسی در وجود خود به توحید نرسیده باشد و امام حسین(ع) را جلال خدا نبیند این معنی را درک نمی‌کند ادامه داد: از تمام قشرها و نژادها در این راهپیمایی عظیم شرکت می‌کنند.  دیگر در آنجا پست و مقام مطرح نیست و این رویکرد جدیدی است که دنیا در حال تجربه کردن آن است.

صدیقی با بیان اینکه تمام جنگ‌ها و سیاسی بازی‌ها بدلیل وابستگی است، گفت: امام حسین(ع) مغناطیسی است که دل‌ها را کنده و از وابستگی رها می‌سازد. حرکت اربعین در ابتدا حرکتی بر مبنای دوست داشتن، فطری و وجودی بوده و نیازمند تحلیل نیست بلکه بلوغی در وجود اشخاص است.

وی با بیان این موضوع که مسئله امام حسین (ع) یک بلوغ و احساس در وجود خود انسان است، ادامه داد: وقتی خدا کسی را دوست دارد و می‌خواهد به او خیر واقعی بدهد شعله عشق امام حسین(ع) را در دل او روشن کرده و محبت زیارت امام حسین را در وجود او قرار می‌دهد که این مسئله حقیقت وجودی است.

امام جمعه موقت تهران افزود: کسانی که فطرت حسینی و الهی دارند دارای سنخیت و هماهنگی در وجود خود هستند که این درگذشتگان با تربیتی که توسط خانواده‌های خود داشتند دارای این ویژگی بودند. این افراد در مقام امام حسین(ع) عند ربی پیدا می‌کنند که این خصوصیت با بهشت قابل مقایسه نبوده و بهشتیان به این مقام غبطه می‌خورند.

صدیقی گفت: در مسئله جهاد برای کمک به سیل‌ زدگان و زلزله‌زده‌ها همین دلدادگان حسینی هستند که از اسارت دنیا دل کنده و در روز سختی تکیه‌گاه ملت می‌شوند. بسیاری هستند که در سمت ریاست از چشم مردم می افتند اما کسانی که خدمت می‌کنند همان کسانی هستند که در کانون اربعین تربیت شده‌اند.

وی ادامه داد: کسانی که قصد زیارت امام حسین(ع) را می‌کنند از همان ابتدا که نیت می کنند تا زمان برگشت، این مقطع از عمر آنها در قیامت حساب نمی‌شود.  

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: مرگ زمانی الهی محسوب می‌شود که قصد ما در تمام مسائل (تحصیل، خدمت و اقتصاد و ...) خدایی باشد.

صدیقی خاطرنشان کرد: این افراد از زمانی که از منزل خارج می‌شوند عاشق و مهمان امام حسین(ع) بوده و انگیزه‌ای جز رهایی ندارند که امام حسین (ع) نیز آنها را رها می‌سازد. عمر این افراد به پایان رسیده است و چه مرگی بهتر آنکه در راه امام حسین(ع) باشد.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره دانشجویان جانباخته در مسیر راهپیمایی اربعین افزود: من خود را که سال‌ها در این دانشگاه بوده‌ام در کنار شما اساتید و دانشجویان این دانشگاه عزادار می‌بینم و به خانواده‌های داغدار تسلیت و تبریک عرض می‌کنم.

در ادامه مراسم «غلامرضا غفاری» معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، به نمایندگی از منصور غلامی، وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در سخنانی با عرض تسلیت خدمت خانواده‌های درگذشتگان و مسئولین دانشگاه، اظهار کرد: راهی که این عزیزان انتخاب کرده‌اند بنا به آموزه‌های دینی مسیری درست است. توجه به مرگ جایگاه ویژه ای دارد اما اینکه در چه مسیر و لحظه‌ای رخ دهد جایگاه ویژه تری پیدا می‌کند.

وی افزود: آنچه را که سالار شهیدان به ما آموخته‌اند این عزیزان طی کرده و در راه عزت‌مندی که همان حریت است قدم نهاده‌اند. راه آنها را گرامی داشته و به روان آنها سلام و درود می‌فرستیم.

مهرماه امسال اتوبوس حامل دانشجویان ۲۰ کیلومتر بعد از مرز مهران و در خاک عراق با اتوبوس دیگری برخورد کرد که در اثر این حادثه ۶ نفر کشته و دو نفر زخمی شدند. از بین کشته شدگان پنج نفر با اسامی احسان نوبخت - ورودی ۹۳ رشته مکانیک و نجمه هارونی ورودی ۹۳ صنایع که زن و شوهر بوده اند، مینا کرامتی ورودی ۹۱ مکانیک، حدیثه ملکی ورودی ۹۷ عمران و مطهره هاشمی ورودی ۹۶ دانشجوی هوا فضا بودند.

در این مراسم  حجت الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها،  خانواده‌های جانباختگان و جمعی از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی حضور داشتند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha