نبود مدیریت واحد شهری از موانع بزرگ اجرای طرح‌های بازآفرینی است

مشهد- ایرنا- رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورای اسلامی شهر مشهد گفت: نبود مدیریت واحد شهری به رغم وجود سازوکار و ساختار آن مانع بزرگی در مسیر اجرای طرح‌های بازآفرینی و اصلاح بافت های فرسوده در این شهر است.

رمضانعلی فیضی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حاشیه نشینی در مشهد پدیده ملی است و بیش از ۳۰ دستگاه عضو ستاد بازآفرینی پایدار ملی دارای اعتبارات مختلف هستند که همه آنها باید به شکل واحد در خدمت صیانت از بافت حاشیه و مناطق ناکارآمد شهری قرار گیرند.
وی اظهار داشت: طبق قانون و برنامه ملی بازآفرینی پایدار شهری، شهرداری مشهد موظف است ۳۰ درصد اعتبارات خود را در محلات هدف بازآفرینی هزینه کند و ۷۰ درصد باقیمانده بر عهده دولت گذاشته شده است،  شهرداری تمام تعهدات خود را در این خصوص هزینه کرده اما سهم دولت به صورت متمرکز پیش بینی نشده و قرار است از طریق اعتبارات بیش از ۳۰ سازمان و اداره مرتبط هزینه شود.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: مهم ترین وظیفه مدیریت شهری در موضوع حاشیه نشینی، پیشگیری از توسعه بافت حاشیه و الحاق مناطق بیشتر حاشیه ای به شهر است.
فیضی ادامه داد: ساماندهی و نظام مند سازی بافت های حاشیه ای از امور بسیار واجب شهر است و بیشترین پدیده حاشیه نشینی از حوزه شمال و شمال شرق شهر ایجاد شده و در این محدوده پدیده و مرز طبیعی کشف رود وجود دارد که می تواند یک مرز اکولوژیک قلمداد شود.
وی افزود: کمیسیون مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورای اسلامی شهر مشهد نظریه ایجاد گارد زیستی با عنوان کمربند سبز شمالی را منطبق بر این رودخانه مطرح کرده است که بر اساس آن خط حائل برای پیشگیری از توسعه حاشیه نشینی، تثبیت خاک و بستر مسیل کشف رود، افزایش شاخص های زیست محیطی منطقه، ایجاد اکوپارک و افزایش سرانه فضای سبز منطقه محقق می شود.
وی اظهار داشت: مدیریت شهری به سهم خود در این پروژه عمل کرده اما مشکلات و معارضاتی چون املاک شرکت آب منطقه ای و مقررات سازمان حفاظت محیط زیست سبب بروز مشکلاتی شده که باید در تعامل بین بخشی حل شود.

فیضی گفت: تشکیل کمیته صیانت از حریم و پیگیری ساماندهی اراضی بزرگ مقیاس از دیگر اقدامات این کمیسیون در راستای ساماندهی حاشیه شهر است.
وی با اشاره به تغییر نگرش و رویکرد در مناطق پیرامونی افزود: اگر هر دستگاه در محدوده خدمتی خود کارهای جزیره ای انجام دهد کار خاصی انجام نمی شود لذا ارائه خدمات در این مناطق باید از حالت عرضه محور به تقاضا محور تغییر کند.
وی اظهار داشت: برای تحقق این مهم دفاتر تسهیلگری در محلات با هدف بازآفرینی تشکیل شده تا در میان مردم برای مردم برنامه ریزی و سند توسعه محله طراحی شود، دفاتر بازآفرینی می تواند از ظرفیت های خود در تعامل با دستگاه ها استفاده کند و نقش متولی بافت ها و محلات و مناطق کم برخوردار را ایفا نماید.
فیضی ادامه داد: دفاتر تسهیلگری باید آرام آرام با مشارکت مردم نسبت به اصلاح محلات اقدام کنند و از مسیر موازی با اجرای پروژه های پیشران محرک توسعه به توانمندسازی مناطق و ساکنان بپردازند.

"بازآفرینی شهری" فرآیندی است که به خلق فضای شهری جدید با حفظ ویژگی‌های اصلی کالبدی و فعالیتی می انجامد. بر این اساس بازآفرینی شهری نگرش و اقداماتی جامع و یکپارچه برای حل مشکلات شهری است که در نهایت به یک پیشرفت پایداری اقتصادی، کالبدی، اجتماعی و محیطی خواهد انجامید.

هدف بازآفرینی شهری و برنامه های تجدید حیات شهر، ارتقای شرایط کیفی زندگی در سکونتگاه‌ها از طریق ایمن سازی و مقاوم سازی ساختمانها، توسعه و بهبود زیرساختهای شهری، تأمین خدمات شهری مورد نیاز، آموزش ساکنان، ایجاد فرصتهای شغلی، تقویت نهادهای مدیریت محلی و دفاتر خدمات محله ای مردم نهاد، الگوسازی و ترویج قواعد و دستورالعمل های کیفی ساخت و ساز است.  
بافت فرسوده که در مقیاس شهری ریزدانه و فقدان استحکام است ۳۰ درصد از کل مساحت مشهد را تشکیل می دهد به طوری که بناها و فضاهای دسترسی ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از مساحت این کلانشهر فرسوده تلقی می شود.

مساحت نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) ۳۶۶ هکتار است و مشهد پس از تهران و تبریز در جایگاه سوم شهرهای دارای بافت فرسوده کشور قرار دارد. هزار و ۸۰۰ هکتار از بافت فرسوده مشهد مربوط به حاشیه این شهر است.
۷۵۰۵/۶۰۵۳

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha