۲۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۱۸
کد خبر: 83435737
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

درخواست از مکرون برای ساماندهی وضعیت مهاجران در مدیترانه

تهران - ایرنا - موضوع مهاجران بویژه اتباع لیبیایی که به عنوان یکی از مسائل مهم پیش روی کشورهای حوزه مدیترانه قرار دارد، این بار و از زبان یک نماینده پارلمان، رئیس جمهوری فرانسه را با چالشی بزرگتر مواجه کرده است.

به نوشته روزنامه «لو فیگارو» فرانسه، «گیوم لاریوه» (Guillaume Larrivé) جانشین دبیرکل حزب جمهوری خواهان پارلمان فرانسه روز سه شنبه از «امانوئل مکرون» خواست ابتکار عمل اجلاس یورو مدیترانه را بر روی مساله مهاجران برای ساماندهی این جریان به دست گیرد.

در حالی که کشتی های بشردوستانه در روزهای اخیر صدها مهاجر را در آب های بین المللی در سواحل لیبی نجات داده اند، لاریوه به "فرانس اینفو تی وی" گفته در حقیقت این یک مخمصه جمعی است که ما را به دلیل مصائب مهاجران درگیر خود کرده است به همین سبب از رئیس جمهوری می خواهم تا ابتکار عمل اجلاس یورو - مدیترانه  را برای متوقف کردن این شرایط به دست گیرد.


او خواستار سازماندهی جریان مهاجران به ویژه با ایجاد "شهرهای بین المللی برای پذیرش موقت مهاجران در سواحل جنوبی مدیترانه" شد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد کشتی کمک‌های بشردوستانه «اوشن وایکینگ» که روز دوشنبه ۱۰۵ مهاجر اضافی را در آبهای بین المللی در سواحل لیبی نجات داد، تاکنون ۳۵۶ نفر را برای یافتن بندرگاه امنی به خشکی انتقال داده است.

در  این زمان، بیش از ۱۵۰مهاجر دیگر در کشتی "اُپن آرمز" (Open Arms) اسپانیایی بیش از ۱۰روز است که در جزیره "لمپدوسا" ایتالیا محاصره شده اند.

دولت های فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، مالت و پرتغال از اروپا و الجزایر، لیبی، مراکش، موریتانی و تونس از حاشیه جنوبی دریای مدیترانه در شمال آفریقا، اعضای گروه یورو-مدیترانه(۵+۵) را تشکیل می دهند.

پیشتر اسپانیا، مالت و فرانسه میزبان اجلاس سران گروه یورو-مدیترانه بوده اند.

اجلاس اخیر در روزهای ۲۳ تا ۲۶ ژوئن ۲۰۱۹ در مارسی فرانسه برگزار شد.

چندی پیش روزنامه «لیبراسیون» فرانسه نوشت: به دنبال اقدام های سختگیرانه در پی انسداد راه های مهاجرت غیرقانونی از طریق دریای مدیترانه و لیبی، جزیره مایوت(Mayotte) فرانسه، در سال های اخیر به دروازه ای مطمئن برای مهاجران آفریقایی برای ورود به اروپا تبدیل شده است.

این روزنامه در گزارشی با عنوان "دروازه پنهان ورود مهاجران به اروپا" نوشت: برای جلوگیری از گذرگاه های وحشتناک لیبی و مدیترانه، مهاجران آفریقایی به طور فزاینده ای به سمت سواحل یکصد و یکمین بخش فرانسه(جزیره مایوت) هجوم آورده اند.

سال گذشته میلادی بیش از یک میلیون مهاجر وارد خاک اروپا شدند که سه هزار و ۸۰۰ نفر در دریای مدیترانه غرق شدند و پس از آن کشورهای اروپایی دست به اقدامات امنیتی شدیدی زدند تا مانع ورود پناهجویان به کشورهای اروپایی شوند.

اوضاع در لیبی از ۱۵ فروردین امسال/ ۴ آوریل ۲۰۱۹ و همزمان با دستور حفتر فرمانده ارتش به نیروهای تحت امرش برای حمله به طرابلس متشنج شد.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، در این درگیری‌ها بیش از ۲۲۰ غیرنظامی کشته و یک هزار و ۶۶ نفر دیگر زخمی شدند و بسیاری از لیبیایی ها بناچار تن به آوارگی دادند.

لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور سابق این کشور در سال ۲۰۱۱ به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده است.

آمار سازمان ملل حاکی است که ورود خارج از ضوابط قانونی مهاجران از خاورمیانه و شمال آفریقا از افزون بر یک میلیون نفر در سال ۲۰۱۵ به حدود ۱۴۱ هزار نفر در سال گذشته کاهش یافته است. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نیز کمتر از ۲۳ هزار نفر به عنوان آواره یا مهاجر موفق به عبور از دریای مدیترانه و ورود به اروپا شده اند. این آمار همچنین نشان می دهد که نزدیک به ۱۵ هزار نفر از سال ۲۰۱۵ تاکنون در مسیر رسیدن به اروپا از دریای مدیترانه کشته و یا مفقود شده اند؛ این آمار برای سال جاری حدود ۵۰۰ نفر اعلام شده است.


فرانسه و انگلیس به موجب معاهده «توکه» که در سال ۲۰۰۳ بین دو کشور به امضا رسید و در سال ۲۰۰۴ میلادی اجرایی شد، در مورد کنترل مرزهای آبی خود متعهد شدند.
فرانسه به پناهجویانی که قصد داشتند خود را از مسیر این کشور به انگلیس برسانند، اجازه عبور نداد. همین امر اردوگاه های موقت مهاجران و پناهجویان در بندر کاله را به وجود آورد و هزاران آواره و مهاجر منتظر فرصتی بودند تا خود را از مسیر دریا یا تونل «مانش» و کامیون هایی که از آن می گذرند، به انگلیس برسانند.

در ۱۵خرداد ۹۸/ ۵ژوئن ۲۰۱۹، سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای، فرانسه را نه تنها به تهدید و بازداشت مهاجران بلکه به بازداشت افرادی که خواهان کمک به مهاجران در کمپ‌ها هستند متهم کرد.

موافقت اروپا با طرح ابتکاری فرانسه و آلمان
 
۱۴ کشور عضو اتحادیه اروپا یکم مرداد / ۲۳ژولای در پاریس، موافقت خود را با طرح مهاجرتی پیشنهادی آلمان و فرانسه با هدف گسترش مهاجرت در قاره سبز اعلام کردند.

به موجب این طرح پیشنهادی، پناهجویانی که از طریق مدیترانه وارد اروپا می شوند بین کشورهای این قاره تقسیم خواهند شد.

«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه در آن زمان اعلام کرد، ۱۴ کشور عضو اتحادیه اروپا در اصل با یک مکانیسم همبستگی برای توزیع مهاجران به رهبری پاریس و برلین در پاریس با مشارکت "فعال" هشت کشور موافقت کردند.

رییس جمهوری فرانسه به جزییات این طرح اشاره نکرده اما گفته است "مکانیسم همبستگی" ابتکاری جدید برای حل بحران مهاجرت در اروپا، "سریع" و "خودکار" خواهد بود.

ایجاد شرایط مناسب امنیتی برای پناهجویان و پرهیز از نگهداشتن آنها در بازداشتگاه ها از جمله دیگر موارد تاکید شده در این طرح است.

یک منبع نزدیک به دفتر ریاست جمهوری فرانسه هم گفت که علاوه بر فرانسه و آلمان کشورهایی نظیر فنلاند، لوگزامبورگ، پرتغال، لیتوانی، کرواسی و ایرلند نیز خواستار به اجرا گذاشتن نظام جدید مهاجرتی در محدوده مرزهای خود شده اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha