۹ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۲۶
کد خبرنگار: 1159
کد خبر: 83499088
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

واکاوی فضای مجازی

راه پر پیچ و خم شفافیت آرا

۹ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۲۶
کد خبر: 83499088
راه پر پیچ و خم شفافیت آرا

تهران-ایرنا- طرح‌های پیشنهادی برای شفافیت در تصمیم‌گیرهای مجلس و سایر نهادهای قانون گذار، همچنان موضوع اختلاف کاربران اصلاح طلب و اصولگرا است و طرفداران این دو جناح در شبکه اجتماعی توئیتر، یکدیگر را متهم به کارشکنی در مسیر تحقق شفافیت می‌کنند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، با گذشت دو روز از تصویب یک فوریت طرح «شفافیت آرای نظام تقنینی»، هواداران دو جناح سیاسی به بحث درباره این طرح مشغولند و هر طرف، جناح مقابل را متهم می‌کند که حاضر به قبول شفافیت نیست. در عین حال کاربران شبکه اجتماعی توئیتر، در ۲۴ ساعت گذشته، علاوه بر موضوع شفافیت و با فرا رسیدن روز جهانی سالمندان، در مورد مشکلات سالمندان نیز به گفت وگو پرداختند.

کدام طرح؟ کدام شفافیت؟

در حالی که برخی فعالان سیاسی اصولگرا پیش بینی می‌کنند طرح «شفافیت آرای نظام تقنینی» در صورت تصویب و با شرایط فعلی، توسط شورای نگهبان رد خواهد شد، برخی دیگر از اصولگرایان نیز معتقدند که و این طرح تنها برای از دور خارج کردن طرح «شفافیت آرای نمایندگان »بوده و باعث می‌شود که توپ شفافیت به زمین دیگر نهادها انداخته شود.

در مقابل کاربران اصلاح طلب معتقدند که اگر قرار است شفافیت ایجاد شود، باید برای سایر نهادهای تقنینی نیز قوانین شفافیت به تصویب برسد. اصلاح طلبان همچنین از برخی بدزبانی‌ها و حملات لفظی در شبکه‌های اجتماعی از سوی هواداران جناح مقابل گلایه دارند. بطور مثال «جلیل رحیمی جهان آبادی» نماینده مجلس شورای اسلامی، با اشاره به همین طرح نوشت که یک عده که نمی‌دانند و برایشان مهم هم نیست چه کسانی به شفافیت آرا رای داده و چه کسانی رای نداده‌اند، فقط توهین کرده، می‌نویسند و می‌روند، مصیبت بالاتر آنکه همین افراد هم ادعای اسلامیت، روشنفکری، بصیرت، عدالت خواهی و تربیت دارند. حداقل بپرسید، بفهمید، بعد توهین کنید.

اما برخی کاربران معتقدند که چنین طرحی نمی‌تواند اثر خاصی بر تصمیم‌گیری‌ها داشته باشد و در نتیجه به رفع مشکلات مردم کمک نخواهد کرد. کاربری به این موضوع اشاره کرد که نمایندگان به جای بحث بر سر شفافیت، بهتر است به سراغ اصلاحاتی اساسی‌تر در سازوکارهای موجود بروند. کاربر دیگری هم پیشنهاد که بهتر است نمایندگان به جای اصرار بر شفافیت آرا، قوانینی را برای شفافیت در نحوه تامین مالی ستادهای انتخاباتی نامزدهای مجلس شورای اسلامی مصوب نمایند. 

روز جهانی سالمندان

فرا رسیدن اول اکتبر مصادف با ۹ مهرماه و روز جهانی سالمندان، بهانه‌ای بود تا کاربران ضمن تبریک به سالمندان، از تلاش‌ها و فداکاری آنان تقدیر کنند. کاربری ضمن تبریک این روز به همه سالمندان، نوشت: «از تجربه آن‌ها استفاده کنیم و از هیچ محبتی دریغ نکنیم». کاربر دیگری نیز به دیگران توصیه کرد: «مراقب سالمندان اطرافمان باشیم. در خانه، در خیابان، در تاکسی و اتوبوس، در فروشگاه، در محل کار و هرجای دیگر. نوبت سالمندی خودمان هم می‌شود.»

کاربر دیگری هم توئیت کرد: «مادربزرگ و پدربزرگ ها نعمتند. تا هستند قدرشان را بدانید». در توئیتی هم می‌خوانیم: « امروز اگر بزرگ شدیم به برکت کسانی است که در این آشوب روزگار سپر جوانیمان شدند و رنجهایمان را به دوش کشیدند کسانیکه امروز صورتشان پر از چین و چروک شده. قدر گنج‌های زندگیمان را بیشتر بدانیم»

مشکلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی پیش روی سالمندان نیز از دیگر موضوعات مورد توجه کاربران بود. کاربری به همین مشکلات اشاره و از اینکه افراد به برخی افراد به رغم ورود به سال‌های سالمندی، ناچارند که به کارهای سخت بدنی مشغول باشند تا بتوانند معاش خود را تامین نمایند، انتقاد کرد.

کاربر دیگری نیز یادآور شد که به توصیه سازمان ملل متحد، «امسال این روز بر کاهش نابرابری نسبت به سالمندان، همراه با افزایش توانمندسازی، مشارکت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن‌ها تاکید دارد».

کاربری هم به نبود برنامه‌های مشخص برای پر کردن اوقات فراغت سالمندان اشاره و توئیت کرد: «زندگی سالمندی در ایران به گذراندن وقت کنار خیابان، در پارک و خانه سالمندان خلاصه می‌شود و اغلب سالمندان هیچ برنامه خاصی ندارند و فقط وقت تلف میکنند.»

نبود امکانات شهری مناسب برای استفاده سالمندان نیز از دیگر موضوعات مورد توجه کاربران بود. مشکلاتی همچون کمبود مبلمان شهری مناسب برای استراحت سالمندان و عدم تناسب زمان‌بندی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی با شرایط جسمانی سالمندان، از دیگر نکات مورد اشاره کاربران بود.

اظهارات شهردار تهران در همین زمینه نیز مورد توجه کاربران قرار گرفت. کاربری به این اظهارات اشاره کرد و نوشت: « شهردار تهران امروز در مراسم روز جهان سالمند گفت پس از این هیچ پروژه‌ای بدون اینکه برای همه اقشار مناسب سازی شده باشد، افتتاح نمی شود. اگر به این وعده عمل شود بخش مهمی از مشکلات سالمندان و توان‌یابان حل می‌شود»

کاربری نیز به مسئله سالمندآزاری اشاره و در توئیتی تاکید کرد: «تنها گذاشتن عمدی سالمندان و تهدید به عدم امنیت مالی از مصادیق بارز سالمند آزاری است»

اخبار مرتبط

سرخط اخبار پژوهش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha