۳۱ شهریور ۱۳۹۸، ۱۶:۰۶
کد خبرنگار: 1295
کد خبر: 83485217
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دنباله روی ریاض از واشنگتن؛ وقتی زبان الجبیر باز می‌شود

تهران- ایرنا- مقامات عربستان در روزهای اولیه بعد از حمله پهپادی انصارالله به تاسیسات نفتی این کشور در بهت و حیرت بودند. اما به نظر می ‌رسد بعد از اتهام زنی چند تن از مقامات آمریکایی، عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجی عربستان هم شروع به اتهام زنی علیه تهران کرده است.

در شرایطی که در هفته های اخیر خلیج فارس نسبتا آرام به نظر می‌رسید، حمله پهپادی به تاسیسات نفتی سعودی که به قطع موقت تولیدات در این تاسیسات که ۵ درصد از عرضه جهانی را تشکیل می‌دهد منجر شد و دور جدیدی از  تنش آفرینی و اتهام زنی در منطقه آغاز شد.

«مایک پومپئو»  وزیر خارجه آمریکا تقریبا نخستین فردی بود که ادعا کرد که ایران مسئول این حمله است و ریک پری، وزیر انرژی ایالات متحده، آن را حمله ای به اقتصاد جهانی خواند.

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا درخصوص حملات پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان توسط یمنی ها اظهار داشته بود: «آمریکایی‌ها سیاستی به نام فشار حداکثری را علیه ایران در پیش گرفتند که به دلیل ناکامی ها به سمت دروغ حداکثری گرایش پیدا کرده است.»

او با اشاره سخنان وزیر امور خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: «چنین اتهام‌زنی‌ها و اظهارنظرهای کور و بی‌حاصل در چارچوب دیپلماتیک غیر قابل درک و بی معنی است. در روابط بین المللی حتی خصومت ورزی هم دارای حداقلی از باورپذیری و چارچوب‌های منطقی است که مقامات آمریکا این اصول حداقلی را نیز درنوردیده‌اند.»
با وجود تکذیب ادعاهای بی اساس آمریکا توسط مقامات ایرانی، ترامپ طبق عادت مالوف به توئیت های تهدیدآمیز روی آورد و اعلام کرد نیروهای آمریکایی در منطقه مستقر و آماده انجام عملیات هستند.

بعد از چند روز سکوت و با مشاهده اتهام‌زنی‌های از سوی مقامات‌آمریکایی بالاخره زبان مقامات سعودی هم به اتهام زنی علیه ایران باز شد. روز گذشته عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجی عربستان ادعای آمریکا مبنی بر نقش داشتن ایران در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو را تکرار کرد و در عین حال گفت اگر نقش ایران در حمله به تاسیسات نفتی این کشور در جریان تحقیقات ثابت شود، ریاض اقدامات مناسبی در پاسخ به آن اتخاذ خواهد کرد.

این مقام سعودی در یک کنفرانس خبری مدعی شد: «تحقیقات ثابت خواهد کرد که حمله ۲۳ شهریور به عربستان از طرف شمال صورت گرفته و ایران مسئول آن بوده است. ما اطمینان داریم که این حمله از جانب یمن نبوده است. از طرف شمال بوده است. تحقیقات این را ثابت خواهد کرد. پادشاهی عربستان اقدامات مناسب را بر اساس نتایج این تحقیقات اتخاذ خواهد کرد تا امنیت و ثباتش را تامین کند.»

الجبیر اضافه کرد: «پس از حمله آرامکو در بالاترین سطح با واشنگتن هماهنگی می‌کنیم. حمله به آرامکو بی‌سابقه است و در حال بررسی تدابیری که پس از پایان تحقیقات این حمله اتخاذ خواهیم کرد، هستیم.»

او در ادامه ادعاهای ضد ایرانی خود مدعی شد: «ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی علیه عربستان جنگ به راه انداخته است.»

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به ادعاهای الجبیر گفت: «تاسف‌آور است که دولت عربستان با توهم دشمنی ایران با خود و گریز از واقعیت‌ها و حقایق موجود، همواره با طرح نام ایران به دنبال فرافکنی شکست‌های خود است. عربستان بهتر است به جای ایراد اتهامات بی‌پایه و اساس به دیگران هرچه سریع‌تر به جنگ خانمانسوز در یمن پایان دهد که دستاوردی جز کشتار بی‌گناهان و ویرانی این کشور در بر نداشته است.»

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه  نیز در حساب کاربری‌ خود در توئیتر خود نوشت: «با توجه به اینکه رژیم سعودی در یک اتهام بی‌اساس ایران را بابت حمله به تأسیسات نفتی خودش مقصر دانسته جالب است که آنها امروز برای تلافی آتش‌بس مورد حمایت سازمان ملل را نقض کرده و به حدیده یمن حمله کردند. واضح است حتی خود سعودی‌ها هم داستان دخالت ایران را باور ندارند.» 
 این در حالی است که روز یکشنبه هم سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در مراسم افتتاح نمایشگاه شکار کرکس‌ها تصریح کرد که «ما هر کسی را که به حریم مرزهایمان تجاوز کند مورد حمله قرار می‌دهیم. این مسئله واضح است و آشکار هم اعلام می‌کنیم. بدانید هر کاری هم بکنیم، آن را اعلام خواهیم کرد. ما هم اراده عمل داریم و هم زبان گفتن و به مسئولیت گرفتن اقداماتی که انجام می‌دهیم.»

واقعیت این است که سخنان ترامپ به طور کلی از عدم تمایل او به جنگ و درگیری در منطقه حکایت دارد. با وجود استقرار نیروهای نظامی آمریکا در خلیج فارس، مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، گفته که هدف از همه این اقدامات این است که از درگیری جلوگیری شود. اما آمریکا سعی دارد تنش بین همسایگان در خلیج فارس را به حداکثر برساند.

واشنگتن و ریاض در حالی انگشت اتهام به سمت تهران نشانه رفتند که جنبش انصار الله یمن، با پذیرش مسئولیت حملات یاد شده، اعلام کرده در واکنش به تداوم حملات جنگنده های سعودی به یمن و محاصره چندین ساله این کشور، در عملیاتی تحت عنوان توان بازدارندگی دوم تاسیسات نفتی و پالایشگاه های بقیق و خریص متعلق به شرکت آرامکو واقع در شرق عربستان را هدف حملات پهپادی خود قرار داده است.

 به نظر می‌رسد عربستان به جای آنکه به دنبال خروج از بن بست و کاهش تنش در منطقه باشد همچنان به مقامات آمریکایی تکیه کرده است. این در حالی است که مقامات‌آمریکا و حتی شخص رئیس جمهوری مدام اظهارات ضد و نقیضی بیان می‌کنند.

ترامپ که چندین مرتبه گفته بود آماده است بدون هیچ پیش شرطی با مقامات ایران دیدن کند، در یکی از جدیدترین توئیت‌ها نوشته که دیدار بی قید و شرط با ایران یک خبر جعلی است. او یکشنبه در واکنش به حمله به تاسیسات سعودی نوشت که نیروهای آمریکایی برای مواجه شدن با عامل حملات در منطقه مستقر و آماده هستند، اما اندکی بعد خبر داد که تلاش ایالات متحده این است که از درگیری در منطقه جلوگیری کند و هنوز هم می‌توان به دیپلماسی رجوع کرد.

مقامات عربستان سعودی اگر اندکی تامل کنند، درمی یابند که اتحاد با آمریکایی که دونالد ترامپ آن را رهبری می کند نه تنها به منافع عربستان کمکی نمی‌کند بلکه عامل افزایش تنش در منطقه خلیج فارس است و در شرایط کنونی به نفع عربستان است که به جای تکیه به بیگانگان و دادن هزینه های کلان مالی و حیثیتی، روابط خود را با همسایگانش بهبود بخشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست خارجی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha