۱۰ مهر ۱۳۹۸، ۱۳:۱۰
کد خبر: 83500264
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ایران مقام دوم دنیا را از نظر منابع انسانی مهندسی دارد

کرج - ایرنا - معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ایران مقام دوم دنیا را از لحاظ منابع انسانی مهندسی و علوم پایه دارد و این در حالی است که از این ظرفیت به درستی استفاده نکرده‌ایم.

به گزارش ایرنا، برات قبادیان روز چهارشنبه درحاشیه آئین رونمایی از طرح تاپ( توانمند سازی تولید و توسعه اشتغال پایدار) در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه تاپ یک طرح تقاضا و عرضه محور است اظهار داشت: تقاضاهای فناورانه در کشور داریم که از سال های قبل این تقاضا، تجهیزات پیشرفته و برخی نیازهای بخش صنعت از خارج کشور وارد که سبب خروج ارز نیز می شد.

این در حالی است که کشور ما مقام دوم دنیا از از نظر منابع انسانی مهندس و علوم پایه را دارد که به درستی از این ظرفیت استفاده نکرده‌ایم، به همین منظور طرح تاپ راه اندازی که در این طرح بخش صنعت و دانشگاه در کنار یکدیگر قرار داده می شوند، اگر چه این ارتباط از قبل نیز مطرح بوده و اکنون برای مشارکت و رفع نیازهای کشور تاپ را تدوین کرده ایم.

قبادیان گفت: امروز یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو مقطع فوق لیسانس و دکتر در کشور داریم که اعتقاد ما بر این است که پایانه‌های این دانشجویان نباید بدون توجه به نیاز کشور نوشته شود.

به همین منظور سامانه تاپ  در کشور راه اندازی شده  که در این سامانه واحدهای صنعتی، معدنی و تجاری و بنگاه های اقتصادی خود را برای پژوهش اعلام می‌کنند. 

معاون وزیر صنعت  بیان داشت: دانشگاه ها، اساتید، دانشجویان و نخبگان باید این نیازها را به صورت تخصصی برآورده کنند چرا که معتقدیم که از این به بعد هیچ پایانه و رساله ای نباید بدون توجه به نیازهای کشور که در سامانه تاپ تدوین شده حتی عنوان آن انتخاب شود.

پس از بررسی نیاز و انتخاب از سوی دانشجو و راهنمایی از سوی استاد راهنما و مشاور و به کمک بنگاه یا واحد صنعتی که اعلام نیاز کرده، طرح نهایی تحقیق و حل مساله تدوین و دانشجو از همان ابتدا دانشجو در واحدهای تحقیق، توسعه و واحدهای طراحی بنگاه های اقتصادی مستقر و یک ارتباط هدفمند با حل مساله و دست یابی به فناوری داخلی اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه بیش از یک هزار و ۲۰۰ بنگاه اقتصادی در سامانه تاپ ثبت نام کرده اند خاطر نشان کرد: این واحدها بیش از ۸۵۰ پروژه پژوهشی  برای بررسی  مطرح کرده اند که تاکنون  ۲۷۰ مساله پژوهشی طرح شده است.

قبادیان در ادامه با اشاره اینکه از ابتدای مهرماه جاری سامانه برای اساتید و دانشجویان باز شده ،گفت: حداقل ۸۰ هزار بنگاه اقتصادی فعال در کشور داریم که این واحدها می توانند حجم زیادی مساله در طرح تاپ برای دانشگاهیان مطرح کنند.

وی ادامه داد: هدف نخست این طرح که پیرو تاکیدهای مقام معظم رهبری بوده توانمند سازی تولید و در کنار آن ورود دانشگاهیان و نخبگان به درون بخش صنعت و فراهم کردن اشتغال هرچه بیشتر برای آنها بوده چرا که زمانی که یک دانشجو موجب سودآوری واحد صنعتی شود توسط آن بنگاه جذب می شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه با اجرای این طرح شاهد اشتغال زایی در حوزه صنعت خواهیم بود، افزود:  طرح تاپ فرصت مناسبی است برای واحدهای صنعتی که از چرخه تولید خارج یا فعالیت آنها متوقف شده است.

وی عنوان کرد: البرز در شاخص های ثبت نامی طرح تاپ از جمله تعداد پروژه های ثبت نامی یا میزان مسائل مطرح شده در سامانه جایگاه نخست را دارا بوده و از سوی دیگر تا یک ماه قبل در بحث بنگاه های ثبت نامی نیز اول بوده است.

۷۴۱۴/ ۶۱۵۵

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha