۱۴ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۳۷
کد خبرنگار: 760
کد خبر: 83425593
T T
۰ نفر
سازمان ملل از مشارکت تسلیحاتی برخی کشورها در سرکوب مسلمانان روهینگیا خبر داد

تهران- ایرنا- طبق اعلام سازمان ملل کشورهایی مانند کره شمالی، روسیه، چین و هند در سال های اخیر ارتش میانمار، عامل سرکوب مسلمانان روهینگیا، را تامین تسلیحاتی کردند.

روزنامه واشنگتن پست با استناد به گزارش سازمان ملل افزود، ده ها شرکت میانماری که برخی آنها قبل از لغو تحریم در سال 2016، در فهرست سیاه آمریکا بودند، در پاسخ به فراخوان کمپین تامین مالی روهینگیا در سال 2017، بیش از 10 میلیون دلار به ارتش میانمار کمک کردند.

در حالی که دو سال از اخراج حدود 700 هزار روهینگیایی از میانمار می گذرد، صدها هزاران نفر از آنها همچنان در اردوگاه مهاجران در بنگلادش هستند و تاریخی هم برای بازگشت آنها به میانمار مشخص نشده است.

در گزارش کمیته حقیقت یاب سازمان ملل آمده است، درآمد ارتش میانمار از معاملات داخلی و خارجی باعث افزایش توانایی اش برای مصونیت در انجام نقض حقوق بشر می شود.

این کمیته مسوول تحقیق درباره نقض حقوق بشر از سوی ارتش میانمار است و یک سال پیش خواستار تحقیق درباره ارتکاب قتل عام، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت از سوی فرماندهان ارتش میانمار شد.

آمریکا به تازگی صدور روادید برای "مین آنگ هلاینگ"، فرمانده ارتش میانمار و معاونش را ممنوع کرد. واشنگتن، اتحادیه اروپا و کانادا مقامات دون پایه ارتش میانمار را تحریم اقتصادی کردند.

ارتش میانمار تا سال 2011 بر این کشور حکومت می کرد و پس از آن، جای خود را به یک دولت تحت حمایت ارتش داد. هرچند این کشور سال 2015 شاهد برگزاری انتخابات دمکراتیکی بود که "آنگ سان سو چی" را به عنوان رهبر غیررسمی یک دولت غیرنظامی به قدرت رساند اما، ارتش میانمار همچنان سلطه قابل توجهی بر پارلمان، وزرا و اقتصاد کشور دارد.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha