۵ شهریور ۱۳۹۸، ۱۵:۲۰
کد خبرنگار: 2534
کد خبر: 83454070
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ارزیابی اهداف سفر ظریف به شرق آسیا در رسانه های داخلی

تهران- ایرنا- رسانه های داخلی سفر «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان به چین برای مذاکره در خصوص برجام و ارائه برنامه راهبردی ۲۵ ساله روابط دو کشور را از مهم ترین محورهای مذاکرات ظریف با مقام های چینی ارزیابی کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان، پس از حضور در شهر محل برگزاری اجلاس سران «جی۷» که البته به دعوت فرانسه انجام شد، عصر روز دوشنبه در صدر هیاتی وارد پکن شد، وی روز گذشته سفر منطقه ای خود به جنوب شرق آسیا را آغاز کرد. ژاپن و مالزی دیگر مقصدهای محمد جواد ظریف در این سفر، پس از چین هستند.

او هنگام ورود به پکن هم به خبرنگاران گفت که «در چین درباره آخرین وضعیت برجام و منطقه صحبت می‌کنیم.» وزیر خارجه کشورمان همچنین ارائه برنامه ۲۵ ساله روابط درازمدت و راهبردی ایران و چین را یکی دیگراز محورهای تبادل نظرهای دوطرف در این سفر برشمرد، برنامه ای که به گفته او، «در هفته‌ها و ماه‌های گذشته مقدار زیادی همکاری و کار مشترک در دستگاه‌های مختلف ایران بر روی آن انجام شده و توانستیم تصویر درازمدتی از همکاری ایران و چین را در حوزه‌های مختلف به دست آوریم.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پکن با «وانگ یی» وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین در خصوص مهمترین مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی گفت و گو و تبادل نظر کرد.

محمدجواد ظریف در ادامه سفر خود به شرق آسیا ، به منظور دیدار با نخست وزیر ژاپن امروز راهی توکیو شد .وی در مورد سفر به توکیوگفت: این سفر دومین سفر من به توکیو است، در ژاپن گفت و گوهای دوجانبه ای که میان دو کشور وجود دارد ادامه پیدا خواهد کرد. ظریف قرار است بعد از ژاپن، راهی مالزی شود.

به گزارش گروه نشریات خبری، بررسی امروز  فضای رسانه ای کشور نشان می دهد که رسانه های نزدیک به طیف اصلاح طلب در بررسی سفر آسیایی وزیر خارجه کشور، محورهایی همچون اهداف سفر ظریف به چین، ژاپن و مالزی؛ حمایت چین از برجام و تداوم خرید نفت از ایران علیرغم اعلام پایان مهلت معافیت‌های آمریکا را مورد توجه قرار دادند.

رسانه های منتسب به جریان اصولگرا نیز نسبت به رسانه های طیف مقابل، به سفر آسیایی ظریف توجه کمتری نشان داده و به محورهایی چون، سفر ظریف به آسیا در راستای ایده توازن در روابط بین‌الملل؛ تداوم تلاش‌های چین و فرانسه برای حفظ برجام و چین، شریک راهبردی ایران پرداخته است.

رسانه های اصلاح طلب

عبارت‌های به کار رفته در اخبار و گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به جریان اصلاح طلب عبارتند از: همکاری‌های استراتژیک اژدهای زرد با ایران؛ این سفرها بیانگر اهمیت روابط دو کشور و تحرک دیپلماسی در میان چین و ایران است؛  سفر رئیس دستگاه دیپلماسی به چین نیز از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چین تلاش چندانی هم برای مخفی‌کردن این نمی‌کند که هنوز دارد از ایران نفت وارد می‌کند؛ حمایت چین از برجام، یکی از دلایل ادامه همکاری نفتی این کشور با ایران است.

اهداف سفر ظریف به چین، ژاپن و مالزی  

- روزنامه شرق در گزارشی با عنوان "نقشه راه ۲۵ ساله رابطه ایران با چین" درباره اهداف این سفر می‌نویسد: وزیر خارجه ایران، در بدو ورود به پکن در توییتر نوشت که «در چین درباره آخرین وضعیت برجام و منطقه صحبت می‌کنیم. همچنین ارائه برنامه ۲۵ ساله روابط درازمدت و راهبردی ایران و چین که در هفته‌ها و ماه‌های گذشته مقدار زیادی همکاری و کار مشترک در دستگاه‌های مختلف ایران روی آن انجام شده و توانستیم تصویر درازمدتی از همکاری ایران و چین را در حوزه‌های مختلف به دست آوریم. قرار است امروز این برنامه به طرف چینی ارائه شود».

- مردم سالاری درگزارشی با تیتر "همکاری‌های استراتژیک اژدهای زرد با ایران" به دیدار ظریف با همتای چینی خود در پکن اشاره کرد و نوشت: «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر دیروز (دوشنبه) به وقت محلی در پکن با «وانگ یی» وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین دیدار و در خصوص مهمترین مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین‌المللی گفت و گو و تبادل نظر کرد. ... «وانگ یی» با اشاره به سومین سفر ظریف به چین در یک سال گذشته گفت که این سفرها بیانگر اهمیت روابط دو کشور و تحرک دیپلماسی در میان چین و ایران است.

وزیر امور خارجه ایران هم در این دیدار گفت بی توجهی به قوانین بین‌المللی و تحقیر حقوق بین‌الملل افزایش یافته است به همین دلیل نیاز است دو کشور ایران و چین به عنوان دوستانی قدیمی با یکدیگر همکاری بیشتری داشته باشند.ظریف با اشاره به روابط دوستانه، دیرینه و نزدیک دو کشور گفت چین و ایران نه تنها در حوزه‌های دو جانبه بلکه در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای هم همکاری خوبی با یکدیگر دارند.

- ایسنا در مطلبی با عنوان "نقشه راه پیشنهادی ظریف به چین" نوشت: وزیر امور خارجه که برای دیدار با مقامات چین به پکن سفر کرده است، با اشاره به رایزنی‌هایش با همتای چینی خود از پیشنهاد یک نقشه راه ۲۵ ساله برای تحکیم شراکت جامع راهبردی و نقش‌آفرینی فعال در ابتکار «یک پهنه، یک راه» خبر داد.

ایسنا افزود: محمدجواد ظریف در توییتی به زبان چینی نوشت: "با دوست خوبم «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین گفت‌وگوی مفصل و سازنده‌ای داشتم. درباره موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی دیدگاهی مشترک داریم. یک نقشه راه ۲۵ ساله برای تحکیم شراکت جامع راهبردی و نقش‌آفرینی فعال در ابتکار «یک پهنه، یک راه» پیشنهاد کردم."

- «محمد روحی‌صفت» کارشناس مسائل شرق آسیا در گفت‌وگو با ایلنا، در ارزیابی اهداف سفر وزیر امور خارجه کشورمان به چین، ژاپن و مالزی پس از بازگشت از چهارکشور اروپایی گفت: ابتدا در تحلیل سفر آقای ظریف به اروپا باید بگویم که این سفر موفقیت‌آمیز بود و ایشان ملاقات‌های خوبی را در فنلاند، سوئد و نروژ داشتند و همچنین در سفر به فرانسه براساس گفته خودشان و تحلیل مطبوعات دستاوردهای مهمی داشتند که با توجه به برگزاری اجلاس گروه هفت در فرانسه این دیدار می‌تواند تاثیر مثبتی بر اجلاس مورد بحث نیز داشته باشد.

وی ادامه داد: در هفته پیش رو نیز وزیر امور خارجه به سه کشوری سفر می‌کند که هر سه از شرکای مطرح ما در خاور دور هستند و ما روابط خوبی با آنها داریم.روحی‌صفت گفت: سفر رئیس دستگاه دیپلماسی به چین نیز از اهمیت بالایی برخوردار است؛ این کشور یکی از امضاکنندگان برجام و یکی از کشورهایی است که کمتر زیربار تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران رفته است. پکن در حال حاضر نخستین شریک تجاری تهران بوده و ما در زمینه‌های مختلف شامل سیاسی و اقتصادی با این کشور همکاری داریم. قطعا گفت‌وگوها با چین در رابطه با برجام و مسائل مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است و آقای ظریف با دست پر از این سفر بازخواهند گشت.

این کارشناس مسائل شرق آسیا در پاسخ به انتقادها مبنی بر عدم همراهی کافی پکن با تهران برای مقابله با تحریم‌ها گفت: آمریکا از نظر اقتصادی برای چین مهم است و بیشترین دلیل پیشرفت این کشور نیز در همکاری با ایالات متحده رقم خورده و باید بدانیم برای چینی‌ها منافع ملی از اهمیت بالایی برخوردار است.روحی‌صفت در پایان گفت: لازم است بر این موضوع تاکید داشته باشیم که سفر وزیر امور خارجه به اروپا و آسیا بیش از هر موضوعی نشان‌گر این مساله است که تحریم‌های ایالات متحده علیه آقای ظریف هیچ تاثیری در دیپلماسی فعال ایشان نداشته است.

حمایت چین از برجام  

- بخشی از گزارش شرق آمده است: مقصد اول سفر ظریف به شرق آسیا، پیش و پس از تحریم‌های آمریکا، مهم‌ترین خریدار نفت ایران بوده ‌است. چین یکی از کشورهایی بود که در مرحله اول دور تازه تحریم‌های آمریکا علیه ایران، از ایالات متحده معافیت گرفته بود تا به خرید نفت ادامه دهد. بهار امسال اما آمریکا این معافیت‌ها را پایان‌یافته اعلام کرد، اما درحالی‌که بعضی از کشورهای دریافت‌کننده معافیت پیش از پایان مهلت این معافیت‌ها خرید نفت از ایران را متوقف کرده بودند، چین هنوز به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهد. سمیر مدنی، از مدیران وب‌سایت تنکرترکرز که به رصد حرکت نفت‌کش‌ها می‌پردازد، ماه گذشته در مصاحبه با «شرق» دراین‌باره گفت: «چین تلاش چندانی هم برای مخفی‌کردن این نمی‌کند که هنوز دارد از ایران نفت وارد می‌کند. در کنار این، دولت چین هم گفته است که حفظ جریان بدون وقفه این واردات مسئله امنیت ملی انرژی آنهاست. همچنین گفته‌اند که تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده را نمی‌پذیرند و البته جنگ تجاری که در جریان است هم دلیل دیگری است که آنها مخالفت خود را مؤکدا ابراز کنند. به‌جز چند تحویل بار شفاف، ما تعداد قابل‌توجهی هم نقل‌وانتقال‌های غیرشفاف را در دیگر نقاط آسیا رصد کرده‌ایم که هم ابرنفت‌کش‌های ایرانی و هم چینی در آن درگیر بوده‌اند».

از نگاه کارشناسان، حمایت چین از برجام، یکی از دلایل ادامه همکاری نفتی این کشور با ایران است. چین به‌عنوان یکی از امضاکنندگان این توافق، در برهه‌های زمانی مختلف مخالفت خود با رویکرد آمریکا در خروج از توافق و اقدامات یک‌جانبه را اعلام و از توافق حمایت کرده ‌است.علاوه‌بر تعاملات تجاری و نفتی با ایران، اخیرا پروژه بزرگ «کمربند و جاده» چین که تلاشی برای احیای جاده ابریشم خوانده شده‌ است، محور دیگری به روابط بین دو کشور اضافه می‌کند.

رسانه های اصولگرا

برخی از عبارت‌های به کار رفته در گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به جریان اصولگرا اشاره می‌شود: برنامه سفر ظریف به چین و از آنجا به ژاپن و مالزی، را می‌توان در راستای ایده توازن در روابط بین‌الملل تحلیل کرد؛  دستگاه دیپلماسی کشورمان، این‌بار به نتیجه عقلانی قرارندادن همه تخم‌مرغ‌ها در سبد غربی‌ها رسیده است؛ رایزنی با غول‌های اقتصادی دنیای شرق، خود مویدی ازتغییر نگرش دستگاه دیپلماسی کشوراست؛ رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در توجیه دلایل سفر خود به چین گفت، به پکن آمده تا با مقامات چینی در مورد جلسات اخیر خود در فرانسه درباره توافق هسته‌ای ایران صحبت کند.

سفر ظریف به آسیا در راستای ایده توازن در روابط بین‌الملل

- صبح نو در مطلبی با عنوان "پیام سفر به سرزمین اژدها برای غرب" به سفر ظریف به چین پرداخت، و در این باره نوشت: عصر روز یکشنبه (سوم شهریور) خبر سفر ناگهانی وزیر خارجه کشورمان به پاریس و دیدار چندساعته با برخی اعضای گروه هفت چشم‌ها را به سوی خود چرخاند. حضور آن‌قدر کوتاه بود که صبح روز گذشته اعلام شد ظریف بار و بنه را به مقصد پکن بسته است. عزیمت به سرزمین اژدها معنای بزرگی برای آنهایی که صحنه را فریم به فریم دنبال می‌کنند، داشت.

صبح نو در بخش دیگری از گزارش خود نوشت:  ظریف به محض رسیدن به پکن، با «وانگ یی» همتای چینی خود دیدار و رایزنی کرد. وزیر خارجه کشورمان درباره اهداف سفر خود به سرزمین اژدها، از ارائه برنامه ۲۵ ساله راهبردی برای توسعه روابط تهران- پکن سخن گفت و تاکید کرد: در چین درباره آخرین وضعیت برجام و آخرین وضعیت منطقه مشورت می‌کنیم و همچنین هدف ارائه برنامه ۲۵ ساله روابط درازمدت و راهبردی ایران و چین است که طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته همکاری و کار مشترک در دستگاه‌های مختلف ایرانی شکل گرفته و تصویر درازمدتی از همکاری‌های ایران و چین در حوزه‌های مختلف ارائه می‌کند و قرار است این برنامه به طرف چینی ارائه شود.  برنامه سفر ظریف به چین و از آنجا به ژاپن و مالزی، آن هم بلافاصله پس از مذاکره چندساعته با طرف‌های غربی را می‌توان در راستای ایده توازن در روابط بین‌الملل تحلیل کرد. به نظر می‌رسد دستگاه دیپلماسی کشورمان، این‌بار به نتیجه عقلانی قرارندادن همه تخم‌مرغ‌ها در سبد غربی‌ها رسیده و رایزنی با غول‌های اقتصادی دنیای شرق، خود مویدی از این تغییر نگرش است.

 تداوم تلاش‌های چین و فرانسه برای حفظ برجام

- خبرگزاری دانشجو با اشاره به رایزنی وزیر خارجه چین با مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه درباره برجام  نوشت: وزیر امور خارجه چین دوشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با «امانوئل بون» مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه اظهار داشت که چین و فرانسه باید هماهنگی بین خود در مورد مسئله هسته‌ای ایران را ادامه دهند.

به نوشته خبرگزاری «شینهوا» امانوئل بون پس از ارائه توضیحات به «وانگ یی» وزیر خارجه چین در مورد تلاش‌های دولت فرانسه در رابطه با موضوع هسته‌ای ایران، اظهار داشت که پاریس حاضر است با هماهنگی و همکاری با چین، تنش‌های کنونی در منطقه را کاهش دهد و توافق هسته‌ای ایران را حفظ کند.

وزیر خارجه چین نیز متقابلا اظهار داشت که پکن از تلاش‌های دیپلماتیک طرف فرانسوی حمایت می‌کند و مایل است کمک های لازم را ارائه دهد.

چین از جمله کشورهای دارای روابط تجاری، اقتصادی گسترده با ایران و از جمله حاضران در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است که همواره مواضع مثبتی در قبال تهران و در مخالفت با اقدام‌های خصمانه آمریکا اتخاذ کرده است.وزیر خارجه چین در خاتمه این گفت‌ وگو افزود: «دو طرف باید با حفظ هماهنگی،کاملاً از برجام حمایت کرده و از  چند جانبه گرایی، تجارت آزاد، عدالت و همچنین امنیت و ثبات منطقه محافظت کنند.»

این در حالی است که «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه  ایران نیز برای دیدار با مقام‌های ارشد چینی  و رایزنی درباره روابط دوجانبه و برجام، دوشنبه وارد پکن شد.وزیر خارجه ایران روز گذشته در یادداشتی چین را «شریکی غیرقابل چشم‌پوشی» برای ایران خوانده و نوشت که دو کشور اکنون در جبهه‌های متعددی به «شرکای راهبردی» یکدیگر بدل شده‌اند.

چین؛ شریک راهبردی ایران

- خبرگزاری فارس نوشت: «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران روز دوشنبه در دیدار با «وانگ یی» همتای چینی خود اظهار داشت، نفی قوانین بین‌ المللی در حال افزایش است.

به نوشته «سی‌ان‌ای» وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با وانگ یی و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «نفی قوانین بین المللی، نه تنها عدم احترام به قوانین بین المللی، بلکه در واقع تحقیر حقوق بین الملل است که رو به افزایش است و باید با هم در مقابله با آن همکاری کنیم.»رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در توجیه دلایل سفر خود به چین گفت، به پکن آمده تا با مقامات چینی در مورد جلسات اخیر خود در فرانسه درباره توافق هسته‌ای ایران صحبت کند.

چین از جمله کشورهای دارای روابط تجاری، اقتصادی گسترده با ایران و از جمله حاضران در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است که همواره مواضع مثبتی در قبال تهران و در مخالفت با اقدام‌های خصمانه آمریکا اتخاذ کرده است.وزیر امور خارجه چین در گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه با «امانوئل بون» مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه نیز اظهار داشت که چین و فرانسه باید هماهنگی بین خود در مورد مسئله هسته‌ای ایران را ادامه دهند.

به نوشته این منبع خبری، وزیر خارجه چین نیز در دیدار با همتای ایرانی خود اظهار داشت: «ما شرکای راهبردی هستیم. این بیانگر سطح بالای روابط و همکاری نزدیک راهبردی ماست.»

وزیر خارجه ایران پیش از عزیمت به چین در یادداشتی در یک نشریه چینی با اشاره به سابقه طولانی روابط حسنه میان تهران و پکن، نوشت که با توجه به دیدگاه مشترکی که دو کشور در مورد مسائل بین‌المللی دارند، لازم است همکاری میان ایران و چین بیش از پیش افزایش یابد.

سرخط اخبار پژوهش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha