۱۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۸:۱۹
کد خبرنگار: 1498
کد خبر: 83429497
T T
۲ نفر
 اولین تراشه‌ مجهز به هوش مصنوعی جهان در چین ساخته شد

پکن- ایرنا-یک تیم از محققان دانشگاه چینخوآ پکن موفق شدند نخستین تراشه‌ هیبریدی مجهز به هوش مصنوعی جهان را بسازند.

تلویزیون دولتی چین روز چهارشنبه گزارش کرد دانشمندان چینی با نصب یک تراشه‌ هیبریدیِ مجهز به هوش مصنوعی (Tianjic) بر روی دوچرخه، آن را به وسیله‌ای خودران تبدیل کرده اند که می‌تواند به طور خودکار به شرایط مختلف پاسخ دهد. 

این وسیله قادر است هنگام پیروی از یک انسان، با احتیاط موانع را رد کند به طوری که حتی اگر انسان در مسیر منحنی شکل حرکت کند، دوچرخه دقیقاً آن مسیر را دنبال می‌کند و همچنین دستورالعمل‌های صوتی را تشخیص و دستوراتی مانند چرخیدن به چپ، به راست و افزایش سرعت را انجام می‌دهد.

این تیم حدود ۴۰ هزار یاخته عصبی و ۱۰ میلیون سیناپس (گره عصبی) را در تراشه‌ای به اندازه‌ یک ناخن انگشت نصب کردند.

این اولین تراشه‌ای است که رویکردها و روش‌های دانش رایانه‌ای و سامانه عصبی را که در حقیقت دو روش اصلی برای توسعه‌ هوش مصنوعی عمومی هستند با هم ادغام می‌کند.



این تیم تحقیقاتی یک معماری چند هسته‌ای را برای پذیرش دو رویکرد مذکور ارائه داده است به گونه‌ای که نه تنها می‌تواند الگوریتم‌های یادگیری ماشین مبتنی بر رایانه را در خود جای دهد، بلکه مدارهای با الهام از مغز و چندین طرح رمزگذاری را نیز به راحتی پیاده‌سازی می‌کند.

تراشه جدید در مقایسه با تراشه های قبلی دارای توابع جامع تر، انعطاف پذیری بیشتر و مقیاس پذیری بهتر است چگالی آن 20 درصد، سرعت حداقل 10 بار و پهنای باند حداقل 100 بار افزایش یافته است.

بر اساس نتیجه این تحقیق که در ژورنال نیچر نیز منتشر شده است این تراشه در سیستم های خودران اتوماتیک و ربات های هوشمند نیز قابل استفاده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha