۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۳۴
کد خبر: 83456702
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح‌های آبیاری تحت‌فشار استان اردبیل کمک مالی بلاعوض می‌گیرند

اردبیل _ ایرنا _ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از پرداخت کمک‌های مالی بلاعوض دولت به کشاورزان و مجریان سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار در این استان خبر داد.

به گزارش ایرنا ، خلیل نیکشاد روز پنجشنبه در آیین افتتاح طرح آبیاری تحت‌فشار روستای برندق از توابع بخش خورش رستم خلخال افزود: با توجه به خشکسالی‌های متعدد و کاهش چشمگیر آب در پشت سد و سفره‌های زیرزمینی استفاده بهینه از آب منابع موجود منطقه تنها راه حل برای رفع این مشکل کم‌آبی است.

او اظهار داشت: در شرایط فعلی که همه روزه شاهد تغییر اقلیم و شرایط آب و هوایی استان تحت‌تاثیر تغییر آب و هوا در سطح جهانی هستیم، بهترین راهکار ممکن برای ادامه روند کشاورزی استفاده از سیستم آبیاری کم‌فشار و تحت‌فشار و همچنین اصلاح الگوی کشت و طرح کشت جایگزین با استفاده ارقام کم‌آب‌بر و مقاوم در مقابل گرما و خشکسالی می‌باشد.

وی افزود: برداشت‌های بی رویه از منابع آب زیرزمینی در سال‌های گذشته بویژه در بخش کشاورزی موجب شده تا سطح آب زیرزمینی به طور مستمر کاهش یابد و همین این امر موجب کاهش ذخایر آبی و ایجاد مشکلات جدی از جمله کاهش آبدهی چاه‌ها، خشک شدن قنوات و چشمه‌ها و شور شدن آب‌های زیرزمینی در بخش‌های زیادی از مناطق مختلف استان شده است.

او گفت: با امکاناتی که دولت برای حمایت از کشاورزان و باغداران مجری طرح‌های آبیاری نوین تحت‌فشار  و در راستای صرفه‌جویی آب در بخش کشاورزی در نظر گرفته کشاورزان استان می‌توانند با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی و مراکز و دفاتر استان سیستم‌های آبیاری سنتی خود را به سیستم آبیاری‌های تحت‌فشار برای توسعه آبیاری نوین کشاورزی تبدیل کنند.

نیکشاد اظهار داشت: دولت به کشاورزانی که بخواهند طرح‌های آبیاری تحت‌فشار را اجرا کنند ۱۳۰ میلیون ریال برای طرح‌های آبیاری قطره‌ای در هر هکتار ، ۸۵ میلیون ریال جهت اجرای طرح‌های بارانی و ۵۸ میلیون ریال برای طرح‌های آبیاری کم‌فشار کمک بلاعوض به مجریان پرداخت می‌کند.

بهبود علیزاده ، مدیر جهاد کشاورزی خلخال نیز در این آیین گفت: برای اجرای پروژه آبیاری تحت‌فشار در روستای برندق بخش خورش رستم خلخال در سطح ۱۴/۷۹ هکتار هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال

سرمایه‌گذاری شده که سهم بلاعوض دولت ۲ میلیارد ریال وتسهیلات بانکی چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال است که با الگوی کشت لوبیا ، کاهو ، خیار ، .گوجه‌فرنگی ، انگور ، گردو و درختان هسته‌دار این طرح مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی گفت: هم‌اکنون پنج طرح آبیاری کم‌فشار و تحت‌فشار برای پوشش آبی ۳۰ هکتار از اراضی کشاورزی خلخال در حال اجراست که برای تکمیل و بهره‌برداری از این طرح‌ها ۱۵ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت

می‌گیرد که بخشی از این هزینه از محل کمک‌های اعتباری بلاعوض دولت و بخشی نیز با تسهیلات بانکی و آورده کشاورزان تامین خواهد شد.

۷۱۱۹/۶۰۱۸

برچسب‌ها

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha