۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۵۸
کد خبر: 83456494
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

صنعت هرمزگان روی ریل تدبیر

۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۵۸
کد خبر: 83456494
 صنعت هرمزگان روی ریل تدبیر

بندرعباس- ایرنا- استان هرمزگان در جنوب ایران از جمله مناطق مهم و راهبردی کشورمان است که فعالیت ها در آن در حوزه های مختلف به ویژه صنعت با شتاب هر چه تمام تر در حال انجام است و همگان شاهد شکوفایی صنعت این استان روی ریل تدبیر هستند.

پس از جنگ تحمیلی عزمی ملی جهت توسعه و آبادانی کشور ایجاد شد و در سایه این عزم و تلاش ، توسعه بخش صنعت در استان هرمزگان روند پرشتابی به خود گرفت و امروز شاهد خودکفایی بخش هایی از صنعت کشور از جمله صنعت کشتی سازی  و بنزین در این استان هستیم.

علاوه بر این در سایه تلاش ها و اقدامات صورت گرفته و با تکیه بر دانش و تخصص مهندسان ایرانی ، هم اکنون شاهد فعالیت بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی خاورمیانه در استان هرمزگان هستیم.

 در حال حاضر هرمزگان به قطب صنایع فلزی فولاد و آلومینیوم در کشور تبدیل شده و ۹۰۹ واحد صنعتی و بیش از۲۷ هزار نفر در حوزه صنعت این استان مشغول به فعالیت هستند.

افزون بر کارخانه آلومینیوم و فولاد ،کارخانه سیمان با دو خط تولید و ظرفیت اسمی سالانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن نیز در هرمزگان فعال است.

همچنین دو کارخانه تولید روی در بندرعباس با ظرفیت تولید ۱۸ هزار تن شمش روی و در قشم با ظرفیت تولید سالانه ۲۲هزار تن روی فعال است که بعد از استان زنجان رتبه دوم تولید روی را در کشور دارد.

براساس آمارهای اعلام شده ۶۰ درصد از آلومینیوم تولیدی کشور در استان هرمزگان تولید می شود که نیمی از آن به خارج از کشور صادر می گردد.

کارخانه آلومینیوم المهدی هرمزگان در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی وفلزی خلیج فارس در ۱۳ کیلومتری غرب شهر بندرعباس واقع است .

هم اکنون ۲ هزار و۵۰۰ نیرو در این کارخانه شاغل هستند که دستیابی به تولید اسمی ۲۵۰ هزار تن درسال از برنامه های الومینیوم المهدی است .

از سوی دیگر استان هرمزگان با تولید ۱۰ درصد فولاد کشور قطب سوم فولاد کشور است.

برای نخستین بار در هرمزگان با طرح احداث ۲ شهرک خصوصی موافقت شده که یکی از آن‌ها شهرک تخصصی صنایع معدنی با ۱۶۵ هکتار و صنایع پتروشیمی با ۶۵۵ هکتار است که نشان از توجه ویژه دولت دکتر روحانی به حوزه صنعت و همکاری با خصوصی دارد.

جمع کل زمین‌های در اختیار شهرک‌های صنعتی استان هرمزگان به همراه شهرک‌های بخش خصوصی حدود ۴ هزار و ۷۰۰ هکتار است که در سال جاری ۲۰۲ هکتار به این مجموعه اضافه می‌شود.

طرح های صنعتی گندله سازی مادکوش و توسعه فولاد جنوب نیز از طرح های بزرگ و محوری استان هرمزگان هستند.

رتبه سوم هرمزگان در حوزه سرمایه گذاری صنعت و معدن

هرمزگان به لحاظ زیرساختی شرایط را برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم کرده و این استان سال گذشته در حوزه سرمایه گذاری در بخش صنعت و معدن در کشور رتبه سوم را کسب کرده است.

استان هرمزگان در بخش صدور پروانه بهره برداری نیز یکهزار و ۱۱۴ درصد و در صدور جواز نیز ۵۱ درصد رشد داشته است.

همچنین سال گذشته با تلاش ها و حمایت های دولت در سطح استان ۱۷۳ واحد تولیدی راکد احیا شدند و برای ۴ هزار و ۴۲۵ نفر شغل ایجاد شد و با احیای این واحدها در حوزه صنعت و معدن ۷۶ درصد صادرات صورت گرفت.

تولید فولاد در هرمزگان به ۱۰ میلیون تن می رسد

استان هرمزگان در جنوب ایران قطب اقتصادی ایران اسلامی است که نزدیکی به دریا از مزیت های استراتژیک این منطقه برای اجرای طرح های توسعه تولید فولاد است.

هم اکنون طرح های توسعه تولید فولاد در استان هرمزگان برای رسیدن به چشم انداز ۱۰ میلیون تن تولید در این حوزه در دست انجام است.

تفاهم نامه توسعه و افزایش ظرفیت تولید فولاد تا سقف ۱۰ میلیون تن در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس با مشارکت بخش خصوصی چهار تیرماه امسال با حضور استاندار هرمزگان و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس ایمیدرو امضا شد.

براساس این تفاهم نامه از این پس مجوز طرح‌های توسعه‌ای فولاد در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در بندرعباس، در قالب کنسرسیوم تولید ۱۰ میلیون تن فولاد صادر می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: در قالب طرح جامع فولاد، ظرفیت سازی تولید فولاد در استان هرمزگان از چهار میلیون تن که در دست اجراست، به ۱۰ میلیون تن خواهد رسید.

خداداد غریب پور در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری خانه معدن ایران با مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران افزود: تحقق ۶ میلیون تن فولاد جدید با مجری گری منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس صورت می‌گیرد.

مجتمع فولاد هرمزگان

مجتمع فولاد هرمزگان دومین طرح بزرگ فولادی کشور در نظام شکوهمند انقلاب اسلامی است که به عنوان پیشرفته ترین کارخانه فولادی کشور ظرفیت تولید سالیانه یک و نیم میلیون تن تختال و یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن آهن اسفنجی را دارد.

از شمش های فولادی تولید شده در این استان در صنایع کشتی سازی و ساخت مخازن و خطوط نفت و گاز استفاده می شود.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان دراین باره گفت: افزایش تولید ۳۲ هزار و ۳۴ تن تختاال نسبت به سال ۹۶ ، از تولید ۱،۴۰۸،۲۴۴ تن در سال ۹۶ به تولید ۱،۴۴۰،۲۷۶ تن تختال در سال ۹۷؛ افزایش ۲،۲۷ درصدی در تولید محصول نهایی در سال جاری(۹۸)از مهمترین دستاوردهای این صنعت در استان است.

فرزاد ارزانی افزود: تولید گریدهای آلیاژی ویژه مربوط به صنعت لجستیک میعانات نفتی، لوله و صنایع دریایی، عبور ۲.۵ درصدی از ظرفیت اسمی تولید سالیانه آهن اسفتنجی با تولیدی به میزان ۱.۶۹۱.۱۳۴ تن در واحد احیا مستقیم ، کاهش مصرف الکترود در کوره‌های قوس الکتریکی از ۱.۹۸ کیلوگرم بر تن مذاب در سال ۹۶ به ۱.۸۸ کیلوگرم بر تن مذاب در سال ۹۷ بخشی از افتخارات فولاد هرمزگان جنوب در سال ۱۳۹۷ است.

فعالیت ۹۰۹ واحد صنعتی در هرمزگان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: این استان به عنوان قطب صنعت کشور افزون بر۹۰۹ واحد صنعتی دارد که ۲۷ هزار نفر به طور مستقیم در این استان مشغول فعالیت هستند و این استان از لحاظ سرمایه گذاری رتبه نخست کشوری را دارد.

خلیل قاسمی افزود: جوازهای تاسیس صنعتی هرمزگان در چهارماهه نخست امسال به لحاظ تعداد ۴درصد، سرمایه‌گذاری ۷درصد و اشتغال ۴۱درصد نسبت به سال ۹۷افزایش نشان می دهد.

 وی ادامه داد: در حال حاضر ۹۱ طرح صنعتی، معدنی و تولیدی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در استان وجود دارد که شامل ۳۴ طرح در حوزه صنایع معدنی، ۱۸ طرح در حوزه صنایع فلزی و دریایی و ۳۹ طرح در حوزه صنایع غیر فلزی است.

وی سرمایه گذاری انجام شده بر روی این طرح ها را ۱۶ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: با بهره برداری از این طرح ها برای حدود ۲۴۰۰ نفر اشتغالزایی می شود.

وی با تاکید بر حمایت از طرح های بزرگ و واحدهای تولیدی که اشتغال پایدار ایجاد می کنند، اظهار داشت: باید تلاش شود تا با تزریق اعتبار طرح هایی با پیشرفت فیزیکی بالا تکمیل تا اشتغالزایی را ایجاد کنند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: دولت تمام توان خود را برای به حرکت درآمدن چرخه صنعت و تولید به کار گرفته و همه ما نیز باید با تلاش شبانه روزی در جهت رفع مشکلات واحدهای نیمه تمام گام برداریم. 

قاسمی با بیان اینکه ظرفیت‌های بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری در هرمزگان وجود دارد، گفت: انواع مواد معدنی در استان وجود دارد که نیازمند فراوری بوده و در این زمینه احتیاج به حضور سرمایه‌گذاران داریم.

وی سرمایه‌گذاری در حوزه فولاد و آلومینیوم را یکی دیگر از حوزه‌های مهم برای سرمایه‌گذاری ذکر کرد و افزود: شرایط تولید در سال ۹۷ با وجود سایه سنگین مسائل سیاسی و تحریم‌ها در هرمزگان شرایط بسیار خوبی بود.

منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس

منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس از شرکت‌های تابع ایمیدرو به شمار می‌رود که ماموریت اصلی آن ایجاد زمینه‌های لازم برای تولید و صادرات مواد معدنی و صنایع معدنی ازجمله فولاد و آلومینیوم به بازارهای هدف است.

میزان سرمایه گذاری جذب شده در این منطقه در یک دهه اخیر نزدیک به ۹ میلیارد دلاراعلام شده که درنتیجه آن ۲۳ شرکت با بیش از ۱۱ هزار نفر پرسنل در زمینه‌های مختلف از جمله تولید فولاد، آلومینیوم، آبشیرین کن، حلالهای پایه نفتی، آند، روی و احداث نیروگاه برق ایجاد و هم اکنون درحال فعالیت هستند.

این منطقه توانسته در زمینه جذب سرمایه گذار و ایجاد زیرساختهای کلان اقتصادی موفق عمل کند و در خصوص ماموریت‌های اصلی خود شامل فراهم آوردن شرایط جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی و هدایت آنها در جهت احداث واحدهای صنعتی، تامین مواد معدنی، نفتی و ایجاد صنایع انرژی بر، پتروشیمی، فولاد، آلومینیوم، روی و ذوب آهن دستاوردهای خوبی داشته باشد.

منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس به وسعت پنج هزار هکتار با دارا بودن مزیت‌هایی مانند دسترسی به راههای بین المللی آبی، هوایی، ریلی و جاده‌ای، اسکله‌های اختصاصی تخلیه و بارگیری مواد معدنی فله (با ظرفیت ۱۲ میلیون تن) مجهز به نوارنقاله ۳۲ کیلومتری، واگن برگردان، واحدهای بزرگ آبشیرین کن، نیروگاههای برق (درحال احداث و بهره برداری) و همچنین نزدیکی به معادن سنگ آهک و آهن که مجموع آنها ازعوامل مهم در تولید فولاد هستند از موقعیت و ظرفیت‌های لازم برای عملی کردن شعار رییس دولت تدبیر و امید مبنی بر تبدیل هرمزگان به قطب صنعت فولاد (با تولید سالانه ۱۰ میلیون تن فولاد) برخوردار است.

هرمزگان قطب صنعت کشتی سازی کشور

استان هرمزگان به عنوان قطب صنعت کشتی سازی کشور دارای شرکت‌های بزرگ کشتی سازی بوده که سالانه علاوه بر ساخت انواع شناور کوچک و بزرگ، تعمیرات و ساخت انواع دکل، بارج و سکوی نفتی و گازی در آن انجام می‌شود.

درسال های گذشته پویش خودکفایی در این صنعت با ساخت و به آب اندازی چندین فروند کشتی بنام استان‌های مختلف در کشتی سازی هرمزگان شکل گرفت اما به تدریج و در میانه راه به دلیل حمایت نشدن، از رونق افتاد و حتی برخی برای تعمیرات نیز به کشورهای همسایه دور و نزدیک چشم دوختند اما با تحریم‌های اقتصادی، زمینه یک بازگشت به خویشتن در این صنعت فراهم شد.

هم اکنون ۹۰ درصد لوازم و تجهیزات مورد نیاز شرکت ملی نفتکش از داخل کشور تأمین می‌شود.

استاندار هرمزگان تیرماه امسال اعلام کرد: تاکنون پنج فروند کشتی متعلق به شرکت ملی نفتکش در مجتمع ایزوایکو تعمیر شده است، در حال حاضر نیز تعمیر ششمین کشتی این شرکت که یکی از نفتکش‌های بزرگ است، در مجموعه ایزوایکو آغاز شده و این نشان از توانمندی بسیار خوب این مجتمع است.

به گفته همتی، طبق توافق صورت گرفته با شرکت ملی نفتکش قرار است تا پایان امسال ۱۲ فروند کشتی دیگر از این شرکت در مجتمع کشتی سازی بندرعباس تعمیرات خود را انجام دهند.

توان بالای ایزوایکو در رقابت با همتایان خارجی

مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) گفت: مجمتع ایزوایکو اکنون توانایی و آمادگی ساخت کشتی‌هایی در هر نوع کشتی با هر سایز و اندازه را برای کشتیرانی جمهوری اسلامی دارد.

حمید رضائیان اصل افزود: ایزوایکو تلاش می‌کند در افق ۱۴۰۴، مجتمعی سرآمد و الگو در صنایع کشتی سازی، سکوسازی و ترمینال‌های نفتی و معدنی در منطقه خلیج فارس باشد.

وی افزود: اکنون می‌توانیم ادعا کنیم توان رقابت با کشتی سازان خارجی را داریم و هیچ مشکلی در مدیریت زمان، قیمت و دانش نداریم اما گلایه مندیم که چرا و به چه دلیل کشتیرانان داخلی به ما سفارش نمی‌دهد.

رضائیان اظهارکرد: در اوج تحریم و کمبود منابع مالی، کشتی سازی را به نقطه قابل قبولی رساندیم که نشان می‌دهد هدفی پشت این موضوع بوده است.

وی بیان داشت: به عنوان نمونه پیش از این تعمیرات شناورهای ۸۰ هزار تنی در ۳۵ روز انجام می‌شد که امروز به ۱۲ روز کاهش یافته است.

رضائیان اذعان داشت: کشتی سازی امروز کشتی سازی دیروز نیست و اکنون با خودباوری و توانمندی در حوزه ساخت کشتی به خوداتکایی رسیده‌ایم.

توسعه صادرات صنعتی شاه کلید تحقق اقتصاد مقاومتی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان گفت: صنایع کوچک و متوسط با تکیه بر صادرات شاه کلید تحقق اقتصاد مقاومتی است، چرا که به درون زایی و برون گرایی اقتصاد می‌انجامد.

سید امیر امیرزاد بیان داشت: پیش از انقلاب هیچ شهرک صنعتی در هرمزگان وجود نداشت اما امروز به برکت انقلاب اسلامی در این استان ٢٨ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب و ٢٢ شهرک و ناحیه صنعتی درحال بهره برداری برخوردار است.

رییس هیات مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان اظهارداشت: هم اکنون بیش از ٤١٠ واحد صنعتی در این استان به بهره برداری رسیده و ٦٠٠ طرح صنعتی نیز درحال ساخت است که  درمجموع برای حدود ۵ هزار و۴۰۰ نفر شغل ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: همچنین هم اکنون ٥٠٠ فرصت سرمایه گذاری صنعتی نیز در استان هرمزگان شناسایی شده است.

بزرگ‌ترین معدن سنگ آهن هرمزگان به بهره‌ برداری رسید

بزرگ‌ترین معدن سنگ آهن هرمزگان اواخر مردادماه امسال با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار هرمزگان در شمال بندرعباس به بهره برداری رسید.

میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در معدن سنگ آهن رضوان افزون بر ۸۱۰ میلیارد ریال است که برای ۳۹ نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

با عملیات پی جویی میزان ذخیره معدن سنگ آهن رضوان از ۲.۵میلیون تن به ۲۰ میلیون تن افزایش پیدا کرده و موجب شده تا به‌عنوان بزرگترین معدن سنگ آهن در استان هرمزگان شناخته شود.

با وجود تحریم‌های بین‌المللی و شرایط اقتصادی کشور، معدن سنگ آهن رضوان بندرعباس یکی از مهم‌ترین معادن تامین کننده‌ی سنگ آهن هرمزگان به شمار می‌رود.

شرکت پدیده کاوش ایرانیان در راستای تکمیل زنجیره فولادهرمزگان و رسیدن به ۱۰ میلیون تن اقدام به احداث کنسانتره آهن در جوار معدن سنگ آهن رضوان کرده است.

معدن سنگ آهن رضوان در فاصله ۷۰ کیلومتری شمال بندرعباس واقع شده است.

بهره برداری از ۳۲ طرح صنعتی هرمزگان

طبق اعلام مسوولان سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان، همزمان با هفته دولت امسال ، ۳۲ طرح صنعتی، معدنی و تجاری در این استان به بهره برداری و عملیات اجرایی برخی طرح ها آغاز شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در این باره گفت: برای طرح‌های یاد شده افزون بر پنج هزار و ۳۳۸ میلیارد ریال هزینه شده و برای هزار و ۶۴۷ نفر شغل ایجاد می کند.

خلیل قاسمی افزود:هم‌چنین ۲۶ طرح با سرمایه‌گذاری بیش از ۳ هزار و ۱۶۷ میلیارد به بهره برداری می‌رسد و هزار و ۴۸۱ نفر شغل ایجاد می‌شود.

وی آغاز عملیات اجرایی ۶ طرح با سرمایه‌گذاری بیش از یک هزار و ۹۹۴ میلیارد ریال و پیش بینی اشتغال ۱۵۹ نفر در هفته دولت را بخش دیگری از طرح‌های حوزه صنعت معدن و تجارت هرمزگان نام برد.

به گفته قاسمی، با پیگیری کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید هرمزگان یک واحد صنعتی با سرمایه بیش از ۶ میلیارد ریال احیا شد و زمینه اشتغال ۷ نفر به صورت مستقیم مهیا شده است.

۷۱۹۸/۶۰۴۸

.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha