۱۴ مرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۵۰
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 83426135
T T
۰ نفر
نژادپرستی در فضای مجازی و تاثیر آن در افزایش تیراندازی ها در آمریکا

تهران - ایرنا - وقوع دو تیراندازی مرگبار در آمریکا در کمتر از 24 ساعت، گمانه زنی ها را درباره افزایش نژادپرستی در فضای مجازی و تاثیر آن در وقوع چنین حوادث مرگباری در این کشور افزایش داده است.

تارنمای نشریه «فارن پالیسی» در تحلیلی با این مضمون نوشت: تروریسم ناسیونالیست های سفیدپوست به امری عادی در فضای مجازی تبدیل شده است.

این رسانه افزود: وقوع دو تیراندازی در آمریکا شامل تیراندازی ال پاسوی تگزاس در روز شنبه و دومین تیراندازی در منطقه دیتون اوهایو، مردم این  کشور و جهان را شوکه کرد.

هر دو عاملان تیراندازی جوانان سفید پوست بودند و در هر حالیکه ایدئولوژی فرد مهاجم در حمله اوهایو معلوم نیست مهاجم ال پاسو مانیفست خود را که از دیدگاه های نژادپرستانه وی حکایت داشت، از طریق وبسایت «8chan» متعلق به راستگرایان افراطی منتشر کرد؛ همان طور که عاملان حمله تروریستی «کرایست چرچ نیوزلند» در مارس گذشته و عاملان حمله کنیسه ای در شمال ساندیاگو در آوریل گذشته اقدام مشابهی را انجام دادند.

دیگر موارد شامل کشتار دستجمعی که تازه ترین آنها حمله به جشنواره «سیر» در شمال کالیفرنیا و کشتار کنیسه پیتزبورگ در سال 2018 بود و کشتارهای شارلستون در جنوب کارولینا در سال 2015 نیز تحت تاثیر دیدگاه های ناسیونالیست های سفید پوست انجام گرفت.

کارشناسان با ملحق شدن به برخی سیاستمداران به شکل فزاینده ای چنین اقداماتی را در طبقه اقدامات تروریستی قرار می دهند که بخشی از جنبش ناسیونالیست های سفیدپوست است و آنها افرادی که بالقوه تمایل به چنین حملاتی را دارند استخدام یا به آنها انگیزه می دهند.

این گزارش در ادامه به معرفی دو سایت اصلی متعلق به افراط گرایان ناسیونالیست سفید پوست شامل «4chan» و «8chan» پرداخته که دومی بخش های مختلفی دارد و در سال 2003 انجمنی را برای بحث و تبادل نظر به راه انداخته اند که بیشتر کاربران آنها را جوانان تشکیل می دهند.

این وبگاه که عمدتا محلی برای به اشتراک گذاشتن تصاویر و کاریکاتور است به طورکامل ناشناخته است و نیازی به ثبت ورود ندارد.

یکی از بدنام ترین بخش های این تارنمای انگلیسی بخشی است که در آن درباره مسائل سیاسی بحث و گفت وگو می شود و هدایت آن را نژادپرستان بر عهده دارند.

8chan در سال 2013 تاسیس شد و دیدگاه های افراط گرایانه تری در خصوص مسائل سیاسی دارد.

این وب سایت دارای محتوای ضد مسلمانان، نئونازی ها و راست افراطی است.

فرهنگ حاکم بر این دو تارنما عمدا استهزاآمیز و افراط گرایانه است و مطالب کاربرانی را پوشش می دهد که مدعی هستند پست های آنها فقط جنبه شوخی دارد.

فارن پالیسی به نقل از یک کارشناس آمریکایی مسائل جامعه شناسی درباره افراط گرایی در فضای مجازی نوشت: رسانه های جمعی در جذب افراد به گردهمایی های نژادپرستانه نقش دارند و تیراندازی هایی همچون تیراندازی «کرایست چرچ» توجهات را به تارنماها و پیام هایی نژادپرستانه جلب کرده و پوشش خبری رسانه ها چنین پیام هایی را تشدید می کند.

این گزارش نتیجه گرفت سازوکار جذب افراد در چنین سایت هایی همچون جذب نیرو از سوی دیگر گروه های تروریستی از جمله داعش است و آنها جوانانِ تنها را جلب کرده و به آنها احساس هدفمندی و هویت می دهند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha